PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Pommelien Thijs ★★★

vrijdag 2 augustus 2024Bietenplein Tienen

Pommelien
Foto: Suikerrock

Dat het best pittig is deze zomer, nu ze een maand geleden de opnames afrondde van Knokke Off 2, volgende week ze op de set van Patsers verwacht wordt en dat allemaal moet zien te combineren met een zomertour, zei Pommelien Thijs op Suikerrock. Kijk, daar hebben wij dus 0,0 begrip voor. Eerst en vooral treedt ze niet zo gek veel op deze zomer. Dat komt omdat ze regionale exclusiviteitscontracten heeft gesloten. Haar show op Pukkelpop wordt deze zomer bijvoorbeeld de enige die ze geeft in de provincie Limburg. Ons dan proberen te overtuigen dat het allemaal wat veel is, terwijl die planning al maanden vastligt zowel wat het concerteren betreft als het acteren, sorry dat lukt niet. Dan moet je vooral in vraag stellen of je management en jij niet te veel ‘ja’ zeggen.

2023 was ontegensprekelijk háár jaar, een jaar waar alle puzzelstukken voor haar carrièrematig mooi samenvielen. Maar dit jaar blijkt het vooral meer van hetzelfde te worden wat ze ons serveert, en valt er nog bijzonder weinig nieuws te rapen wat haar zangcarrière betreft. Daar luidt het credo precies, zoals bij bijna iedereen deze zomer surplacen, consolideren en cashen. Meer van hetzelfde. In herhaling vallen. Boring!

Zeker, de duurzaamheidsidealen die Pommelien Thijs nastreeft, fan van de circulaire economie die ze is, delen we met haar. Maar dat ze naast haar kledij ondertussen ook het merendeel van haar set van vorig jaar recycleert, vinden we neigen naar gemakzucht in combinatie met de eerste tekenen van creatieve armoede.

Wat we vonden van ‘Roekeloos’, die nieuwe song die ze live met Jeanne van WIES bracht op Suikerrock? Dertien in een dozijn, meer van hetzelfde, inwisselbaar. Het enige lichtpuntje in de song vonden we de wat kreunende Charline die de backings verzorgt. Hebben we trouwens al gezegd dat er al maanden chemie tussen Pommelien en deze blonde snarenplukster te ontwaren valt op het podium? Het is duidelijk dat ze het goed met elkaar kunnen vinden.

Vocaal bleek Pommelien Thijs echter zo nu en dan niet al te steady te zingen. Tijdens de eerste strofe van ‘Medeplichtig’ zat ze er bijvoorbeeld wel eens meermaals goed naast. Maar aan showelementen (een forse trek naar links met haar microstatief tijdens ‘Zilver’ bijvoorbeeld), geen gebrek bij de jongedame die haar carrière te danken heeft aan Thomas Van Goethem die haar castte voor de hoofdrol van #LikeMe.

‘Merci om hier allemaal zo vroeg te zijn’, zei Pommelien Thijs op Suikerrock toen ze om kwart na vier aan haar set begonnen was. Die dag werd ze namelijk ook nog verwacht op de Lokerse Feesten. Al vroeg organiseerde ze de eerste sit down van de festivaldag, op ‘Roekeloos’. Was het niet dat net op dat moment een van de fans ‘slecht gegaan was’ en ze daarvoor het concert even stillegde, de band redelijk snel terug begon te spelen en Pommelien hen opnieuw deed stoppen omdat de medische interventie nog niet helemaal voorbij was. Van zodra dat wel gebeurd was, was het dan echt tijd voor die sit down en het collectief rechtveren daarna, wat heerlijk is om te zien vanop de VIP-tribune.

‘Kleine tornado’ droeg Pommelien Thijs op aan haar vriendinnen die haar rust brengen tijdens drukke periodes. Die bindtekst kon echter niet verhelpen dat de song een van de inkakmomenten van het concert zou worden. Met ‘Wat een idee!?’, waarbij ze ‘3,2,1!’ aftelde en het publiek dan ‘Hey!’ riep, een stevig meegesprongen ‘Ongewoon’ kwam ze uiteindelijk aan afsluiter ‘Erop of eronder’ waarin ze het publiek het ‘We will rock you’-ritme liet meeklappen. Ook dat is - jawel - recyclage.

Los van het feit dat ‘Hou mij vast’ bizar genoeg de set niet haalde in Tienen, en Pommelien Thijs ons vooral bij Bazart in het Sportpaleis eind vorig jaar en op Maanrock vorig jaar omverblies, bleek daar nu niet veel meer dan een heerlijk zomerbriesje van over te schieten. Zo’n plotse, weliswaar wel te verwachten maar niet minder dan welgekomen luchtverplaatsing zoals die uit de ventilator die even met haar zelf gemaakte lichtblauwe kanten bovenstukje speelde zodat we wat meer van haar strakke buik die zelfs een paar groene adertjes toonde, konden zien. Wat ons meteen brengt bij de vraag of de intimiteitscoördinator van Knokke Off 2 veel werk had en die van Patsers straks veel werk heeft.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter