Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
<<    >>

Recensie The Dog Days Are Over

desc

donderdag 4 september 2014 deSingel AntwerpenBert Hertogs

Een uur en tien minuten naar 8 performers zien die springen. Dat is kort samengevat waar het in “The dog days are over” om draait. Maar het is wel erg kort door de bocht om te stellen dat alleen maar dat te zien is. Neen, er is veel meer. Choreograaf Jan Martens toont 8 dansers die afzien, zich letterlijk in het zweet werken. Uiteraard refereert Martens daarmee naar onze jachtige tijden die Herman Van Veen al jaren geleden in “Opzij opzij opzij” vastlegde.  Er is ook die prestatiedrang, dat bijna maniakaal bezig zijn met het lichaam – via fitnessprogramma’s, loopprogramma’s in de iPod, en diens meer – dat hier even vakkundig te kijk gezet wordt.  Telkens wanneer we zo’n maniakken te zien krijgen op straat of wanneer we voorbij een fitnesszaak passeren – die uiteraard volledige inkijk geven door de ramen - verschijnt een lach op ons gezicht. “The dog days are over” is even voyeuristisch. Maar het is ook een ode aan wiskunde, aan geometrische lijnen, ja ook aan verschillende dansvormen. Een voorstelling die rijker, gelaagder is dan aanvankelijk gedacht. Gewoonweg briljant.

Recensie: The Dog Days Are Over

Recensie Donlon Dance Company

desc

vrijdag 6 juni 2014 Theater t EilandjeBert Hertogs

Met een gastvoorstelling van de Donlon Dance Company eindigt het Koninklijk Ballet van Vlaanderen zijn seizoen 2013-2014. Een einde van een tijdperk ook, vermits het volgend seizoen binnen het Kunsthuis onder de naam  “Ballet Vlaanderen” door het leven gaat. Drie korte choreografieën van Marguerite Donlon, die erg verschillend waren in sentiment, waar het verrassingselement ook een rol speelde, toonden waar ballet anno 2014 voor staat: toegankelijk, humoristisch, menselijk, kunstzinnig, mee met zijn tijd maar boven al: inspelen op een rijk scala aan gevoelens.

Recensie: Donlon Dance Company

Recensie Riverdance 20 years

desc

zaterdag 26 april 2014 Paleis 12 Brussels ExpoBert Hertogs

De mannelijke lead dancer van Riverdance die twee keer kort na elkaar tegen de vlakte gaat op het einde van het tweede deel van Riverdance. En dit terwijl de tape met de klank van tapdans doodleuk verder speelt. Dát is Riverdance 20 jaar later blijkbaar nog steeds, een voornamelijk full playback en  live on tape-verhaal, oorspronkelijk als intermission act tijdens het Eurovisiesongfestival 1994 in Dublin, daarna uitgegroeid tot een avondvullende show, een trademark, een exportproduct ook, waarbij de merkwaarde velen malen groter geworden is dan de artistieke kwaliteit. Of hoe Riverdance 20 jaar later behoorlijk belegen overkwam – die visuals - die podiumdecorelementen waren echt wel gedateerd én kitscherig – maar uiteindelijk finaal toch wist te scoren met enkele flitsen op muzikaal en choreografisch vlak. Al was het finaal too little too late.

Recensie: Riverdance 20 years

Recensie Beyond the tutu

desc

woensdag 16 april 2014 Vlaamse Opera AntwerpenMelissa Vermeulen

Beyond the Tutu gaf ons een overzicht van ballet door drie stukken uit te voeren: La Bayadère… The kingdom of shadesMade Man en Tyll. De voorstelling toonde ons niet alleen hoe ballet is geëvolueerd, maar gaf ook het kunnen van het menselijk lichaam weer.

Recensie: Beyond the tutu

Recensie Romeo and Juliet | Ballet Vlaanderen

desc

vrijdag 21 februari 2014 Stadsschouwburg AntwerpenBert Hertogs

Fris, licht, speels, theatraal en uiteindelijk dramatisch geladen. Dat is ‘Romeo en Julia’, de nieuwe avondvullende productie van Ballet Vlaanderen in dit Shakespeare-jaar (de auteur werd 450 jaar geleden namelijk geboren). Van balletdansers mag verwacht worden dat ze kunnen dansen. Deze choreografie van de Rus Slava Samodurov vraagt meer van hen. Via mimiek, lichaamstaal, vertellen de principals en het corps de ballet het verhaal. Met magnifieke kostuums van ontwerper Tim Van Steenbergen, een decor van de hand van Anthony Macllwaine (met zijn balkons, klapramen,en trappen gebaseerd op Shakespeare’s Globe Theatre in Londen) en de meeslepende muziek van Sergei Prokofiev, uitgevoerd door het Symfonieorkest Vlaanderen o.l.v. Benjamin Pope, is dit om kort te zijn de must see balletvoorstelling van het moment.

Recensie: Romeo and Juliet | Ballet Vlaanderen

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter