PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Christoff 3.0 XXL ★★★1/2

zaterdag 9 november 2024Lotto Arena Merksem

Christoff

Christoff staat 30 jaar op de planken, eigenlijk zijn het er meer dan 32 zo verklapte ie later tijdens de show (het zijn er namelijk 33 vermits zijn eerste single ‘’k Voel me goed’, een Nederlandse versie van Nick Kamens ‘I promised myself’ uitkwam in 1991 hoewel hij dit niet bracht tijdens de show n.v.d.r.), en dat mocht gevierd vond ie. De Vlaamse zanger zag het groots met een concert in de Lotto Arena. Op zijn stem die nog steeds als een klok klinkt, viel niets af te dingen, ook zijn band speelde sterk en visueel was datgene wat we te zien kregen van de dansers van Fabric Magic en de visuals + videoclips die zoals tijdens ‘Beste vriend’ synchroon met de muziek werden vertoond beeldig. Alleen zat de opbouw van de set niet al te best, duurde het maar liefst drie kwartier eer de (polonaise)trein helemaal op dreef kwam, een trein die tussendoor ook nog wel eens durfde te sputteren, en bleken de special guests op zijn zus Lindsay en Belle Perez (waarmee ie het gevoelige ‘Ik Hoor Bij Jou/El Ritmo De La Passion’ bracht) na wat licht uit te vallen naast de immer feilloos zingende Christoff.

Christoff 3.0 XXL opende met smartphonevideo’s van collega artiesten en BV’s die hem feliciteerden voor zijn dertigjarige carrière. Het geluidsvolume van die filmpjes en de kwaliteit ervan was niet altijd even goed zodat sommige oudere fans alle moeite van de wereld hadden om te verstaan wat er nu precies gezegd werd. Het helpt natuurlijk ook niet voor de verstaanbaarheid wanneer die ingeblikt bleken tijdens de festivalzomer en er op de achtergrond beukende drums te horen zijn.

En dan was het aan Bart Kaëll die we in de Soundmixshow Christoff zagen en hoorden aankondigen. Christoff zou zijn eerste tv-optreden ooit doen door Luc Steeno te imiteren wat de show bracht bij opener ‘Voor jou’ dat ingezet werd door een jonge acteur/zanger/danser die een jonge Christoff neerzette waarna gelukkig de man himself het vocaal mocht overnemen.

Christoff had er zin in en ook het publiek had dat tijdens ‘Vanavond gaat het gebeuren’ waarbij hij voor het eerst met zijn kont zwierde en dat uiteraard op gejoel onthaald werd. Werd de openingssong voorzien van confetti dan waren het nu de zes sparkulars op het podium die voor die extra feestelijke toets mochten zorgen.

Vervolgens stond ie stil bij de fans van het eerste uur. En daar rekent ie zeker zijn moeder onder die hem steunde tijdens zijn carrière ook wanneer ie het moeilijk had. Hij consulteerde haar kennelijk om een oldies medley in elkaar te steken waaruit onder andere ‘Lieg niet’, ‘Verdrinken in je ogen’, ‘Dag mijn liefste’, ‘Zomerdromen’ en ‘Kopje onder’ uit voortkwamen.

Nu bon, ‘Lieg niet’ dateert van 1995 maar ‘Dag m’n liefste’ is van 2009 en kan je dus bezwaarlijk ‘oud’ noemen. Punt is dat de meeste nummers uit die medley niet of nauwelijks gekend waren, wat je ook voelde aan de ambiance die opvallend ingehouden bleef. ‘Dag m’n liefste’ vonden we visueel wel heel sterk. Zo knipte Christoff even met de vingers en ging meteen het licht uit op het einde. Ook op het einde van ‘Licht uitdoen’ helemaal naar het einde toe van zijn concert volgde er zo’n black out.

Het zijn maar enkele voorbeelden van hoe sterk we de show visueel vonden. De kers op de taart vormde ontegensprekelijk ‘Anders zijn’, een song die gaat over jezelf mogen zijn of je nu valt op een vrouw of een man, maakt niet uit. Christoff bracht het persoonlijke lied vanop en krukje terwijl we een koppel prachtige acrobatieën zagen uitvoeren aan de aerial straps. ‘Voor mama’ droeg ie op aan zijn moeder. Dat mooie gebaar werd enthousiast onthaald door de fans. Alleen kreeg je nog maar eens het gevoel tijdens die eerste drie kwartier show dat Christoff iets te veel focuste op zijn fan van het eerste uur: zijn moeder en vergeten leek dat er nog duizenden anderen in de Lotto Arena zaten...

Exact drie kwartier nadat de show begonnen was, tekenden we – eindelijk – een eerste ambiance hoogtepunt op. En dat was toen Christoff samen met zijn zus Lindsay ‘Zaterdagavond’ zong. Het nummer kwam live ook perfect tot zijn recht vermits het zaterdagavond was.

Via zijn eerste nummer 1 die ie scoorde op 23 juni 2007 met ‘Als ik in je blauwe ogen kijk’ kwam ie bij André Hazes Jr. aan wiens carrière hij mee aan de wieg stond met ‘Zeg maar niets meer’ uit 2013 dat stevig meegezwaaid en -gezongen werd en daarbovenop ook een heerlijke solo op elektrische gitaar meekreeg.

Christoff dankte niet alleen Fabric Magic omdat het productiehuis van Thomas Van Goethem hem zes dansers had geleverd die onder andere tijdens ‘Geboren om van je te houden’ hun coolste moves bovenhaalden, maar ook omdat ie voor #LikeMe beroep had gedaan op zijn song: ‘Een optimist’ uit 1998. Dat kwam kennelijk als een verrassing voor de charmezanger. De lekker strakke liveversie die we te horen kregen in de Lotto Arena bleek bijzonder goed onthaald te worden. De handen gingen dan ook massaal op elkaar. Die zelfde handen wapperden vervolgens van laag naar hoog tijdens ‘Als je bij me bent’ terwijl het ‘We will rock you’-ritme danig werd meegeklapt in de handen. De pauze ging het publiek rechtstaand in op de tonen van ‘Sta op en zing’, een song die zijn songtitel live dus waarmaakte.

Het was wachten tot in het tweede deel tot we de eerste polonaise zagen ontstaan op het middenplein. Dat gebeurde tijdens ‘Eenmaal komt voor jou die dag’. De sfeer zat er goed in maar dan doodt Christoff die meteen door het nummer te laten volgen door ‘1000 wegen’. Christoff nodigde ons uit om een compliment te geven aan diegene die met ons naar zijn concert was getrokken en adviseerde ons dat wat meer te doen omdat het een glimlach op het gezicht van de ander tovert.

‘Ga nooit meer van huis’ volgde dat ie ook eindigde in het Duits. Want de man had ook gedacht aan zijn Duitse fans, al waren zij zwaar in de minderheid, door onder andere in het tweede deel een Klubbb3 medley te brengen die ook nu weer minder goed onthaald werd. Lees: Christoff moest echt wel alles uit de kast halen om het publiek op sleeptouw te nemen. Idem bij de walsmedley die meteen met zijn strafste wals startte: ‘Onder de toren’. De daaropvolgende nummers ‘Dede mon copain’, ‘Sainta Catherine’,  ‘Sierre Madre’ en ‘Niemand laat zijn eigen kind alleen’ hadden dan ook flink wat werk nodig om de sfeer van dat eerste nummer te evenaren.   

Het publiek hield de smartphonelichtjes boven tijdens een intieme versie van ‘Een ster’, dat enkel begeleid werd door piano en chimes. Even mochten de drie backing vocals ook de hoofdzang voor hun rekening nemen van dit lied dat ie schreef voor al wie er niet meer is. Vervolgens volgde een up tempo-versie.

‘Hij zingt Tura beter dan Tura zelf’ is een compliment dat we over Christoffs recente tour ‘Christoff zingt Tura’ al een tijdje hoorden waaien in de muzieksector. Tijdens zijn Turamedley waarin ie ‘Het kan niet zijn’, ‘Draai dan 797204’, ‘Vergeet Barbara’ en ‘Mooi ’t leven is mooi’ stak, deliverde de zanger op zo’n magistrale wijze dat we alleen maar kunnen beamen wat er tegenwoordig over De Bolle gezegd wordt. Hij is dus véél meer dan ‘die van zijn ‘Zeven Zonden’’.

De René Froger-medley daarna behoorde wellicht tot het zwakste van de avond. Froger klonk hees en al snel buiten adem. Het helpt natuurlijk ook niet als je je micro bijna tegen je navel houdt om verstaanbaar te zijn. Dan komt je stem er namelijk nauwelijks door. Het was dus andermaal Christoff die songs als ‘Just say hello’ en ‘Alles kan een mens gelukkig maken’ vocaal overeind moest zien te houden. En dat deed ie met verve.

Qua ambiance lag de klemtoon van Christoff 3.0 XXL ontegensprekelijk dus in het tweede del. Bij ‘Zeven Zonden’, begeleid door confetti, gingen de fans massaal rechtstaan en werd er luidkeels meegezongen. Sjaals van Christoff werden ook de lucht in gehouden. Zeggen dat de sfeer uitgelaten was tijdens dit nummer, is dus een understatement. Idem voor de polonaise medley waarbij veelkleurige grote ballonnen in de zaal voor extra plezier zorgden.

De fans konden hun idool ook van dichtbij zien, want Christoff kwam vanachter over het middenplein van de Lotto Arena gestapt tijdens eerste toegift ‘Van mij voor jou’. Het was bijna half twaalf voor ie definitief afscheid van iedereen nam en dat deed ie met een knaller. ‘Sweet Caroline’ mocht nog een laatste keer de zaal helemaal in de fik zetten.          

‘Wat goed is, bepaalt het publiek’ zingt Christoff in ‘Voor mama’. In de Lotto Arena was dat tijdens Christoff 3.0 XXL niet anders.

< Bert Hertogs > 


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter