Wereldwijd kan je ondertussen al in meer dan 100 steden naar Candlelight-concerten. Wij trokken voor deze gelegenheid naar Zaal AthenA in Antwerpen om er bij kaarslicht te gaan genieten van de muziek van Adele. Het concept is zo briljant als dat het simpel is: je neemt een bijzondere locatie; verlicht die uitsluitend met LED-kaarsen en laat daar professionele muzikanten volledig akoestisch en zonder enige versterking muziek maken rond een bepaald thema of artiest. De schoonheid zit hem in de eenvoud en de puurheid. In Antwerpen bracht Trio Audelia de muziek van Adele gespeeld op twee violen, een altviool en een cello. De warme klank in combinatie met de sfeerverlichting en eventueel een glaasje bubbels, zorgde voor een haast magisch moment van romantiek en rust.
Het gebeurt niet vaak dat we bij een optreden van een klassiek strijkerskwartet zoveel relatief jonge mensen in het publiek zien. Het bewijst dat Fever met de formule van Candlelight-concerten de brug weet te slaan die deze generatie van de popmuziek naar de klassieke muziek brengt. En het is niet zomaar een brug. Het is zo’n romantische voetgangersbrug met sfeervolle verlichting waar koppeltjes langzaam over kuieren om te genieten van elkaar en van het moment. Want dat is echt wel de bedoeling: genieten in het moment. Het feit dat de hele ruimte, inclusief het podium, volledig vol staat met kaarsen nodigt daar echt toe uit.
De aandachtige lezer heeft natuurlijk al opgemerkt dat we het hadden over een kwartet strijkers van het Trio Audelia. Wij hadden exact dezelfde vraag, maar kregen van oprichtster Amalija Kokeza een hele logische verklaring. Omdat men zonder versterkers en zonder digitale verdubbelaars speelt, was er gewoonweg een extra viool nodig om de muziek van Adele volledig tot haar recht te doen komen. Daarom had men in de arrangementen twee violen voorzien en met het gewenste resultaat.
Trio Audelia deed het werk van Adele alle eer aan. Het publiek werd vergast op een paar pareltjes. Zo startte ‘When We Were Young’ heel zachtjes met één viool die de zanglijn bracht terwijl de altviool wat spanning voorzag en de tweede viool en de cello heel erg op de achtergrond bleven. Maar naarmate de emotie toenam, zorgde de cello langzaam voor meer body en plots hoorde je in de muziek vastberadenheid komen om uiteindelijk toch weer heel zacht te eindigen. Zo’n arrangement maakt de emotie van een lied voelbaar. Je hoeft je alleen maar open te stellen voor de muziek. En dat is dan weer exact waar de setting van dit optreden toe uitnodigde.
Net als ‘Set Fire to the Rain’ kreeg ook ‘Skyfall’ een pittige uitvoering. Door het feit dat het slechts met een kleine bezetting strijkers werd gespeeld, hoorde je hier veel duidelijker hoe het originele Bond-thema van John Barry uit 1962 mee verwerkt zit in deze hit van Adele uit 2012. Het arrangement van ‘Water Under the Bridge’ liet zich kenmerken door de gejaagdheid van de cello bij de start in contrast met de vrolijkheid en de luchtigheid die tijdens het refrein te horen waren. Dat opgewekte was nog meer aanwezig bij ‘Send My Love’. Je zag hoe de vier muzikanten er zelf heel veel plezier in hadden en echt met elkaar aan het spelen waren. Zeker in een intieme setting waarbij je als publiek rond de muzikanten zit, voel je dat direct in het resultaat. Muziek, ook als die op erg klassieke wijze gebracht wordt, is soms gewoon heel veel fun.
Naast de fun was er uiteraard ook de onvervalste romantiek. ‘Chasing Pavements’ en ‘Make You Feel My Love’ namen daar het voortouw. De idyllische setting in combinatie met de gevoelvolle klanken van het strijkerskwartet vormden de ideale combinatie voor een heerlijk romantisch momentje. Het was dan ook niet te verwonderen dat menig koppeltje tijdens deze nummers wat meer toenadering tot mekaar zochten. Er ging hier en daar spontaan een hoofd op de schouder van de buurman of –vrouw rusten en we vermoeden dat het hier ging om de partner (anders was dit het ongemakkelijke moment bij uitstek).
In een drukke, donkere, woelige tijd was ‘Candlelight: Tribute aan Adele’ een sfeervolle haven van rust en warmte; een uurtje vlucht uit de realiteit in warme klanken van een strijkkwartet.
< Sascha Siereveld >
De setlist:
Bis:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
30MAY
Zucchero
Lotto Arena Merksem
25OCT
Mama‘s Jasje 35 Jaar Hits
Stadsschouwburg Antwerpen
06MAR
ALL HITS - World Music Masterpieces
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
07MAR
Gladiator Live in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
02MAR
Spectre in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
10JAN
Bucket List
Fakkeltheater Rode Zaal
26JUN
Santana
Sportpaleis Merksem
16OCT
Katy Perry
Sportpaleis Merksem
20DEC
Clouseau
Sportpaleis Merksem
20DEC
Scala & Kolacny Brothers
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
21DEC
Tourist LeMC
Bourla Antwerpen
28DEC
Lampje
corso Berchem
04JAN
VREEMD DING
HetPaleis
09JAN
Zusje
corso Berchem
10JAN
Bucket List
Fakkeltheater Rode Zaal
11JAN
Kroost
corso Berchem
17DEC
Candlelight: Tribute aan Adele ★★★
Zaal AthenA Antwerpen
14DEC
Ode aan Rob de Nijs ★★★★
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
13DEC
There Is A Light That Never Goes Out ★★★★
Schouwburg Noord
10DEC
De Laatste Showband 25 Jaar! ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
7DEC
Peter Pan: Terug Naar Nimmerland ★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
8DEC
A nonsense Christmas with Sabrina Carpenter ★★★★
Netflix
6DEC
The time of your life ★★★★1/2
Viage Theatre Brussel
6DEC
The devil wears Prada ★★★★1/2
Dominion Theatre London