PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie De Gelaarsde Kat

zaterdag 17 februari 2018Stadsschouwburg Antwerpen

De

Met de Efteling Sprookjesmusical de Gelaarsde Kat onderstreept Efteling Theaterproducties nogmaals zijn oerdegelijke vakkennis. Heerlijk is het dan ook om tussen de gekende en makkelijke titels van prinsessen- en prinsenmusicals die allerhande producenten de voorbije jaren op ons afvuurden ein-de-lijk nog eens een sprookje in musicalvorm voorgeschoteld te krijgen dat minder evident is om op het toneel te brengen. Een sprookje dat we de afgelopen tien jaar ook niet of nauwelijks in programmabrochures opgenomen zagen. Vreemd is dat vermits het in de Gelaarsde Kat gaat over een onmogelijke liefde tussen molenaarszoon Bas (gespeeld door Jeroen C. – wat een toeval – Moolenaar in een wat kleurloze underdogrol) en prinses Tessa (een oogverblindende Nienke Latten). Het wordt tijd dat ze trouwt, vindt haar vader Koning Christiaan van den Eersten – de tweede (een hilarische Dick Cohen die maar liefst drie rollen voor zijn rekening neemt in deze productie: naast die van de koning speelt hij ook die van het kattenvrouwtje en die van molenaar Toon). En dus maakt de koning zich klaar voor een mannendefilé waar onder andere Lord Whisky van Lochness en de Sultan van Couscous op afkomen. Maar Tessa is niet overtuigd. In ‘Trouwen?’ verzet ze zich zelfs tegen het idee om tegen haar zin uitgehuwelijkt te worden: ‘Ik wil een man juist trouwen vanuit liefde’ klinkt het.

Niet veel later ontmoet ze Bas aan het bruggetje aan Kat op Zand (woordspeling met Cadzand). De Gelaarsde Kat (Marcel Visscher) komt ondertussen in het publiek staan en becommentarieert op heerlijke wijze wat er zich afspeelt op het bruggetje. ‘Nou, die laten er ook geen gras over groeien. Lebber. Lebber. Lebber.’ klinkt het wanneer ze kussen. Super zijn de vele interactiemomenten met het publiek wanneer ie bijvoorbeeld vraagt wie er wel eens verliefd is geweest en de vingers in de lucht wil zien ingaan. Het altijd wat bedeesde Vlaamse publiek – zeker tijdens matinees – reageert niet op die vraag waarop Visscher die soms wat doet denken aan Mr. Mistoffelees uit Cats – zoals enkel een Nederlander de Vlamingen op zijn plaats kan zetten met ‘Nou, waar komen al die kinderen dan vandaan?’ alsnog de handen in de lucht krijgt. Tijdens een van de songs doet ie alsof ie op een synthesizer speelt, op de rug van een lid van het ensemble. Leuk hoor!

Allard Blom stond in voor het script en de liedteksten terwijl René Merkelbach de muziek componeerde. Het resultaat is een straffe en zeer eclectische musical geworden. De melodie van ‘Ik hou het op miauw’ is een pure oorwurm die we papa’s en mama’s na de musical gewoon nog horen neuriën. ‘Ik krijg de kat’ heeft dan weer wat hiphop in zich, verder zijn er latinritmes te horen in ‘Ik doe het, ik fiks het’ terwijl de discokaart getrokken wordt in ‘Laat de klokken luiden’, lijkt de musical te refereren naar La La Land in ‘Liefste Tessa, Liefste Bas’ inclusief dansnummer en zijn er nog eens in het begin van de voorstelling folky melodieën te horen ook.

Omdat molenaarszoon Bas de ganse tijd voor de kat Tim gezorgd heeft ook al is ie ‘knetterallergisch’ aan het dier, wil Tim als Gelaarsde Kat iets terugdoen voor zijn baasje. Zijn plan: doen alsof Bas de markies van Carabas is, en de koning overtuigen dat hij grond én een kasteel heeft. Op die manier denkt ie ook twee vliegen in een klap te kunnen slaan: Bas kan dan Tessa huwen en Bas kan op zijn beurt ervoor zorgen dat Kat op Zand, waar Tim, de katten en Agatá het kattenvrouwtje (Dick Cohen) vertoeven, blijft zoals het nu is. Daar is immers de romance tussen Bas en prinses Tessa ontstaan. Maar de koning wil er zijn derde buitenverblijf bouwen...

De Gelaarsde Kat weet de allerjongsten van begin tot einde te boeien. Een muis zoeken in het theater? Doen ze. ‘Commando kikker!’ roepen zodat Cohen als koning redelijk absurd het toneel af kan geraken? Check. Tijdens de voorstelling zat een jonge vrouw meermaals ‘zalig!’ uit te roepen bij de geweldigde (visuele) humor die Dick Cohen als koning in de voorstelling steekt. Marcel Visscher draagt de voorstelling als kat volledig terwijl Nienke Latten schittert als prinses en ons omverblaast met haar prachtig stemtimbre en het ogenschijnlijk gemak waarbij ze overtuigend de hoge noten haalt in ‘Trouwen?’ bijvoorbeeld. Leuk is ook de integratie van het Fries (boerin op het einde) en het accent van Cohen als Agatá dat wat wegheeft van datgene wat te horen is in de Jordaan bij Amsterdam. 20 kinderen uit de regio waar de musical speelt, staan ook mee schattig te wezen op het toneel als kleine katjes. Ook die aandoenlijke kaart trekt de Efteling Sprookjesmusical de Gelaarsde Kat dus. Een leuke en speelse musical is het geworden. Eén van de mama’s die de trap afging van de Stadsschouwburg met haar dochters hoorden we stellen dat deze musical toch wel heel wat meer te bieden had dan pakweg de jongste Samson en Gert Kerstshow. Hoewel de Studio 100-fans zoiets wellicht zouden afdoen als appelen met peren vergelijken, is er toch iets van aan. De Efteling Sprookjesmusical de Gelaarsde Kat bewijst daarnaast dat je een zeer goede kwaliteitsvolle productie kan neerzetten in Vlaamse theaters aan een betaalbare prijs voor het ganse gezin.

< Bert Hertogs >

De Efteling Sprookjesmusical de Gelaarsde Kat speelt nog op 18 februari en 4 april 2018 in Stadsschouwburg Antwerpen. Gentenaars kunnen de show op 3 april 2018 zien in Capitole Gent.

De setlist:

  1. Ouverture
  2. Ik hou het op miauw
  3. Ik krijg de kat
  4. Aan je kleren zien ze altijd wie je bent
  5. Trouwen?
  6. Liefste Tessa, liefste Bas
  7. Kat op Zand
  8. Cara mia, Cara Tim
  9. Ik doe het, ik fiks het
  10. De markies van Carabas!
  11. Liefste Tessa, liefste Bas
  12. Het reis-lied
  13. De jacht
  14. Het poets-lied
  15. Trouwen!
  16. Laat de klokken luiden

Creatief team:
Regie: Mark van Haasteren
Script en liedteksten: Allard Blom
Componist en Muzikale leiding: René Merkelbach
Choreografie: Daan Wijnands
Kinderregie/Regie assistent: Marjan Hommes
Kinderregie assistent: Cailin van Loon
Art director: Robert-Jaap Jansen
Decorontwerp: Maartje Reuven
Kostuumontwerp: Carla de Kroon
Lichtontwerp: Wim Dresens
Geluidsontwerp: Jeroen ten Brinke
Technisch producent: Jeroen Frijters
Productieleider: Robert van den Booren
Hoofd Theaterproducties: Sandra in ‘t Groen
Manager Live Entertainment & Theaterproducties: Jeroen Zwartjes
Producenten: Olaf Vugts en Fons Jurgens, Efteling Theaterproducties


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter