Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com

<<    >>

Recensie Liefde voor muziek (S7) ★★★1/2

desc

maandag 15 februari 2021 VTMBert Hertogs

Het zevende seizoen van Liefde voor muziek kon door corona niet in het buitenland opgenomen worden. Dus bleef de productie in eigen land en trok ze naar de Noordzee. Voordeel voor het tv-programma was dat er zeer veel artiesten zonder werk thuis zaten en dus plots wél beschikbaar om mee te doen. Eén van hen is – drukke agenda die hij immers in normale tijden heeft – Willy Sommers. Wat al meteen opvalt is dat de groep artiesten: Bert Ostyn (Absynthe Minded), Ronny Mosuse, Tourist LeMc, Emma Bale, Geike Arnaert, Willy Sommers en Jelle Cleymans & Jonas Vangeel en behoorlijk diverse, en eerder mannelijke groep zijn. Al van bij de start blijken Cleymans & Vangeel voor de luchtige, humoristische (zelf)relativerende noot van het programma te zorgen. En het is duidelijk naar het einde van het programma toe dat niet alle collega-artiesten daar even mee opgezet zijn. Cleymans & Vangeel neigen de luis in de pels te worden van dit programma en de grenzen af te tasten tussen respect en respectloosheid. Ook enkele anderen vielen behoorlijk uit de toon vonden we toen ze lachten omdat Willy ‘Marquee’ foutief uitsprak.

Recensie: Liefde voor muziek (S7) ★★★1/2

Recensie De week van de Belgische muziek (2) ★★★★1/2

desc

donderdag 11 februari 2021 éénBert Hertogs

Was de eerste aflevering van de week van de Belgische muziek al op zijn zachtst gezegd straf te noemen, en bleken onze lezers het programma duidelijk even sterk te waarderen als wijzelf, dan bleek de tweede te bewijzen dat the best echt wel yet to come was. Het concept van dit liedjesprogramma is al even simpel als geniaal: neem een super begeleidingsband onder leiding van Hans Francken, de beste Belgische artiesten zowel aan Vlaamse als aan Franstalige kant, breng ze samen in de mooiste en meest magische concertzaal van Brussel: het Koninklijk Circus en laat die artiesten samen in duo’s of trio’s aantreden, en je ziet gewoon zangers en zangeressen die boven zichzelf uitstijgen met liveversies die je het gevoel bezorgen: ‘damn, kon ik daar maar in het echt bij zijn, al hadden ze me een stoeltje helemaal in de nok – het paradijs – van het Koninklijk Circus kunnen geven’. De week van de Belgische muziek was kortom straf, zeer straf. Dit smaakt naar meer. Hopelijk neemt één haar rol terug wat meer op door muziekprogramma’s in te blikken. Want die taak lieten ze de laatste jaren volgens ons iets te veel over aan de commerciële zender.

Recensie: De week van de Belgische muziek (2) ★★★★1/2

Recensie Red Light ★★★

desc

donderdag 11 februari 2021 StreamzBert Hertogs

Hoe geloofwaardig is het dat een populaire Nederlandse operazangeres met een duur horloge aan de prostitutieclub Tropicana in Antwerpen bezoekt om daar te achterhalen wat er met haar man gebeurd is? Die vraag stelden we ons bijna de ganse tijd tijdens Red Light, de Vlaams-Nederlandse serie die Wouter Bouvijn en Anke Blondé regisseerden. Laat ons het zo stellen, dat het al even ongeloofwaardig is dat zo iemand én zo wereldvreemd én zo naïef zou zijn dan dat Koen De Bouw voor deze serie zou getekend hebben om een klein bijrolletje te spelen als Sam De Man.

Recensie: Red Light ★★★

Recensie De week van de Belgische muziek ★★★★

desc

dinsdag 9 februari 2021 éénBert Hertogs

Met de week van de Belgische muziek brengt één twee muziekspecials om ‘u’ tegen te zeggen. Een op dinsdag en een op donderdag. Die kwamen er met de steun van de stad Brussel en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Tussen de puike live optredens krijgen de kijkers dan ook straffe beelden van onze hoofdstad te zien die zo’n internationale uitstraling hebben, dat de VRT precies een generale repetitie aan het houden is voor mocht het ooit opnieuw zo ver komen en ons land het Eurovisiesongfestival mogen hosten. Wat De week van de Belgische muziek zo waanzinnig boeiend maakt op tv is dat er ongeziene samenwerkingen ontstaan. Koen Wauters die er bijvoorbeeld bijgehaald wordt om ‘Exes’ samen met Daan te zingen. Een nummer dat een liefdesverklaring is aan Daans exen waar hij nog steeds goed mee opschiet.

Recensie: De week van de Belgische muziek ★★★★

Recensie Memento Mori ★★

desc

zondag 7 februari 2021 Opera AntwerpenBert Hertogs

Een futuristische spirituele trip die uiteindelijk een bevreemdend eindresultaat oplevert. Dat brengt Ballet Vlaanderen met Sidi Larbi Cherkaoui’s Memento Mori (gedenk dat je moet sterven) dat de Belgisch-Marokkaanse choreograaf in 2017 creëerde voor Les Ballets de Monte-Carlo. In 2018 ging een herwerking voor Ballet Vlaanderen in première en nu is er de streamingversie opgenomen in Opera Antwerpen die nog tot 15 februari beschikbaar blijft. Daaruit blijkt vooral dat de klinische belichting die uit het object komt dat Amine Amharech maakte, die refereert naar een ruimteschip, dan weer een bar, een futuristische luchter of een ring, de erg eenvoudige melancholische muziek van de Franse artiest Woodkid en de (intense) beleving door de dansers in de weg staat. Maar dat is niet alles, ook andere artistieke keuzes zijn op zijn zachtst gezegd vreemd, ja zelfs ongelukkig te noemen in deze productie.

Recensie: Memento Mori ★★

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter