<<    >>

Recensie Turning Red ★★★1/2

vrijdag 11 maart 2022 Disney+Bert Hertogs

Oorspronkelijk zou Turning Red in de bioscoop verschijnen, maar de omikronvariant van het coronavirus deed het Huis van de Muis besluiten om de jongste Pixar-film die Domee Shi regisseerde meteen op Disney+ uit te brengen. Daar valt zeker iets voor te zeggen, want qua thematiek komt deze computergeanimeerde fantasierijke coming of age komedie bijzonder dicht in de buurt van Frozen. Met dat verschil, dat wat Elsa de ganse tijd probeert te beheersen of onderdrukken – haar donkere kant – hier net gestimuleerd wordt om met al je facetten van je persoonlijkheid (ook al is die bij een puber van 13 nog in prille ontwikkeling) te omhelzen: het vreemde, luide en rommelige van je bijvoorbeeld. Voor de liedjes tekende niemand minder dan Billie Eilish.

Recensie: Turning Red ★★★1/2

Recensie The Batman ★★★

dinsdag 8 maart 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Het beste openingsweekend voor een film dit jaar tot nog toe. Dat kan The Batman van Matt Reeves voorleggen. De prent haalde wereldwijd een omzet van 248,5 miljoen dollar. In ons land alleen al werden er ruim 100.000 tickets verkocht. Ook in Kinepolis bleek achteraf dat de fans best wel tevreden tot zeer tevreden zijn met het eindresultaat. De Britse acteur Robert Pattinson vertolkt de hoofdrol, maar het is vooral de dochter van Lenny Kravitz, Zoë, die als Catwoman onze aandacht wist te behouden bij deze toch wel lange en bij momenten behoorlijk trage film.

Recensie: The Batman ★★★

Recensie Drive my car ★★

vrijdag 4 maart 2022 Cinema Cartoon sBert Hertogs

De Japanse dramafilm Drive my car van regisseur Ryusuke Hamaguchi won op de Golden Globes de prijs voor beste buitenlandse film. Voor de Oscars dingt die ook mee in die categorie maar tevens ook als beste film wat een unicum is voor een Japanse film, beste regie en beste aangepaste script. Dat zijn de vier categorieën waar Parasite, de Zuid-Koreaanse film van Bong Joon-ho 3 jaar geleden telkens met een beeldje naar huis ging. Vraag is of deze Japanse prent dat zal kunnen evenaren.

Recensie: Drive my car ★★

Recensie Belfast ★★★1/2

dinsdag 1 maart 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Belfast dat Kenneth Branagh schreef en regisseerde won de Golden Globe voor beste script. De prent die hij opdraagt aan iedereen die bleef, vertrok of het leven liet tijdens de burgeroorlog in Noord-Ierland tussen katholieken en protestanten, is daarnaast maar liefst 7 keer genomineerd voor de Oscars:voor beste film, Dame Judi Dench als beste vrouwelijke bijrol, Ciarán Hinds als beste mannelijke bijrol, beste regie, beste originele script, beste originele nummer Down to Joy (Van Morrison) en beste geluid dankzij Denise Yarde, Simon Chase, James Mather en Niv Adiri. De coming of age dramafilm die grotendeels autobiografisch is, leest vooral als een liefdesbrief aan Branaghs jeugd in Belfast. ‘Everlasting love’ van The Love Affair is dan ook niet voor niets naar het einde toe te horen.

Recensie: Belfast ★★★1/2

Recensie Adam & Eva ★★★

woensdag 23 februari 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Op de Rome International Movie Awards sleepte Adam & Eva van regisseur Nicolaas Rahoens (die tevens het scenario schreef) 3 prijzen in de wacht: die voor beste komedie, beste acteur (Marijn Devalck) en beste acterend ensemble (Bob De Moor, Peggy Schepens en Marijn Devalck). Terecht want Adam & Eva dat meermaals verwijst naar het Bijbelse verhaal, heeft een sterk script en spitse dialogen. Het is alleen jammer dat naarmate het einde van de prent in zicht komt, er steeds meer schoonheidsfoutjes opduiken. Zo hoor je gewoon geluidsniveauverschillen en ligt het er te duidelijk op dat sommige dialogen later opnieuw ingesproken zijn. Zelden werden tussenshots, hier van de Vlaamse Ardennen, met dank aan de cinematografie van Piet Meersschaut zo mooi in beeld gebracht.

Recensie: Adam & Eva ★★★

<<    >>