Nana Mouskouri nadert stilaan de gezegende leeftijd van 80 jaar. De Griekse zangeres zag hierin een ideale reden om terug te keren op haar beslissing uit 2007 om met pensioen te gaan. Na bijna exact 25 jaar stond ze met haar “Happy Birthday Tour” opnieuw op de planken in Borgerhout. In een uitverkochte Roma bracht ze een selectie liedjes uit haar rijke carrière. “Try to remember”, “Quand tu chantes”, “The white rose of Athens” en “Only love” mochten uiteraard niet ontbreken. En ook al kraakte haar stem toch af en toe een beetje, ze klonk nog erg goed voor haar leeftijd. Ze bleef mooi op toon en bewees geregeld dat ze nog altijd haar hoge noten kan halen. Toen ze bij de toegiften ook nog eens in het Nederlands “De kleinste” bracht, bleef ons slechts één gedachte: respect.
Het concert begon met een filmpje over Nana Mouskouri dat begeleid werd door typisch Griekse muziek. We zagen beelden uit de concerten en optredens van de jaren ’60 tot nu, afgewisseld met privébeelden en fragmenten over haar werk als UNICEF-ambassadrice. De enige twee constanten in al die jaren waren: het kapsel en … die typische bril met zwart montuur.
Nana zelf opende in het Grieks met “Tora pou pas stin Xenitia”. De muziek klonk zacht en de stem hoog en breekbaar. Het geheel liet een weemoedige nasmaak achter die gelukkig verdween toen ze haar publiek in het Nederlands toesprak. “Dank u wel. Dames en heren, goedenavond.” Nana Mouskouri sprak haar fans heel liefdevol toe. Ze had verschillende keren tijdens het concert een moment waarop ze iemand in de zaal herkende en hen ook toesprak. Ze had iets weg van een lieve, oude grootmoeder die terugkeerde voor een groots familiefeest en tussendoor nog wat gouden raad meegaf.
Zo vertelde ze dat iedereen liefde en vrede nodig heeft en dat muziek een belangrijk middel voor haar was om die aan de mensen over te brengen. De pianist zette stilletjes “Try to remember” in en het publiek werd getrakteerd op een erg slome, maar tedere uitvoering. Het tergend trage tempo van de liedjes was trouwens een terugkerend fenomeen tijdens dit optreden. We hadden geen echt flitsend optreden verwacht, maar wanneer ze “Amapola” nog langzamer zouden gebracht hebben, zouden de muzikanten stil gevallen zijn. Nu werd het een lange, romantische super slow.
Nana Mouskouri kwam eigenlijk pas echt los wanneer ze in haar eigen taal ging zingen. “Koris filin” startte met heel wat droefheid, maar bloeide open tot een vrolijk nummer met een vrij opzwepende melodie. Nana kwam los van haar microstatief en ging op in de muziek. En toen we tegen het einde van het optreden de eerste tonen van “Ta pedia tou Pirea” hoorden, voelden we de Griekse warmte door de zaal trekken. De hoofdjes gingen heen en weer op de tonen van deze Zuiderse melodie en Nana nam samen met haar dochter de zang voor haar rekening. Het klonk best romantisch en deed verlangen naar een zomerse zonsondergang op een Grieks terras met uitzicht op de Middellandse Zee.
Nana Mouskouri had voor deze “Happy Birthday Tour” haar dochter Lénou Petsilas meegebracht. Tijdens “My heart goes out for love”, “Happy girl” en “Alfonsina y el mar” mochten we vaststellen dat ze niet onaardig kon zingen. Ze mocht naar onze mening wel wat meer kracht in de stem hebben, toch klonk ze best aangenaam en ze zag er ook nog eens goed uit. Alleen de duetten met haar moeder waren geen onverdeeld succes. Om een of andere reden klonken die twee stemmen samen niet erg optimaal. Ze combineerden niet echt tot één mooie klank. Ook de synchronisatie tussen moeder en dochter verliep niet altijd even vlot. Zo bleven we bij “Adieu Angélina” en “Odos oneiron” vocaal erg op onze honger zitten.
Gelukkig was er de heerlijke cover van “Love is a losing game”. Nana Mouskouri vertelde dat ze in haar leven muzikaal beïnvloed was geweest door haar voorgangers: Frank Sinatra, Harry Belafonte, Marlène Dietrich, Ella Fitzgerald, Edith Piaf, Jacques Brel en vele anderen. Maar de toekomst is aan de jongere generatie. Ze drukte daarbij haar bewondering uit voor de helaas te vroeg overleden Whitney Houston en Amy Winehouse. Als eerbetoon aan deze laatste bracht ze “Love is a losing game”. Het podium werd gehuld in warme kleuren en de piano speelde een jazzy uitvoering van de melodie. Het tempo lag laag, maar Nana Mouskouri bracht het lied met erg veel respect en gevoel. De solo van de sopraansax leverde nog een sexy toets aan het geheel. Toen Nana op het einde van het nummer afsloot met enkele zuivere, hoge noten, konden we alleen maar vaststellen dat deze grootmoeder nog altijd heel wat te bieden had.
< Sascha Siereveld >
De setlist:
Bis:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
30MAY
Zucchero
Lotto Arena Merksem
25OCT
Mama‘s Jasje 35 Jaar Hits
Stadsschouwburg Antwerpen
06MAR
ALL HITS - World Music Masterpieces
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
07MAR
Gladiator Live in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
02MAR
Spectre in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
10JAN
Bucket List
Fakkeltheater Rode Zaal
26JUN
Santana
Sportpaleis Merksem
16OCT
Katy Perry
Sportpaleis Merksem
28DEC
Lampje
corso Berchem
04JAN
VREEMD DING
HetPaleis
09JAN
Zusje
corso Berchem
10JAN
Bucket List
Fakkeltheater Rode Zaal
11JAN
Kroost
corso Berchem
11JAN
Revolutionary Road
Stadscentrum Mechelen
17JAN
Trust
CC Brasschaat
18DEC
Mufasa: The Lion King ★★★
Kinepolis Antwerpen
17DEC
Candlelight: Tribute aan Adele ★★★
Zaal AthenA Antwerpen
14DEC
Ode aan Rob de Nijs ★★★★
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
13DEC
There Is A Light That Never Goes Out ★★★★
Schouwburg Noord
10DEC
De Laatste Showband 25 Jaar! ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
7DEC
Peter Pan: Terug Naar Nimmerland ★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
8DEC
A nonsense Christmas with Sabrina Carpenter ★★★★
Netflix
6DEC
The time of your life ★★★★1/2
Viage Theatre Brussel