Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!! Ze deed het Kylie Minogue! De première van haar Europese tour in het net gerenoveerde en in no time uitverkochte Koninklijk Circus was gewoonweg de max. In Amsterdam treedt ze op in AFAS Live (capaciteit: 6000), in Brussel koos Live Nation Belgium voor het pas gerenoveerde en veel intiemere Koninklijk Circus (capaciteit: 2000) dat met deze vijftigjarige Australische popprinses een eerste topnaam wist te scoren. Ook de rest van de concertagenda is er al aardig gevuld. Het ziet ernaar uit dat onze favoriete Brusselse clubzaal haar start dus niet gemist heeft. Kylie Minogue kwam haar jongste album ‘Golden’ – haar veertiende ondertussen - voorstellen waarin ze de countrypop- en dancekaart trekt. Een buitenkans dus, in vergelijking met wat ze in Amsterdam doet, om haar in een voor haar doen kleine zaal aan het werk te zien. En wat bleek ze erg goed bij stem, zeer goed geluimd en een strakke show bij te hebben! Criticasters (waaronder de vooringenomen ‘kwaliteits’-pers) legde ze het zwijgen op. Want jawel, die nieuwe songs uit haar jongste plaat werkten gewoon live zoals ‘A lifetime to repair’, over de ups en downs in het leven waarbij het publiek massaal mee aftelde van 6 naar 1 en ‘Stop me from falling’ dat gewoon stevig meegezongen en meegeklapt werd. Tijdens die song tekenden we trouwens ook een heerlijke versnelling op.
Kylie bracht een slimme set naar Brussel en stond voor het eerst in haar carrière in het Koninklijk Circus. Aan de opbouw van haar optreden had ze kennelijk ook wat gesleuteld. Acts twee en drie had ze samengevoegd en wat ballast overboord gegooid. Vaarwel ‘I believe in you’, ‘In your eyes’ (die song werd verplaatst naar de eerste act), en ‘Radio on’. Ook de vijfde act had ze ingekort door ‘Neighbours’ te schrappen. Slimme keuzes die de vaart in de show hielden en meteen ook het aantal kledingwissels beperkten. Veruit de overgang tussen de eerste en tweede act duurde het langst waarbij we een volledig nummer (‘Blue Velvet’ van Tony Bennett) als videoclip zagen terwijl Kylie de zang op het einde opnieuw live voor haar rekening nam.
Vermits we zo dicht bij haar konden staan op de parterre, konden we elke beweging zien die ze deed maar ook perfect vaststellen wat ze met haar stem allemaal deed. En jawel hoor, van begin tot einde zong Kylie Minogue live. En dat deed ze op indrukwekkende manier. Soms liet ze de zang weliswaar over aan het publiek tijdens een potje community singing op het onvermijdelijke ‘Especially for you’ bijvoorbeeld. Al kunnen haar backings onvoldoende overtuigen in de rol van Jason Donovan. Deze song heeft nood aan the real one, the one and only. Punt.
Openen deed de blonde Australische met de titelsong uit haar jongste album die al erg goed onthaald werd waarna ze een blik hits (zoals ‘Can’t get you out of my head’ met phonebooth op het podium) opentrok en geluidspieken tot 107 dB deed optekenen om de sfeer in de gerenoveerde zaal (vooral de hal, de trappen, de bars, de gangen en de toiletten zijn knap gerenoveerd en het zaallicht stijlvol veranderd: kijkt u ook even naar het dak wanneer u ernaartoe trekt!) moeiteloos wist op te poken. Kosten noch moeite had ze gespaard. Eigenlijk stond Kylie Minogue met een arenashow een clubshow te spelen met maar liefst drie gitaristen, een drummer, een toetsenist, twee backings en – jawel – 8 dansers (tijdens opener ‘Golden’ en laatste toegift ‘Dancing’ in cowboy outfit of wat had u gedacht?). Ze konden nog net allemaal samen op het podium.
Tijdens ‘Golden’ zet ze zich op enkele koffers die op ‘Better the devil you know’ een catwalk vormen voor de zangeres. Tijdens die song richt ze voor het eerst, maar lang niet voor het laatst, haar micro naar het publiek dat uit volle borst ‘Say you won’t leave me no more’ uitkeelt. Voor ‘It’s in your eyes’ wordt het bier alvast bovengehaald en een tafeltje om een bar na te bootsen terwijl Kylie Minogue een drankje aangeboden krijgt. Tijdens haar bindtekst verwart ze haar micro met het glas wanneer ze tegen het glas zit te spreken. Het is die ongedwongen sfeer, ze kan zelf met het voorval lachen, dat dit optreden zo echt, authentiek en uniek maakt. Nog zo’n heerlijk naturel moment? Wanneer Kylie Minogue een vrouwelijke fan met gouden carnavalshoed halfweg de parterre met een bordje ziet staan die om een selfie smeekt, staat ze dat toe. Omdat de dame er even over doet eer ze op het podium geraakt, neuriet Kylie wat, en speelt haar band ook zachtjes improviserend mee. ‘Een wachtmuziekje’ aldus de Australische, maar dan wel eentje van de betere als u het ons vraagt.
Zeker, er zaten ook dipjes in de set. ‘The one’ uit X werkte voor geen meter en ook ‘Shelby ’68’ bleek maar matig geapprecieerd te worden. En nu we toch verbeterpuntjes aan het opsommen zijn, het feit dat Kylie ‘Confide in me’ naar beneden transponeerde terwijl ze eigenlijk de hoogte in zou moeten gaan tijdens de start van het nummer, vonden we jammer. Maar als je bekijkt dat dat onze enige opmerkingen waren in een show die 23 nummers telde, weet je dat het muggenzifterij is. Kylie Minogue trakteerde Brussel namelijk met erg veel hits.
In de tweede act droeg ze een witte vest over haar schouders terwijl haar armen niet in de mouwen staken. Op de rug bleek ‘Belgium Golden’ te staan. Ze bedankte de toeschouwers op het einde van de show die haar al dertig jaar volgen, waar wij toe behoren. Toegegeven, we waren een van de weinige toeschouwers die uit hun dak ging toen Kylie Minogue ‘Wouldn’t change a thing’ bracht. De song uit 1989 lijkt nog nauwelijks gekend bij het grote publiek, wij zongen die van begin tot einde mee. Waarom? Het nummer komt uit het album ‘Enjoy Yourself’. Onze allereerste cd ooit was het die we kochten. We waren toen 9. Jeugdsentiment is dat dus. Kylie Minogue repte overigens niets over het feit dat ze 50 geworden is dit jaar. Of althans, dat zou je denken. Kylie had tijdens haar derde rock ’n roll-act namelijk een zwarte leren motard-vest aan waarop ‘68’ op de mouw in rode cijfers stond, links onderaan de vest stond ‘18’. 68 is haar geboortejaar. 18 het huidige jaartal. Nog een andere boodschap was op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Een danser droeg op het einde van het optreden een rood t shirt met daarop ‘Mainly because of the meat’, zelfrelativerend dat dansers vaak omwille van het vlees gecast worden.
Tijdens die rockact was ‘Kids’ met stip een van de onbetwiste hoogtepunten dat fel meegeklapt en meegezwaaid werd. Heerlijke gitaaroutro kende de song ook. Met ‘The kids are not alright. They are amazing!’ zo gaf Kylie Minogue het publiek een compliment om u tegen te zeggen. Later deed ze dat over in het Frans met ‘Vous êtes incroyables ce soir!’ Absoluut. Maar dat kon slechts omdat zij het ook was: on-waar-schijn-lijk. ‘All the lovers’ droeg ze op aan iedereen in het publiek (maar dan toch vooral haar fans uit de lgbt-gemeenschap) terwijl we de regenboogkleuren zagen op het podium in de belichting en in de nok op het ‘Kylie Minogue Live Belgium’-bord. In de finale trekt ze de disco/dance-kaart volledig met een medley van ‘New York City’, ‘Raining Glitter’ en ‘On a Night Like This’. Heerlijk is het arrangement van de Carole King-cover ‘The Loco-Motion’. Die start en eindigt ze met de ‘toot toot hey beep beep’-s uit ‘Bad Girls’ van Donna Summer. En de lasers? Die mogen all the way gaan tijdens eerste toegift ‘Love at first sight’.
Na een op erg veel vlakken teleurstellende passage van Kylie Minogue in Paleis 12 vier jaar geleden, had ze iets goed te maken met Brussel. Tijdens de première van haar Kylie presents Golden-tour deed ze dat met verve. En bewees ze opnieuw dat de start van een Europese tour steeds iets speciaals is. Alle die hard fans zijn dan aanwezig wat de sfeer alleen maar ten goede komt. Maar Kylie bevestigde vooral. Wat een artieste! Wat een stem! En vooral: ze slaagt er toch weer mooi in zichzelf heruit te vinden. Kylie bewees het opnieuw in Brussel. Je neemt de juiste artieste. De juiste zaal, die ze een compliment gaf met ‘This is such a beautiful venue.’ Doe daarbij het juiste publiek. En je hebt niets minder dan pure magie. ’Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!’ riepen we dan ook uit bij het verlaten van de zaal. Kylie deed het. Ze deliverde op fantastische wijze. Wat. Een. Avond.
< Bert Hertogs >
Lees ook:
Recensie Kylie Minogue Kiss me once *1/2 Paleis 12 6 november 2014
Recensie Kylie Minogue: Aphrodite Les Folies Tour 2011****1/2 Sportpaleis Merksem 19 maart 2011
Recensie Kylie X Tour *** Sportpaleis Merksem 7 mei 2008
De setlist:
Act I
Act II
Act III
Act IV
Act V
Bis:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
30MAY
Zucchero
Lotto Arena Merksem
25OCT
Mama‘s Jasje 35 Jaar Hits
Stadsschouwburg Antwerpen
06MAR
ALL HITS - World Music Masterpieces
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
07MAR
Gladiator Live in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
02MAR
Spectre in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
10JAN
Bucket List
Fakkeltheater Rode Zaal
26JUN
Santana
Sportpaleis Merksem
16OCT
Katy Perry
Sportpaleis Merksem
28DEC
Lampje
corso Berchem
04JAN
VREEMD DING
HetPaleis
09JAN
Zusje
corso Berchem
10JAN
Bucket List
Fakkeltheater Rode Zaal
11JAN
Kroost
corso Berchem
11JAN
Revolutionary Road
Stadscentrum Mechelen
17JAN
Trust
CC Brasschaat
23DEC
Conclave ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
18DEC
Mufasa: The Lion King ★★★
Kinepolis Antwerpen
17DEC
Candlelight: Tribute aan Adele ★★★
Zaal AthenA Antwerpen
14DEC
Ode aan Rob de Nijs ★★★★
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
13DEC
There Is A Light That Never Goes Out ★★★★
Schouwburg Noord
10DEC
De Laatste Showband 25 Jaar! ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
7DEC
Peter Pan: Terug Naar Nimmerland ★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
8DEC
A nonsense Christmas with Sabrina Carpenter ★★★★
Netflix