Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com

<<    >>

Recensie Roger Raveel een retrospectieve ★★★★1/2

desc

zondag 21 maart 2021 Bozar BrusselBert Hertogs

Op 15 juli zal het exact een eeuw geleden zijn dat de in 2013 aan een longontsteking overleden Vlaamse kunstschilder Roger Raveel geboren werd in Machelen-aan-de-Leie. Reden voor Bozar om een retrospectieve te houden. Verspreid over 13 zalen toont de puike expo maar liefst 150 werken. Wie in coronatijden op zoek is naar perspectief komt hier dus ruimschoots aan zijn trekken.

Recensie: Roger Raveel een retrospectieve ★★★★1/2

Recensie Crazy about her ★★★★1/2

desc

dinsdag 16 maart 2021 NetflixBert Hertogs

Wat een heerlijke hartverwarmende Spaanse romcom is Crazy about her (originele titel: ‘Loco por ella’)! De prent die Dani de la Orden regisseerde vernieuwt het genre door zijn gelaagde humor maar vooral ook door de kaart te trekken van inclusie. ‘Common People’ van La Bien Querida is dan ook het titelnummer van deze film, een song die het verlangen uit om te kunnen leven zoals gewone mensen. De sterktes van Crazy about her zijn niet alleen de ontzettend originele invalshoek door een man (Adri), een succesvolle journalist die de beste clickbait artikels aanlevert op zijn redactie, verliefd te laten worden op Carla die hij in een bar ontmoet en waarmee hij een te gekke onenightstand mee beleeft, de zeer naturelle acteerprestaties, de spitse dialogen van het genre ‘Je bent gestoord! Dan ben ik hier aan het juiste adres.’ maar vooral ook de sterke storytelling met een retestrakke spanningsboog en een mooie moraal om jezelf te aanvaarden zoals je bent, jezelf te zijn en je niet anders voor te doen dan je bent. Last but not least geeft de film mee dat liefde draait om er voor iemand te zijn.

Recensie: Crazy about her ★★★★1/2

Recensie Yes Day ★★★★

desc

maandag 15 maart 2021 NetflixBert Hertogs

Een heerlijke familiekomedie over opvoeden is Yes Day op Netflix. De film raast als een rollercoaster voorbij, het verteltempo zit lekker strak zodat dat anderhalf uur over is voor je het weet.

Recensie: Yes Day ★★★★

Recensie Love in the time of corona ★1/2

desc

zondag 14 maart 2021 Disney+Bert Hertogs

Ook al duurt de miniserie Love in the time of corona van Joanna Johnson maar twee uur (elk van de vier afleveringen duurt zo’n half uur), toch begint die danig te vervelen na verloop van tijd. Dat komt omdat er niet zo gek veel actie te zien is en er vooral (oeverloos) gepraat wordt, niet zelden over gevoelens. In die zin lijkt het wel dat iedereen zowat in therapie is bij iedereen. Maar vooral: de leukste ideeën zitten in de allereerste aflevering die met een knipoog naar de coronapandemie kijkt waar we nu met z’n allen een jaar in zitten. Daarna bleek de creativiteit blijkbaar op. Bizar ook is dat Disney+ een beleid hanteert dat waarschuwt voor gedateerde stereotiepe/racistische voorstellingen in Dumbo, de Aristokatten en Peter Pan. Kennelijk hebben ze de vierde aflevering van Love in the time of corona over het hoofd gezien waar de Venetianen wel erg stereotiep worden voorgesteld.

Recensie: Love in the time of corona ★1/2

Recensie Yellow ★★1/2

desc

zondag 14 maart 2021 NTGent SchouwburgBert Hertogs

Yellow, dat online in première ging, maakt samen met Black en Red (die samen de kleuren van de Belgische vlag vormen) deel uit van de trilogie The Sorrows of Belgium dat Luk Perceval schept. Wat vooral opvalt in deze productie die start en eindigt met beelden in kleur maar het grootste stuk in zwart wit toont, is dat Perceval ook nu de draak durft te steken met een thema, in dit geval de collaboratie van Vlamingen met Hitler tijdens de Tweede Wereldoorlog. Perceval doet dat weliswaar op een subtiele manier. Zo zoomt ie vooral in op lichaamstaal, met name gezichtsexpressie in de beeldvoering. Expressie die sowieso iets theatraals in zich had (kijkt u maar naar redevoeringen van Hitler en co) destijds. Er wordt dan ook in deze voorstelling stevig gegesticuleerd, wat het allemaal anno 2021 behoorlijk grotesk maakt. Dat in combinatie met stemvervorming zodat de acteurs klinken alsof ze in de jaren ’40 iets zeggen, met overgesatureerde en vooral scherpe hoge tonen en een taalgebruik dat van vorige eeuw dateert (‘alles is armoeiig’ …), geeft het geheel weliswaar iets authentieks maar ook komisch vanuit een hedendaagse blik bekeken. Wellicht daarom voelt Yellow bij momenten dan ook niet van deze tijd en dus wat bevreemdend aan, wat de spanningsboog (de soms slepende voorstelling van twee uur duurt makkelijk een kwartier te lang) doet verslappen, het narratief, de dramaturgie en inleving van de kijker niet ten goede komt.

Recensie: Yellow ★★1/2

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter