PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Stomp ★★★★

vrijdag 21 maart 2025Koninklijk Circus Brussel

Stomp

Een iconische voorstelling die al 34 jaar onafgebroken wereldwijd te zien is. Dat is Stomp dat net als die andere klassieker: Blue Man Group begin jaren ’90 het levenslicht zag. Wat de show zo onverwoestbaar en tijdloos maakt, is de heerlijke mix van percussie, muziek, humor en choreografie waarbij de 6 mannen en 2 vrouwen met alledaags materiaal aan de slag gaan. Als je het ziet, heb je een hoog gevoel van herkenbaarheid, want wie heeft er nooit op potten en pannen geslagen of op bekers om daar ritme maar ook klank uit te halen? Maar wat Stomp brengt, is zo next level waarbij de acht performers zo danig op elkaar ingespeeld zijn, dat je een bijzonder strakke voorstelling krijgt met acts die nog steeds en zo veel jaren later tot de verbeelding spreken en je mond doen open vallen. Dat noemen ze pas stage magic!

De run in het Koninklijk Circus in Brussel is al enkele weken hopeloos uitverkocht. Reden waarom de promotor deze productie volgend jaar opnieuw naar ons land laat komen, in dezelfde zaal maar daarnaast ook Le Forum in Luik én de Stadsschouwburg in Antwerpen. Te merken aan het dolenthousiaste publiek in Brussel, twijfel je best niet te lang met het aankopen van tickets voor de shows in 2026. In geen tijd kreeg Stomp het publiek dan ook op de hand.

Toegegeven, helemaal verrast waren we niet van het succes. We hebben namelijk twee dvd’s gezien van Stomp vooraf. Eerlijk? Net zoals bij Blue Man Group gaat er niets boven om deze productie live te zien. Dat komt onder andere omdat je de trillingen op de tribunes gewoon voelt en ook omdat de interactie met het publiek, dat verschillende ritmes onder andere mag naklappen gewoon aanstekelijk werkt.

Stomp blijft trouw aan zichzelf, de meeste acts zijn gewoon dezelfde als jaren geleden. Openen doet het gezelschap met borstels. De voer wordt geveegd, en op basis van het schuifelend geluid ontstaat er ritme. Na verloop van tijd wordt ook het houten gedeelte van de borstel tegen de podiumvloer geslagen, of de bovenkant van de steel. Dat er door de dynamiek, de show vergt fysiek wel wat van de performers, wel eens wat stukken hout van de bezems vliegen, hoort er gewoon bij. Erg zacht klinken ze wanneer ze met de borstels schuifelen, luid dan weer wanneer ze met de uiteinden tegen de grond stampen en tegelijkertijd springen. Het maakt dat de show van zacht naar luid kan en alle volumes ertussen. Dat doet er me trouwens aan denken dat ik in mijn kindertijd ook eens een bezem kapot geslagen heb...     

Wanneer de stokken op elkaar geslagen worden krijg je een toon, ook zo wanneer er een kleinere stok gebruikt wordt. Maar het eerste moment waarin we Stomp richting muziek horen gaan en zelfs een toonladder ontwaren, is wanneer de acht performers met verschillende plooibare zwarte buizen tegen de grond slaan. Een van de mannen is duidelijk de aanvoerder die echt wel excelleert terwijl een lange smalle performer niet zelden voor de komische noot mag zorgen, door met het kortste staafje of buisje de hoogste tonen te produceren bijvoorbeeld. Maar ook door heerlijk theatraal en wat vrouwelijk daarbij een voet naar achter te trekken.

Het is dat speelse en elkaar de loef proberen af te steken dat ook erg herkenbaar is voor de allerjongsten. Denken we maar aan die scène met de luciferdoosjes en de snelheid waarbij de drie mannen en enige vrouw op hun doosjes tokkelen. 1 man gaat daar iets te ver in zodat de lucifers uit zijn doosje vliegen en ie zijn meerdere moet herkennen in de anderen. 

De twee strafste scènes vinden wij die met 3 mannen die naast elkaar een spoelwerkblad met daarin water en afwas dragen en 1 man die een ton draagt. Daarop kloppen ze, maar ze zullen ook op glazen met afwaswater in verschillende tonen produceren. Bijzonder ingenieus vinden we het nog steeds wanneer er iemand met een stok over de ribbels gaat van dat blad en je hetzelfde effect hoort als ie zou bereiken door de guiro te bespelen.

Het meest magische moment? Dat is ongetwijfeld de scène met de aanstekers die niet alleen bijzonder ritmisch klinken maar ook nog eens een prachtig visueel effect bezorgen in combinatie met het geluidseffect.  ‘Prachtig’ en ‘wauw’ horen we het publiek uitroepen terwijl het een oorverdovend applaus geeft. Gejoel, gefluit, tribunegestamp én ritmisch meeklappen, je noemt het, Stomp kreeg het van het uitermate enthousiaste publiek als blijk van dank terug.    

Stomp is dan ook gewoon een tijdloze, magische en onverwoestbare klassieker die verschillende generaties weet te boeien, van jong tot minder jong. Het is het soort show dat je net als Blue Man Group, en Cirque du Soleil wat ons betreft minstens één keer in je leven live gezien moet hebben. Omdat het zo verdomd straf is en uniek. En neen, een gefilmde registratie kan daar dus totaal niet tegenop. 

< Bert Hertogs >

Goed nieuws voor wie de show nog niet heeft kunnen zien. Stomp komt namelijk in 2026 terug naar ons land!

Data en locaties:

Stadsschouwburg Antwerpen: 6-8 maart 2026
Koninklijk Circus, Brussel: 26-29 november 2026
Le Forum, Luik: vanaf 27 februari 2026

Meer info: stagemagic.be


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter