Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com

<<    >>

Recensie Sing 2 ★★★1/2

desc

zaterdag 4 december 2021 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Vanmiddag ging in Kinepolis Antwerpen de Vlaamse versie van Sing 2 in première. Niemand minder dan o.a. Daan, Billie Leyers, Rik Verheye, Walter Baele en de innemende Sien Eggers waren aanwezig in zaal 24 om het eindresultaat te zien. Wat veel mensen namelijk niet weten, en wat Sien treffend aanhaalde tijdens een interview met haar jongere naamgenote die Ketnetwrapster is, is dat stemmenwerk doen voor animatiefilms een behoorlijk eenzame bezigheid is. Toneel, tv en films zijn doorgaans teamwork, waarbij je samen met je collega’s op de set of op het podium staat. Maar bij animatiefilms ben jij het en de stemmenregie in een studio. Gescheiden met glas ertussen.

Recensie: Sing 2 ★★★1/2

Recensie Madres paralelas ★★★★1/2

desc

donderdag 2 december 2021 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Feministisch (Penelope Cruz zien we er o.a. een ‘We should all be feminists’ t shirt in dragen), ontzettend emotioneel, bloedmooi, maar ook zeer aangrijpend wanneer het thema rond de Spaanse burgeroorlog onder dictator Franco naar boven komt. Dat is Madres paralelas, de jongste prent van de Spaanse cineast Pedro Almodóvar die ook hierin zijn liefde voor het theater toont. In Venetië won Cruz een award voor beste actrice. Wat ons betreft zit er nog meer in. Zowel voor de film, voor haar en haar tegenspeelster Milena Smit.

Recensie: Madres paralelas ★★★★1/2

Recensie Followfollow ★★★★

desc

woensdag 1 december 2021 DE Studio AntwerpenBert Hertogs

Met followfollow is choreograaf Koen De Preter terug bij fabuleus. Nadat hij er eerder in 2005 de jongerenproductie .White.Muted.Crash voor neerzette, ging hij dit voorjaar opnieuw op zoek naar jong talent. Uit 120 kandidaten selecteerde hij er elf tussen 13 en 21. De voorstelling die verwijst naar volgen (letterlijk en figuurlijk) of net ontvolgen, focust sterk op de jongerencultuur van vandaag. Zij die opstaan en gaan slapen met hun smartphone. Zij ook die in de jaren ’90 nog niet op deze aardbol aan het rondhossen waren, laat staan dat hun ouders er al met concrete ideeën rondliepen om ze te verwekken. Toch zijn het net die jongeren die de ninetiescultuur omarmen en zich in dito kledij hijsen. Kledij die de choreograaf (die een jaar jonger is dan ondergetekende) ook zelf droeg toen ie op de middelbare school zat.

Recensie: Followfollow ★★★★

Recensie Encanto ★★★1/2

desc

maandag 29 november 2021 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De zestigste animatiefilm – de allereerste was Sneeuwwitje en de zeven dwergen in 1937 waar wokers anno 2021 van gruwelen omdat een vrouw erin zonder haar toestemming te geven gekust wordt – van Walt Disney Animation Studios is een degelijke prent geworden die weliswaar niet onder de huid kruipt. Toch houden we er meer van dan van pakweg Coco. Hoewel die laatste wellicht stilistisch veel mooier was, vinden wij vooral het verhaal van Encanto universeler en het vertelritme net als de opzwepende eclectische Colombiaanse muziek van Germaine Franco en Lin-Manuel Miranda (hoewel Dos Oruguitos verdacht veel doet denken aan Under the sea) heel wat meer dynamiek aan het geheel geven. Wat beide films wel gemeenschappelijk hebben, is het warme dekentje dat over de kijker getrokken wordt. Encanto is dan ook bovenal een prima eindejaarsfilm.

Recensie: Encanto ★★★1/2

Recensie Vergeet me niet ★★★★

desc

zondag 28 november 2021 Rijksmuseum AmsterdamBert Hertogs

Meer dan 5 eeuwen geleden, rond 1500 kwam de portretkunst op in Europa. Daar wijdt het Rijksmuseum in Amsterdam met ‘Vergeet me niet’ nog tot en met 16 januari 2022 een tijdelijke expo aan. Die is ingedeeld in verschillende thema’s. Beginnen doet die met de memoria, of de portretten van mensen die willen dat er voor hen gebeden wordt en op een bepaalde manier herinnerd willen worden als ze dood zijn (niet zelden zijn dat ook portretten die gebaseerd zijn op een dodenmasker), anderen wilden met hun portret hun macht tonen, hun prestige, ook door hun (jonge) kinderen stevig tegen zich aan te drukken (zoals in ‘Hans Urmiller & zoon’ van Son Barthel Beham), de rijke burgerij liet zich portretteren met een verwijzing naar hun beroep (een passer voor een architect bv.), anderen wilden tonen hoe geleerd men was (door met een groot boek te onderstrepen hoe belezen men was bv.), of wilden net hun gezag tonen of angst opwekken (in Veurne moesten veroordeelden wanneer ze het bestuur hadden beledigd verplicht voor een beeltenis in brons betalen die in de rechtszaal gehangen werd met een bijhorende plaquette die hun misdrijf beschreef), bewonderd worden, ambitie of de liefde tonen. Wij gooien alles door elkaar, focussen niet zo zeer op de internationale topwerken die o.a. uit de collectie van de Gemäldegalerie, het Museo Civico d’Arte Antica, Palazzo Madama in Turijn, het Städel Museum in Frankfurt, het Kunstmuseum in Bazel of de National Gallery of Art in Washington komen maar zoomen in op de nieuwswaarde van de werken zélf. We deelden die in, in 4 thema’s: het zeldzame, een van de eersten, het bijzondere en tenslotte focussen we op opmerkelijke vrouwen (zeker voor die tijd).

Recensie: Vergeet me niet ★★★★

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter