PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Hindi Zahra

zaterdag 24 april 2010Arenbergschouwburg Antwerpen

Hindi

Sinds begin dit jaar heeft Hindi Zahra haar debuutplaat “Handmade” uit waarin ze een culturele mix van blues, jazz, folk en Oosterse muziek brengt. Dat doet wellicht uw wenkbrauwen even stevig fronsen als die van ons toen we dit voor het eerst hoorden. Het lijstje dat we via het platenlabel kregen, is zelfs niet volledig. Zo zitten er oa ook westerse rockinvloeden in haar muziek. En vreemd genoeg misschien, werkt dit muzikale huwelijk. In een volgelopen Arenberg Club hoorden we haar allerhande stijlen aanboren, en nooit viel ze door de mand. Faut le faire!

Zahra is afkomstig van het Berbervolk en heeft Toeareg-roots en een thuis in Parijs. Het verklaart voor een stuk de verschillende muzikale en culturele invloeden die ze gekend heeft. De Marokkaanse schrijft haar nummers zelf, waardoor ze al meteen een zeer doorleefd “Try” als opener neerzet terwijl ze met de ogen dicht haar armen rond haar middel brengt. Later zal ze ook haar rechterhand de lucht insteken en sierlijke vingerbewegingen maken. Haar heupen staan ook niet stil bij extraverte songs, al doet ze absoluut niet aan belly dance. Geen belly te zien bij haar trouwens.

Elk van haar muzikanten mag het uiterste uit zijn instrument halen. “Oursoul” krijgt een stevige solo voor de toetsenist. Haar drummer geeft ze duidelijke tekens wanneer die wat meer volume of net wat ingehoudener moet spelen. Uit navraag blijkt achteraf dat de hij de vaste drummer vervangt. “Kiss and thrills” krijgt dan weer een sterke gitaarsolo mee. Tijdens die song leeft de singer-songwriter zich ook volledig in. Ze laat haar hoofd onder andere wat hangen. “Kiss and thrills” is pure blues, maar hier horen we ook een Oosters accent. Zo trilt Zahra haar stem rond 2 noten op “deep”. Later zal ze een noot 6 maal herhalen, tot drie maal toe gaan ze stapsgewijs een octaaf hoger om dan terug te zakken.

“Don’t forget” zong ze alleen door zichzelf te begeleiden met een klassieke gitaar. Vervolgens coverde ze Bob Marley’s “Waiting in vain”, een nummer dat zich perfect leent voor een bluesy benadering zo bleek. Zahra liet haar publiek ook zachtjes meezingen, hoe schuchter het ook was in de Arenberg Club terwijl ze zelf, de handen voor de mond, zachtjes de klank van een trompet nabootste. Heerlijk intimistische benadering van deze klassieker!

“Set me free” kon ons in het begin van het nummer niet meteen overtuigen wegens zijn repetitieve refrein. Maar Zahra verlaat het halverwege door haar muzikanten effecten te laten horen op elektrische gitaar. Zo deint het nummer uit tot een stevige rocksong. Een grandioze solo op Spaanse gitaar kondigde het extraverte “Stand up” aan. En met “Music” als toegift, begeleid door 3 elektrische gitaren en drum bevestigt Zahra dat een rocksound haar als gegoten zit.

Hindi Zahra, een naam met ontzettend veel potentieel, één die wel eens snel grotere zalen zou kunnen vullen dan die van AB Club of Arenberg Club.

De setlist:

  1. Try
  2. Nanyi
  3. Fascination
  4. Imik simik
  5. At the same time
  6. Beautiful tango
  7. Kiss and thrills
  8. Oursoul
  9. Set me free
  10. Don’ forget
  11. Waiting in vain
  12. Impro orientale
  13. Stand up

Bis:

  1. Music


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter