<<    >>

Recensie Aïda

dinsdag 27 april 2010 Stadsschouwburg AntwerpenNathalie Charlier

Egypte is een land met een rijke geschiedenis en dus een bron voor vele verhalen. Naar aanleiding van de opening van het nieuwe operagebouw in Caïro schreef Antonio Ghislanzoni het libretto, gebaseerd op het thema van Auguste Mariette Bey en de schets van Camille Du Locle. Giuseppe Verdi componeerde en Aïda, een opera in 4 akten zag het levenslicht. Deze opera die voor het eerst werd opgevoerd in Caïro op 24 december 1871 vindt nu tijdelijk onderdak in de Antwerpse Stadsschouwburg.  Aïda is wat een opera moet zijn: meeslepend, groots en verrassend melodieus. Het thema is zo oud als de wereld: een ingewikkelde liefde.

Recensie: Aïda

Recensie Jevgeni Onegin

woensdag 14 april 2010 Vlaamse Opera AntwerpenBert Hertogs

Voor zijn opera Jevgeni Onegin baseerde de Russische componist Tsjaikovski zich op de roman van Aleksandr Poesjkin om zo tot enkele lyrische scènes in drie bedrijven te komen. Verwacht u niet aan een opera met aria’s die met kop en schouders boven de rest uitkomen want die zijn er niet. Tsjaikovski koos opvallend om zijn opera te laten dragen door de rol van Tatjana. Zij is verliefd op Jevgeni Onegin, maar voor hem als plattelandsdochter wat te minnetjes. Wanneer zij zich opwerkt tot de hogere Russische kringen, is de verhouding omgekeerd. Onegin, de dandy, zal als een gebroken man achterblijven omdat zijn liefde niet beantwoord wordt.

Recensie: Jevgeni Onegin

Recensie La Bohème

maandag 5 april 2010 Stadsschouwburg AntwerpenSascha Siereveld

“La Bohème” van Giacomo Puccini heeft sinds haar première in februari 1848 al vele harten kunnen veroveren en ook deze vertolking was een schot in de roos. Het Nationaal Bolsjoi Theater uit Minsk bracht een meesterlijke uitvoering van dit dramatisch liefdesverhaal over Rodolfo en Mimi. Men bleef strikt bij de originele Italiaanse tekst. Maar men had voor de gelegenheid gekozen voor een moderne regie en een aangepast decor.

Recensie: La Bohème

Recensie Idomeneo, re di Creta

zondag 28 maart 2010 De Munt BrusselBert Hertogs

Met “Idomeneo, re di Creta”, volgens Mozarts gelijknamige opera, maakt regisseur Ivo van Hove zijn regiedebuut in de Munt. De componist schreef het werk toen hij 25 was, in 1781. Daarmee bewees Mozart dat hij klaar was om een eerste muziekdrama aan te snijden, een Grieks drama. Van Hove verplaatst het naar de 21ste eeuw. De actie gaat niet door in Kreta, maar in Amerika. Voor een moderne invulling wordt wel vaker gekozen bij opera. En ook hier heeft het zijn sterktes, al rammelt het helaas ook bij momenten met het libretto.

Recensie: Idomeneo, re di Creta

Recensie An Index of Memories - Muziektheater Transparant

vrijdag 12 maart 2010 deSingel AntwerpenNathalie Charlier

An Index of Memories is geen concert en het is ook geen muziektheater. Het is een geënsceneerd concert met als vertrekpunt de muziek. Deze muziek werd gecomponeerd door Annelies Van Parys. An Index of Memories kent zijn première in deSingel tijdens het Ars Musica festival.

Recensie: An Index of Memories - Muziektheater Transparant

<<    >>