Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com

<<    >>

Recensie The history of new wave ★★★1/2

desc

woensdag 19 oktober 2022 Stadsschouwburg MechelenBert Hertogs

‘Dat kunnen wij beter. Alright. Goedenavond.’ Met die woorden zet Stijn Meuris meteen de toon voor The history of new wave in de Stadsschouwburg in Mechelen wanneer ie de muziek die uit een draagbare radio te horen is, stopzet. Elke keer we Meuris op een podium zien, hekelen we dat pedante, dat willen uitpakken, ja ook wel die zelfoverschatting en grootheidswaanzin. Bij de maneblussers zou het niet anders zijn. Eigenlijk is zijn rol overigens behoorlijk beperkt tijdens dit concert. Hij praat de zaak aan elkaar, zingt nu en dan (een minderheid van de) songs en combineert dat met MC zijn. Heel eerlijk? Zelden doet zijn gebabbel er echt toe. Dat ie als student aan de VUB, waar ie welgeteld een schoolcarrière van drie maanden kende, in zaal Q tussen pot en pint niets zag in U2, waarvan we I will follow horen tijdens dit concert, maar wel in een andere band die uiteindelijk totaal geen potten wist te breken, laat ie onder andere optekenen. Of hoe de jonge connaisseur toch niet zo’n kenner bleek.

Recensie: The history of new wave ★★★1/2

Recensie Lady Chatterley’s Lover ★★★1/2

desc

dinsdag 18 oktober 2022 Kaaistudio s BrusselBert Hertogs

Wie verwacht dat de Warme Winkel van Lady Chatterley’s Lover, naar de in 1928 gepubliceerde schandaalroman van D.H. Lawrence - die verboden werd waardoor er toen illegale versies ontstonden met tikfouten, de auteur werd dus gecanceld in zijn tijd - een geil, erotiserend avondje theater zou opgediend krijgen door Florian Myjer en Lisa Verbelen heeft het goed mis. Zakelijk, koel en afstandelijk benaderen de twee de inhoud van het boek en de context, de tijd waarin het uitgegeven werd en hoe er toen en later (tijdens de eerste en tweede emancipatiegolf op gereageerd werd). Het geheel wordt gelardeerd met anekdotes van voornamelijk Verbelen die het onder andere heeft hoe ze voor het eerst anale seks had, voor het eerst neukte of gevingerd werd. Bij momenten zijn die verhaaltjes best wel grappig net als de reeks pornofilms die Myjer opsomt die gelinkt zijn aan bestaande blockbusters met daaronder Schindler’s Fist, Cumshot Millionaire, Alice in hardcore wonderland, Anal destination, Forrest Cum, Sunslet Boulevard, Catch me if you cum en A star is porn. De sterkte zit ‘m in de staart van deze voorstelling waarbij de twee het publiek muisstil krijgen. Dan wordt de heteronormatieve maatschappij de mantel uitgeveegd.

Recensie: Lady Chatterley’s Lover ★★★1/2

Recensie Halloween ends ★★

desc

maandag 17 oktober 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

4,6 op tien geven de Kinepolisbezoekers aan Halloween Ends. Da’s gebuisd dus. Bij IMDB zijn ze iets milder, daar scoort deze laatste prent uit de 45-jarige horrorreeks een 5,1. Da’s er net door dus. Er rest dan ook maar 1 vraag die op ieders lippen brandt: wie overleeft het? Michael Myers (James Jude Courtney) of Laurie Strode (Jamie Lee Curtis)?

Recensie: Halloween ends ★★

Recensie Tavern Michelle ★★★★1/2

desc

zaterdag 15 oktober 2022 Bronks BrusselBert Hertogs

Een briljante voorstelling. Die brengt Ballet Dommage (Katrien Valckenaers en Maxim Storms) met Tavern Michelle in Bronks. ‘C’est dingue’ (‘t’is crazy’) horen we een jongetje achter ons halfweg het spektakel uitproesten. En of dat zo is. In deze fysiek beeldende theatervoorstelling trekt het duo op magistrale wijze het restaurantleven in het belachelijke, zowel de kelners, showcooking als de verschillende soorten restaurantgasten die je je maar kan inbeelden. Héérlijk is het om hen dat onderwerp te zien overstijgen wanneer het in se over de clichématige genderrollen gaat die door de mangel gehaald worden.

Recensie: Tavern Michelle ★★★★1/2

Recensie De vrouw die de honden eten gaf ★★★★★

desc

vrijdag 14 oktober 2022 DE Studio AntwerpenBert Hertogs

Het is al ver gekomen in onze maatschappij dat een theatervoorstelling en het onderwerp dat die aansnijdt zich moet verdedigen. Als je de webpagina van het Zuidelijk Toneel erop naslaat, kom je toch tot die indruk. Nochtans zou geen enkele kunstvorm zich moeten verdedigen om weet ik wat. In dit land en zeker ook bij onze noorderburen zou er zoiets moeten bestaan als vrijheid van expressie, meningsuiting, en ook persvrijheid. Of het thema, in dit geval wordt niet alleen de mogelijke psyche van Michelle Martin blootgelegd, maar vooral de mechanismes die tot sadisme leiden, nu gevoelig ligt of niet, doet er niet toe. Makers moeten grenzeloos kunnen creëren en vooral durven. Ook, maar niet alleen omwille van dat getoonde lef op het podium en de ijzersterke tekst van Kristien Hemmerechts vinden wij de biografische fictievoorstelling De vrouw die de honden eten gaf een van de beste van dit jaar.

Recensie: De vrouw die de honden eten gaf ★★★★★

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter