Kieran Culkin en Jesse Eisenberg zijn wat ons betreft het beste duo dat we in lange tijd samen hebben zien spelen in een film, in dit geval A real pain. Want hoe heerlijk is het om ze respectievelijk de losbol Benji en de controlefreak David te zien neerzetten. Alleen al die beginscène waarbij David bijna als een stalker zijn neef belt of ie wel tijdig op de luchthaven zal zijn voor hun trip naar Polen, is zo amusant en zo sterk en geloofwaardig, weliswaar met een grote dosis humor neergezet, dat je meteen in het verhaal gezogen wordt.
In A real pain trekken de twee Amerikaanse Joden naar Polen om naar het huis te trekken waar hun grootmoeder nog woonde maar ook om te connecteren met hun roots en de holocaust. Wat deze dramedy die Jesse Eisenberg zelf schreef en regisseerde zo waanzinnig straf maakt, is al het typische Amerikaanse gedrag van toeristen om bij een standbeeld van soldaten gekke poses aan te nemen bijvoorbeeld aan te klagen. Want dat toont gewoon een gebrek aan respect.
A real pain schittert in de humor en de pianobegeleiding (vooral Chopin krijgen we te horen) die het brengt, op de meest onverwachte momenten. Zo stelt Benji vast dat zij knus in een trein zitten terwijl miljoenen Joden jaren geleden een ander lot beschoren was, toen ze op een onmenselijke manier als vee gedeporteerd werden naar de concentratiekampen, om achteraf toch gewoon zich af te zonderen van de rest en zelfs in eerste klasse te gaan zitten ‘want ze verdienen dat’. Of hoe hypocriet iemand wel kan zijn, aan de ene kant iets aankaarten, aan de andere kant het tegenovergestelde doen qua gedrag.
Het is vooral in dat contrast, wanneer de twee met een groep toeristen het Majdanek concentratiekamp bezoeken dat nog goed bewaard is gebleven, dat A real pain indruk maakt door géén muziek te laten horen, bijna voor volledige stilte te kiezen op natuurgeluiden na en de beelden voor zich te laten spreken.
A real pain voelt dus oncomfortabel comfortabel of als je wil comfortabel oncomfortabel aan, en net in het feit dat de film behoorlijk schuurt, zit juist ook de bijzondere kracht waardoor die een enorme indruk nalaat. En dat is net wat een film over een beladen thema hoort te doen, het op zo’n manier verpakken dat het verteerbaar is maar toch ook stevig binnenkomt tegelijkertijd. Dodelijk efficiënt is ie dus.
< Bert Hertogs >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
05APR
#LikeMe In Concert 2025
Lotto Arena Merksem
21MAY
Sertab Erener
Stadsschouwburg Antwerpen
30MAY
Zucchero
Lotto Arena Merksem
25OCT
Mama‘s Jasje 35 Jaar Hits
Stadsschouwburg Antwerpen
06MAR
ALL HITS - World Music Masterpieces
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
07MAR
Gladiator Live in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
02MAR
Spectre in Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
26JUN
Santana
Sportpaleis Merksem
23JAN
Bert Gabriëls
Stadscentrum Mechelen
24JAN
Trust
corso Berchem
31JAN
Zusje
CC Brasschaat
01FEB
Het concert
CC De Kern Wilrijk
01FEB
Dropkick Murphys
Lotto Arena Merksem
06FEB
The Phantom Of The Opera
Stadsschouwburg Antwerpen
08FEB
Soundos
CC Kapellen
15JAN
A real pain ★★★★★
Kinepolis Antwerpen
8JAN
The room next door ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10JAN
Bucket List ★★★★
Fakkeltheater Rode Zaal
1JAN
We live in time ★★1/2
Kinepolis Antwerpen
30DEC
Nosferatu ★★★★
Kinepolis Antwerpen
28DEC
Barbie: The Exhibition ★★★1/2
Design Museum Londen
28DEC
Flanders Festival Orchestra Kerstgala ★★★★★
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
26DEC
The Snowman ★★★★
Peacock Theatre Londen