Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
>>

New Event Henry VIII

De Munt Brusselzondag 2 mei 202115:00

Info:

Met een decennialange carrière en een indrukwekkende catalogus van meer dan honderdvijftig werken is Camille Saint-Saëns een van de meest fascinerende muzikale figuren van de 19de eeuw. Niettemin heeft van de dertien opera’s die hij componeerde, alleen Samson et Dalila een plaats weten te vinden in het repertoire. In 2021 herdenken we de honderdste sterfdag van de componist met een nieuwe Muntproductie van Henry VIII, een van zijn weinig bekende meesterwerken. Onze muziekdirecteur Alain Altinoglu neemt de muzikale leiding op zich, Olivier Py de regie.

WERK

Camille Saint-Saëns, acht jaar na de dood van Beethoven geboren en acht jaar na de première van Stravinsky’s Sacre du printemps gestorven, nam deel aan de radicale veranderingen die de muziek in de tweede helft van de 19de eeuw onderging. Eerst als een jonge revolutionair en daarna als een strenge behoudsgezinde. De veelzijdigheid van de dichter, toneelschrijver, astronoom, filosoof, archeoloog en amateur-etnoloog, strekte zich ook uit tot het gebied van de muziek: Camille SaintSaëns was een virtuoos pianist, een musicoloog aan wie we de eerste volledige edities van werken van Rameau en Gluck te danken hebben, een fervent commentator van het Franse en internationale muziekleven, een vooraanstaand dirigent en, dat spreekt voor zich, een componist met een heel eigen stijl. Henry VIII, een opdracht van de Parijse Opera, betekende een keerpunt in de carrière van de Franse componist. Al begin de jaren 1880 was hij op zoek naar succes op het operapodium na de aanvankelijke flop van Samson et Dalila, dat pas in 1892 in Parijs opnieuw op de planken zou komen. Hoewel minder radicaal dan zijn voorganger, barstte Henry VIII toch van de inventieve vondsten en muzikale kwaliteiten. Het werk volgt op nostalgische wijze de traditie van de Franse grand opéra en focust op een beperkte periode uit het leven van Hendrik VIII. De opera gaat specifiek over de door de koning voltrokken scheiding tussen de Anglicaanse kerk en het pauselijk gezag en over het einde van zijn huwelijk met Catherina van Aragon, ten gunste van Anna Boleyn. Hoewel het libretto op sommige plaatsen historisch onnauwkeurig is, maakte Camille Saint-Saëns er toch een erezaak van om te zorgen dat de muzikale sfeer van de opera zo nauw mogelijk zou aansluiten bij de geschiedkundige context. Daartoe deed hij uitgebreid onderzoek naar 16de-eeuwse Britse muziek en verwerkte hij verschillende Schotse, Ierse en Engelse volkse melodieën in zijn partituur. Dankzij zijn drive, spectaculaire ensembles, een speels ballet in het tweede bedrijf en een diepgaande muzikale karakterisering van de hoofdrollen was de première een echt succes en werd de opera tijdens het leven van de componist meermaals geënsceneerd. Net als veel andere Franse opera’s uit de 19de eeuw raakte ook Henry VIII geleidelijk aan in de vergetelheid. Hij werd gedemodeerd bevonden en verdween van het repertoire. Wie kan zo’n werk beter aanpakken dan de regisseur Olivier Py? Sinds enkele jaren maakt hij van de herontdekking van dit repertoire een echte artistieke missie. Hij zal voor deze nieuwe productie zijn kennis van de Franse grand opéra, zijn gevoel voor drama en zijn scenografische vindingrijkheid aanwenden om de actualiteit van dit uitzonderlijke werk zo goed mogelijk te vertalen naar onze tijd.


Tickets: www.demunt.be


- bovenstaande tekst valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van concertnews.be -
- the text above is not subject to the responsibility of the editors of concertnews.be -

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter