Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com

>>

Recensie Van den vos die amoc maecte ★★★

desc

woensdag 26 maart 2025 CC KapellenBert Hertogs

Death by tintenkiller. Wat hadden we graag gehad dat Dimitri Leue wat meer zijn tintenkiller had bovengehaald om in zijn originele bewerking naar het Middelnederlandse originele satirische dierenepos Van den vos Reynaerde van Willem die Madocke maecte te snijden. Zijn Van den vos die amoc maecte is voor alle duidelijkheid best genietbaar, zit weer vol spitsvondigheden qua taalvondsten (‘ontbering’), dubbele bodems met seksuele laag (‘geschoren kat’, ‘eierstokken die beginnen te klingelen’), een verwijzing naar het katholicisme (‘Ju-das’), een knipoog naar natuur vs. cultuur en beschaving, bevat een sneer naar de 25% invoerrechten van Trump en de handelsoorlog die ie voert, laat het schrijverschap en toneel zelf aan bod komen (zo wordt er onder andere expliciet gezegd wanneer er een personage af gaat), passeren er allerhande sappige dialecten, maar sleept ook het vertelritme (‘Zeg het dan… Zeg het!’), zien we de acteurs volksdansen of worden er stukjes gezongen zoals ‘Parole Parole’, ‘Never gonna give you up’ en ‘Wannabe’, en vermoeit de voorstelling ook wel bij momenten omdat er soms geen maat lijkt op te staan waardoor die toch als een lange zit aanvoelt.

Recensie: Van den vos die amoc maecte ★★★

Recensie Pretty Woman de musical ★★★

desc

zondag 23 maart 2025 Stadsschouwburg AntwerpenSascha Siereveld

In 1990 vielen de liefhebbers van de romcom massaal voor de speelse Julia Roberts en de gereserveerde, maar charmante Richard Gere in het moderne Assepoester-verhaal van ‘Pretty Woman’. Vandaag kruipen Helle Vanderheyden en Tom Dingenen in de huid van de iconische personages van Vivian Ward en Edward Lewis in ‘Pretty Woman – De Musical’ van Deep Bridge. De verhaallijn en dialogen blijven trouw aan de film en het was niemand minder dan Bryan Adams die mee verantwoordelijk was voor de muziek van deze voorstelling over het meisje van de straat dat ervan droomt om haar prins op het witte paard te ontmoeten, verliefd te worden en te eindigen als prinses. ‘Pretty Woman – De Musical’ is een modern sprookje dat in deze uitvoering jammer genoeg net dat beetje magie mist om te schitteren.

Recensie: Pretty Woman de musical ★★★

Recensie Elisabeth ★★★1/2

desc

zondag 23 maart 2025 DeLaMar Theater AmsterdamBert Hertogs

De dood is alomtegenwoordig in Elisabeth, de musical naar het leven van keizerin Sisi. Openen doet de voorstelling die in 1992 het levenslicht zag en nu in een regie van Frank van Laecke in Nederland te zien is met de moord op Elisabeth door een anarchist Lucheni. Daarnaast komt de dood meerdere keren terug in haar leven. Zo verliest ze haar dochter Sophie, die vernoemd is naar haar schoonmoeder, én haar zoon Rudolf die zelfmoord pleegt. Dat de dood scenografisch, in het boek en de songs plus qua sfeerzetting overheerst, is een ding. Dat een magistrale Milan van Waardenburg als de Dood iedereen in zijn schaduw zet zowel qua spel als qua zang - ook tijdens het trapmoment overtroefde ie trouwens alle vrouwen met zijn wit kleed met mega witte sleep - is alleszeggend. Hij en enkel hij toont internationale klasse in deze productie. Je merkt gewoon aan zijn performance dat ie recente West End-ervaring kan voorleggen.

Recensie: Elisabeth ★★★1/2

Recensie Stomp ★★★★

desc

vrijdag 21 maart 2025 Koninklijk Circus BrusselBert Hertogs

Een iconische voorstelling die al 34 jaar onafgebroken wereldwijd te zien is. Dat is Stomp dat net als die andere klassieker: Blue Man Group begin jaren ’90 het levenslicht zag. Wat de show zo onverwoestbaar en tijdloos maakt, is de heerlijke mix van percussie, muziek, humor en choreografie waarbij de 6 mannen en 2 vrouwen met alledaags materiaal aan de slag gaan. Als je het ziet, heb je een hoog gevoel van herkenbaarheid, want wie heeft er nooit op potten en pannen geslagen of op bekers om daar ritme maar ook klank uit te halen? Maar wat Stomp brengt, is zo next level waarbij de acht performers zo danig op elkaar ingespeeld zijn, dat je een bijzonder strakke voorstelling krijgt met acts die nog steeds en zo veel jaren later tot de verbeelding spreken en je mond doen open vallen. Dat noemen ze pas stage magic!

Recensie: Stomp ★★★★

Recensie Mickey 17 ★★★

desc

donderdag 20 maart 2025 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De sci-fi film Mickey 17 die Bong Joon Ho, die we kennen van onder andere Parasite, regisseerde en schreef naar de roman van Edward Ashton, zit inhoudelijk goed, maar de uitwerking kon beter. Vooral op vlak van storytelling schort er wat aan deze meer dan twee uur durende prent zodat die totaal niet onder de huid kruipt. De structuur zit gewoon niet goed met een cold open voor Mickey 17, gevolgd door een gigantische flash back die aan elkaar geluld wordt door Mickey 17 over de zestien vorige versies van hem om uiteindelijk terug tot de scène te komen waar de film mee opende, en die een eerste plotpunt van jewelste is.

Recensie: Mickey 17 ★★★

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter