De beste live versie van Queen na de originele met frontman Freddie Mercury. Dat bracht Queen en Adam Lambert in een meer dan twee uur durende show in het Antwerps Sportpaleis voor zo’n 13.500 fans. Een show ook die Freddie meermaals eerde en een zanger die feilloos zijn falsetstem wist aan te spreken. De geschminkte Lambert met glitteroogschaduw bleef erg dicht aanschuren bij het showgehalte van de originele frontman. We telden 5 kledingwissels, niet zelden droeg ie plateauschoenen met een hoge hak, en zagen dat er glitter verwerkt zat in zijn broek of in zijn veelkeurig gestreept vestje. Verder verwees ie naar de ‘80s met een roze en zwart geruite broek met daarop een pastelkleurige blauwe vest. Een grote productie had Queen en Adam Lambert ook mee, goed voor maar liefst 20 trucks en 5 tourbussen aan mensen en materiaal. Het B-podium, catwalk en A-podium had de vorm van een zwarte elektrische gitaar met een rood randje. En verder waren er verschillende veelkleurige lasers (tijdens een fenomenaal ‘Bohemian Rhapsody’ waarbij Adam Lambert moeiteloos vocaal in de hoogte uithaalde en hij op het einde in het podium verdween waarop Brian May verscheen en een knappe gitaaroutro verzorgde), een discobol (bij ‘I want to break free’), witte confetti (‘We are the champions’), CO2-jets (‘I want it all’), en twee ledschermen (een gebogen vooraan het podium en een rechthoekig achteraan) die het spektakel een hoog visueel gehalte meegaven. Het enige minpunt was de egotrip van de twee originele bandleden: gitarist Brian May (‘Last horizon’ als gitaarsolo via een lift uit het podium), drummer Roger Taylor (die ‘I’m in love with my car’ zong) en zanger Adam Lambert (die diens ‘Lucy’ bracht) waar niemand op leek te wachten. Dergelijke zaken haalden niet alleen de vaart uit de show, je voelde gewoon de spanningsboog van het concert erg verslappen. Mochten ze dat schrappen en voor een strakker optreden zijn gegaan, had je ongetwijfeld een 5-sterrenoptreden meegemaakt in de grootste concertzaal van het land. Nu was het zeer goed en ging je naar huis met het gevoel dat het toch nog net ietsjes beter kon en mocht.
(lees verder onder de video)
Een half uur later dan voorzien – heel wat fans kreunden opnieuw onder de verkeersdrukte rond het Sportpaleis – startte Queen en Adam Lambert aan het optreden met ‘Tear it up’. Achteraan het podium stond Lambert met zijn plateauschoenen met rode hak en rode mantel om er ‘Play the game’ te zingen na ‘Tie your mother down’. ‘Fat bottomed girls’ startte ie meerstemmig a capella waarna elektrische gitaar en drums daarna de song verrijkten en de frontman die ondertussen al zes jaar de zanger is van Queen ons schoffeerde met ‘All my fat ass bitches out there’.
Ondanks die zes jaar dat de finalist van American Idol uit 2009 al tourt met Queen, moet ie nog steeds zijn plek opeisen en verdedigen. Dat lijkt ons erg vermoeiend elke keer opnieuw te moeten zeggen dat er maar 1 rockgod is: Freddie, moeten toegeven dat ook jij als zanger deze iconische zanger mist, en je bedoeling is om hem te vieren samen met de duizenden fans in de zaal. Oneerbiedig wordt Queen en Adam Lambert wel eens als een coverband beschouwd. Dat is uiteraard bullshit. Mocht je die redenering doortrekken dan zouden wereldbands als School is Cool die met Justine Bourgeus, Andrew Van Ostade, Nele Paelinck en Michael Van Ostade behoorlijk wat oud-leden telt, ook niet meer onder de oorspronkelijke naam mogen optreden vermits hun sound en bezetting aanzienlijk veranderde door de jaren heen. Heeft Queen trouwens geen hit onder de arm met ‘The show must go on?’?
Wat zo fijn was om te zien in het Sportpaleis was het feit dat Adam Lambert niet zelden de theatrale kaart trok. Op ‘Killer queen’ zagen we hem op het hoofd zitten van een zilveren robot met roze ledogen. Lambert noemde hem Frank. Bij ‘bicycle race’ kwam een fiets tevoorschijn op het B-podium en zagen we de zanger daarmee fietsen tot de rechterzijkant van het podium, en bij toegiften ‘We will rock you’ en ‘We are the champions’ droeg ie een gouden kroon als een koning en een gouden cape waar ie opnieuw aan de rechterzijkant waar wij zaten, mee kwam pronken. Toegegeven, journalisten hadden erg goede plaatsen in de zaal gekregen wat niet onbelangrijk is om een goed verslag te kunnen schrijven.
(lees verder onder de video's)
Brian May van zijn kant, wist het Antwerpse publiek ook te charmeren. Zo zei ie ‘Goedenavond. Het was warm. Alles goed?’ tegen het publiek voor ie ‘Love of my life’ akoestisch inzette op zijn kruk op het B-podium en het publiek de song liet meezingen. Een nummer dat Freddie Mercury zelf neerlegde op het einde door te verschijnen op het grote ledscherm terwijl May met wat pathos in zich met zijn hand die op den duur een vuist vormde zijn originele zanger probeerde te bereiken op het scherm. Het publiek verlichtte de kuip op dat moment met hun smartphones. ‘It’s amazing. Another dimension.’ liet de gitarist optekenen die meegaf dat ie op de vooravond van Asteroid Day optrad. May haalde ook zijn selfiestick boven om zichzelf en het publiek te filmen waardoor ie vakkundig het enthousiasme van de fans extra wist op te poken. De samenzang tussen Taylor en Lambert op ‘Under Pressure’ kon ons verderop het concert weliswaar niet overtuigen omdat de song vooral een goede tweede stem (die Bowie aankan) miste en die naast die van Adam Lambert kan staan.
(lees verder onder de video)
Het publiek zong en klapte stevig mee op nummers als ‘I want it all’, ‘Somebody to love’ waarbij de fans de ‘Somebody’ als antwoord zongen, ‘Crazy little thing called love’, ‘Radio Gaga’ dat twee keer repetitief meegeklapt werd en van een straffe moderne live versie voorzien werd met die heerlijke bleeps in verwerkt, ‘Bohemian Rhapsody’ en toegiften ‘We will rock you’ dat meegeklapt en uitgebruld werd net als ‘We are the champions’ waarop het publiek meezwaaide en meezong alsof de Rode Duivels net wereldkampioen waren geworden.
(lees verder onder de video)
Queen en Adam Lambert zette kortom een overweldigend live spektakel neer in het Antwerps Sportpaleis volledig in de geest van wat Freddie vroeger ook deed. Zagen we een coverband aan het werk? Neen. Juister en eerbiediger is te melden dat Queen 2.0. er live als een huis staat.
< Bert Hertogs >
(lees verder onder de video's)
De setlist:
Bis:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
30MAY
Zucchero
Lotto Arena Merksem
25OCT
Mama‘s Jasje 35 Jaar Hits
Stadsschouwburg Antwerpen
06MAR
ALL HITS - World Music Masterpieces
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
07MAR
Gladiator Live in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
02MAR
Spectre in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
10JAN
Bucket List
Fakkeltheater Rode Zaal
26JUN
Santana
Sportpaleis Merksem
16OCT
Katy Perry
Sportpaleis Merksem
28DEC
Lampje
corso Berchem
04JAN
VREEMD DING
HetPaleis
09JAN
Zusje
corso Berchem
10JAN
Bucket List
Fakkeltheater Rode Zaal
11JAN
Kroost
corso Berchem
11JAN
Revolutionary Road
Stadscentrum Mechelen
17JAN
Trust
CC Brasschaat
23DEC
Conclave ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
18DEC
Mufasa: The Lion King ★★★
Kinepolis Antwerpen
17DEC
Candlelight: Tribute aan Adele ★★★
Zaal AthenA Antwerpen
14DEC
Ode aan Rob de Nijs ★★★★
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
13DEC
There Is A Light That Never Goes Out ★★★★
Schouwburg Noord
10DEC
De Laatste Showband 25 Jaar! ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
7DEC
Peter Pan: Terug Naar Nimmerland ★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
8DEC
A nonsense Christmas with Sabrina Carpenter ★★★★
Netflix