Een heerlijke voorstelling waarin een romcom gerepeteerd wordt maar de eigen verlangens, fantasieën en perversies van de spelers boven komen drijven, leveren Goele Derick, Sara Haeck, Bart Hollanders en Chloë Onyinye met Waarover ik fantaseer als ik over de liefde fantaseer af. Een complete voorstelling ook die dans (op de instrumentale tonen van Tony meets Maria uit de Dance at the Gym-scène uit West Side Story waarbij beide hoofdpersonages dansen, inclusief vingergeknip), muziek (Goele mag Barts fluit in de mond steken, verder horen we onder andere ‘This will be’ van Natalie Cole in een instrumentale versie) en bovenal een hilarische tekst die volledig het DNA van Stan uitademt.
De vier spelers maken geen deel uit van Stan maar kregen wel de gelegenheid om een voorstelling uit te werken waarbij Jolente De Keersmaeker en Damiaan De Schrijver erover waakten tijdens het creatieproces dat die past binnen het Stanuniversum.
En dat doet Waarover ik fantaseer als ik over de liefde fantaseer. Het aantal lachsalvo’s in het publiek valt niet te tellen, zo heerlijk is deze voorstelling omdat het niet alleen over romcom als genre gaat, maar het er ook dik opgelegd wordt dat er wat gespot wordt met de liefde, soms in behoorlijk pijnlijk herkenbare scènes die uitvergroot worden en heerlijke twists meekrijgen.
Denken we bijvoorbeeld aan hoe keurig Chloë Onyinye op restaurant de immer droge Bart Hollanders vertelt dat ze hun relatie wil beëindigen maar toch dat zeer secuur doet omdat ze hem niet wil kwetsen. Je ziet hem eerst gewoon ondergaan als de sloef die we hem zo vaak zien spelen en waarin hij steeds meesterlijk excelleert, om daarna verrassend uit de hoek te komen met een cadeau en de daarbij horende onverwachte boodschap .
Nog zo’n restaurantmoment dat pijnlijk herkenbaar is, is dat tussen hem en Sara Haeck wanneer het gaat over wie de rekening moet betalen en geld een discussie item blijkt in hun relatie. Zij zal uiteindelijk dan maar betalen, maar haar kaart wordt niet geaccepteerd… Ook geweldig zijn die twee in een scène waarbij zij de relatie opende, en hun seks sindsdien beter is nu hij haar minnaar is. Maar hij is niet zo gelukkig als zij die nu geniet van de vrijheid, want hij mist de exclusiviteit, wat nadien van commentaar voorzien wordt door Chloë Onyinye die hekelt dat zij een ‘discussie voert met het patriarchaat’.
‘Ik wil de liefde in me voelen schieten als een bliksemschicht’ klinkt het aan het begin van Waarover ik fantaseer als ik over de liefde fantaseer, net wanneer er een hoop veelkleurige ballonnen zijn losgelaten en die tegen het plafond hangen. ‘Ik wil opstijgen’ luidt het niet veel later verlangend terwijl de jonge actrice ook weet wat ze niet wil, een gezamenlijke agenda. Wel wil ze een relatie die gebaseerd is op buikgevoel. Heerlijk is het contrast met Goele Derick die daarna cynisch stelt ‘Twee mensen die zogezegd bij elkaar horen, wat een armzalig idee!’ Uit de mond van Bart klinkt het dan weer ‘Ik heb seks gebruikt om de leegte in mijn hart te verbergen.[…] Ik heb wel een cavia maar die wil me niet. […] Wat ik onthoud van onthouding is dat ik constant geil ben.’
Sara Haeck denkt ook aan niets anders dan seks, kan enkel denken aan lichamen en vermoedt dat ze therapie nodig heeft: ‘Ik eet een boterham met kaas en denk aan iets anders. […] Hoe zou jij smaken?’ en voelt zich geprivilegieerd dat ze alleen maar daaraan kan denken en zich bijvoorbeeld niet met het vergrijzingsvraagstuk moet bezig houden. Maar het is wederom Goele die daar over gaat wanneer ze zegt wel eens gefantaseerd te hebben backstage om daar tussen twee scènes door seks te hebben ‘in historisch kostuum’, fantaseerde over als enige vrouw op een piratenboot vertoeven en daar ‘kleine sloerie’ genoemd te worden, en verder droomt van ‘langs achter genomen te worden terwijl mijn borsten gemolken worden.’ om daarna droog te stellen ‘Ik wil gewoon dat iemand blij is wanneer ik de kamer binnenkom. Meer hoeft dat eigenlijk niet te zijn.’
Sara Haeck vraagt dan weer aan Goele, wanneer die net de menopauze en de periode daarna, heeft geprezen omdat een vrouw dan komaf heeft gemaakt met de pijn die vanbinnen leeft van kindsbeen, een pijn die mannen niet voelen waardoor ze die extern opzoeken door bijvoorbeeld oorlog te voeren of wanneer die er niet is rugby spelen, wat ze als alleenstaande van 33 moet doen. Goele antwoordt daarop: ‘Wat heeft Jezus gedaan op die leeftijd?’, waarop zij het topantwoord geeft dat ie gestorven is. Ze krijgt dan ook het advies mee dat wij meteen aan al onze lezers willen doorgeven: ‘Dus ga en flirt!’
< Bert Hertogs >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
12DEC
Guus Meeuwis
Sportpaleis Merksem
16JUN
Morrissey
Lotto Arena Merksem
14MAR
MIND2MODE
Koninklijk Circus Brussel
19APR
Barbie The Movie: In Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
19DEC
Pur Sang brengt Ode aan Rob de Nijs
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
23MAY
My Leonard Cohen
Stadsschouwburg Antwerpen
14MAR
Mamma Mia!
Stadsschouwburg Antwerpen
09JUN
Duran Duran
Sportpaleis Merksem
23FEB
Jupi
Stadscentrum Mechelen
25FEB
25 jaar Yevgueni
Bourla Antwerpen
25FEB
Het concert
CC Sint-Niklaas
26FEB
Arsenal
CC De Kern Wilrijk
27FEB
Arme tante Danni
DE Studio Antwerpen
28FEB
Desire
CC Brasschaat
21FEB
Waarover ik fantaseer als ik over de liefde fantaseer ★★★★1/2
Monty Antwerpen
19FEB
Elle était et elle est, même ★★★★
Troubleyn - Labaratorium Antwerpen
18FEB
Captain America: Brave New World ★★★★
Kinepolis Antwerpen
17FEB
Patsers ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
16FEB
A complete unknown ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
15FEB
Les Misérables The Arena Spectacular ★★★1/2
Ziggo Dome Amsterdam
10FEB
The Brutalist ★★★★★
Lumière Antwerpen
12FEB
Io sono un errore ★★★★★
Troubleyn - Labaratorium Antwerpen