<<    >>

Recensie Matilda the musical ★★★★

zondag 25 december 2022 NetflixBert Hertogs

Wat een prachtig kerstgeschenk heeft Netflix ons bezorgd met Matilda the musical en wat een fijn verjaardagscadeau is dat voor de musical in Londen die 10 jaar werd! Een ware Roald Dahl revival ontspint zich dezer dagen. Zo kan je deze kerstvakantie in Nederland én Vlaanderen naar Charlie and the chocolate factory the musical gaan kijken in de theaters. En nu is er ook een film gebaseerd op zijn boek, Matilda, uit 1988. Het is niet de eerste keer dat het boek verfilmd werd. Eerder zat Danny DeVito in de regiestoel om Mara Wilson de titelrol te laten spelen in 1996. Wilson is onder andere gekend van haar rol in Mrs. Doubtfire en Miracle on 34th street. Achter deze Netflixfilm zit niemand minder dan de Britse regisseur Matthew Warchus die tien jaar geleden terecht een Olivier Award won voor zijn regie van de gelijknamige musical die nog steeds loopt in het Cambridge Theatre in Londen.

Recensie: Matilda the musical ★★★★

Recensie Im Westen nichts neues ★★★★

zaterdag 24 december 2022 NetflixBert Hertogs

Im Westen nichts neues mag dan wel niet zwaar gepromoot worden door Netflix, waar de prent al sinds 28 oktober te zien is, negeren kan je deze prent die Edward Berger regisseerde niet langer. De film die gebaseerd is op het gelijknamige boek van Erich Maria Remarque heeft namelijk zowel de shortlist gehaald van de Golden Globes als de Oscars voor beste buitenlandse film en dat is wat ons betreft terecht. Op de European Film Awards won de prent de prijs voor beste make up en haar naast die van beste visuele effecten.

Recensie: Im Westen nichts neues ★★★★

Recensie Corsage ★★★★

vrijdag 23 december 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Vergeet het dat het leven aan het hof een sprookje is zoals in veel prinsessenfilms te zien is en de mythe die in zekere zin rond Sissi, Elisabeth van Oostenrijk, gecreëerd werd. Zij was getrouwd met keizer Frans Jozef I (neergezet door Florian Teichtmeister) en naast keizerin ook koningin van Hongarije. In Corsage toont regisseuse Marie Kreutzer hoe verstikkend het leven aan het Habsburgse hof wel niet moet geweest zijn voor Sissi (magistraal neergezet door Vicky Krieps die wat wegheeft van een mix van de jonge Meryl Streep en Kate Winslet). Kreutzer schminkt haar acteurs en actrices nauwelijks zodat de blos op de wangen, of zelfs het wat rood aangelopen gezicht van Krieps na het paardrijden erg naturel overkomt.

Recensie: Corsage ★★★★

Recensie Glass Onion ★★★★

vrijdag 23 december 2022 NetflixBert Hertogs

Glass Onion van regisseur Rian Johnson die tevens de film schreef, is een heerlijk gelaagde mysteriefilm met een fantastische Janelle Monaé als Helen Brand en Daniel Craig als Benoit Blanc in de hoofdrollen. Het werd een geslaagde sequel op Knives out.

Recensie: Glass Onion ★★★★

Recensie I wanna dance with somebody ★★★1/2

woensdag 21 december 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De muzikale biopic I Wanna Dance with Somebody over het leven van Whitney Houston, de strafste zangeres van haar generatie die er tot nog toe als enige in slaagde om 7 nummer 1 hits op een rij te scoren in de Billboard top 100, kleurt wat te veel binnen de lijntjes. En neen, dan hebben we het niet over coke voor de cynici onder u die deze zin zo willen interpreteren. De fans komen eigenlijk niets nieuws te weten in deze twee uur en 26 minuten durende film. Maar aan de andere kant is dit document zeer leerrijk voor de generatie die haar muziek nog niet voldoende kent, en tevens ook een les voor al wie droomt van een muziekcarrière om niet in de valkuilen te trappen waar Whitney en haar entourage wel in trapten.

Recensie: I wanna dance with somebody ★★★1/2

<<    >>