<<    >>

Recensie Peter von Kant ★★★★

zondag 24 juli 2022 Cinema Cartoon sBert Hertogs

Het Franse drama Peter von Kant is losjes gebaseerd op The Bitter Tears of Petra von Kant, een toneelstuk uit 1971 van Rainer Werner Fassbinder. Regisseur François Ozon is daarmee aan zijn tweede prent toe die zich baseert op het werk van deze Duitse toneelschrijver. Eerder verfilmde hij in 2000 immers Water Drops on Burning Rocks naar het stuk Tropfen auf heiße Steine uit 1966. In Peter von Kant maakt hij van het hoofdpersonage een man, Peter (neergezet door Denis Ménochet) die passioneel verliefd wordt op de acteur Amir (Khalil Gharbia).

Recensie: Peter von Kant ★★★★

Recensie H4Z4RD ★

vrijdag 22 juli 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. In het geval van H4Z4RD onthouden we vooral de bedenkelijke blik die de blondine voor ons de zaal inwierp toen de aftiteling begon en het zaallicht terug aangefloept was. De Johnny-prent van Jonas Govaerts is wat van alles en niks tegelijkertijd. Komedie, actiefilm, slasherfilm en misdaadfilm met onder andere liefdesverklaringen aan Space Jam (in een scène waarin Jeroen Perceval als Carlos aan de experimentele drugs zit en begint te trippen), Jurassic Park (bij gebrek aan dino’s hier met de Achturenhond) en films als Trainspotting. Het is vooral die spreidstand die je van de ene sfeer in de andere brengt, die niet helemaal werkt.

Recensie: H4Z4RD ★

Recensie Everything Everywhere All at Once ★★

dinsdag 19 juli 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Het minste wat je kan zeggen is dat Everything Everywhere All at Once een bevreemdende arthouse sci-fi-film is. Deze avontuurlijke actiekomedie van Daniel Kwan en Daniel Scheinert doet vooral aan The Matrix denken, verliest zichzelf in het razend snelle tempo van de dialogen die afwisselend in het Chinees en het Engels zijn en het verteltempo, naast het feit dat het hoofdpersonage Evelyn (Michelle Yeoh) en haar man Waymond (Ke Huy Quan) in zo veel andere werelden een ander leven leiden in de multiverse dat je soms moeite hebt om die hoeveelheid en de snelheid waarmee er van de ene naar de andere wereld gesprongen wordt nog te volgen. Om kort te gaan: wij raakten de draad meermaals kwijt en haakten naar het einde toe ook gewoon mentaal af omdat het gewoon too much werd en té chaotisch druk qua montage.

Recensie: Everything Everywhere All at Once ★★

Recensie The Gray Man ★★★★

woensdag 13 juli 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Het minste wat je kan zeggen, is dat The Gray Man een ambitieuze actiefilm is. In die zin brengt Netflix ‘m vandaag uit in de bioscoop om ‘m volgende week beschikbaar te stellen aan zijn abonnees. De prent van Anthony en Joe Russo, met Ryan Gosling in de hoofdrol mocht duidelijk ook wat kosten qua special effects, voer- en vliegtuigen die neergehaald worden alsook de vele verschillende locaties die wereldwijd gebruikt worden. Het is dan ook de duurste Netflixprent ooit. The Gray Man gaat over Six die in de cel is beland omdat ‘m zijn vader die hem mishandelde heeft omgebracht. Hij komt vervroegd vrij om voor de CIA te gaan werken en zal dus in een legaal grijze zone opereren. Maar tijdens een opdracht verneemt ie van zijn slachtoffer dat ie een collega, Four heeft moeten ombrengen. Die heeft namelijk een USB stick in zijn bezit met informatie dat iemand bij de CIA de inlichtingendienst gebruikt voor eigen gebruik …

Recensie: The Gray Man ★★★★

Recensie Thor Love and Thunder ★★★

woensdag 6 juli 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De vierde prent van Thor zal niet de laatste zijn. Dat zien we na de aftiteling van Thor Love and Thunder, de jongste Marvelfilm die in de bioscoop te zien is en geregisseerd werd door Taika Waititi. Wij kozen voor de 4DX-versie die op zijn zachtst gezegd voor een dol komische rit zorgt. Zeker in het begin van de prent (tot die even overgaat in zwart wit) komt het geheel meer over als een komedie dan als een superheldenfilm. De manier waarop Thor (Chris Hemsworth) afgeschilderd wordt, als een man die onder de liefde geleden heeft, die dikker werd zodat er een vetlaag over zijn hart zou komen om die te beschermen, het ensceneren van zijn heldendaden in een van de pot gerukte theatervoorstelling in New Asgard, de vertelstem die even een samenvatting brengt op de tonen van Only Time van Enya, de looks van de film die er zeker in het begin, inclusief special effects wat gedateerd nineties en bij momenten knullig uit ziet … zijn maar enkele zaken die op de lachspieren werken.

Recensie: Thor Love and Thunder ★★★

<<    >>