Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
<<    >>

Recensie Alvaro Soler ★★★

desc

maandag 13 mei 2019 Koninklijk Circus BrusselBert Hertogs

Kermis in een uitverkocht Koninklijk Circus dat bracht Alvaro Soler die in Vlaanderen goed is voor drie top 10 hits met Sofia, La cintura en El mismo sol. Toegegeven, productioneel pakte de 28-jarige Spaans-Duitse zanger deze keer een stuk groter uit dan tijdens zijn vorige passage in Brussel, in La Madeleine twee jaar geleden. Aan de backdrop hingen enkele cirkels, op het podium stonden enkele parallellogrammen en links en rechts zagen we pijlen zoals die exemplaren die een scherpe bocht aankondigen bij een afrit van de autostrade. Voor de gelegenheid zaten in die figuren blauwe lichtjes die zo uit een kermisattractie leken te komen. Voor het uit voornamelijk Vlaams publiek mag Soler dan wel prediken dat we te snel gaan, en iedereen adviseren om het wat rustiger aan te doen, zoals een vinylplaat opzetten of zo, in aanloop van een stevig meegezwaaid ‘Te quiero lento’ dat ie schreef voor iemand in Madrid, toch viel vooral het hyperkinetische tempo van de show op, vooral in het begin. Een show die halfweg tijdens een akoestisch gedeelte wat stilviel waarbij Soler als special guest Milow uit zijn hoed toverde en samen ‘Lay your worry down’ brachten om naar het einde toe weer voluit de hysterische opgefokte kaart te trekken. Om kort te gaan: de ganse show las als een rit op de Turbo Polyp. Swingend startend, halfweg wat ter plaatse schommelend om op het einde nog eens volle gas te geven. Verrassend is dat voor geen meter, en de song met Milow voelde vooral als een mega stijlbreuk met de rest van de set aan, maar dat Soler ondertussen uitgegroeid is tot een meesterlijk live entertainer die alle truken van de foor onder de knie heeft, staat buiten kijf.

Recensie: Alvaro Soler ★★★

Recensie Paul Young ★

desc

donderdag 18 april 2019 De Roma BorgerhoutBert Hertogs

Paul Young (63) toonde in zijn eentje in wat voor een spreidstand de Roma terechtgekomen is een jaar na het afscheid van Paul Schyvens. De Brit verkocht moeiteloos de zaal in Borgerhout uit maar zette een wanprestatie neer die een – en dan drukken we ons nog zacht uit – aanfluiting is voor het live circuit. De Roma zit dus in een spagaat: kwaliteit bewaken en passen voor bepaalde acts zoals Young die zangtechnisch niet langer voldoen aan wat je van hen kan verwachten, of plat opportunistisch kiezen om vooral veel volk te trekken, sold out-bordjes boven te halen en na een seizoen alweer kunnen pronken met record bezoekcijfers. Dat is de crisis waar de Roma nu al mee zit. En Paul Young? Die had beter jaren geleden al afscheid van het live circuit genomen want wat ie in de Roma bracht was om het in een woord samen te vatten… zielig.

Recensie: Paul Young ★

Recensie Soap and Skin ★★★★

desc

zondag 14 april 2019 Botanique BrusselBert Hertogs

Soap and Skin heet het muziekproject van de 29-jarige Oostenrijkse Anja Plaschg die 10 jaar geleden haar debuut ‘Lovetune for Vacuum’ op ons losliet. In 2010 won ze een European Border Breakers Award. In de Botanique kwam ze haar derde album ‘From Gas to Solid / you are my friend’ voorstellen waarmee ze de experimentele kaart die ze trekt in haar muziek die neoklassieke dark wave, dark ambient, sadcore en martial industrial combineert, moeiteloos wist te onderstrepen. Plaschg had maar liefst 7 live muzikanten bij: een trompettist en bugelspeler, trombonist, twee violisten, een celliste, een contrabassiste, een drummer en vibrafroonspeler. Met hen bracht ze een erg dynamisch optreden waarbij ze bij momenten dissonante zang (bv. tijdens ‘Cynthia’) via haar karakteristieke hese stem combineerde met harmonieus en melodieus musiceren. Het leverde een totaalplaatje op dat je zo om een uur of half twaalf ’s middags op een festival in een tent zou kunnen programmeren, wanneer die jongste festivalgangers nog maar net hun puistenkoppen hebben ingezeept.

Recensie: Soap and Skin ★★★★

Recensie Crystal Fighters ★★★★

desc

maandag 1 april 2019 Ancienne Belgique BrusselBert Hertogs

Het concert van Crystal Fighters in de AB was zeer goed.

< Bert Hertogs >

Recensie: Crystal Fighters ★★★★

Recensie Sharon Van Etten ★★★1/2

desc

zaterdag 30 maart 2019 Botanique BrusselBert Hertogs

Vier jaar hebben de fans moeten wachten op ‘Remind me tomorrow’, de opvolger van ‘Are we there’, het vijfde album van de New Yorkse Sharon Van Etten dat meer de elektronische kaart trekt. Hongerig als een coyote bleek het Belgische publiek want de Orangerie kon moeiteloos het bordje ‘uitverkocht’ bovenhalen. Van Etten heeft in die tijd geacteerd (o.a. The OA en Twin Peaks), schreef filmmuziek voor ‘Strange weather’, nam de cover ‘The end of the world’ van Skeeter Davis op, heeft een zoontje gekregen en aan de jongste plaat gewerkt die ze in Brussel liet horen in combinatie met ouder materiaal. Na ‘No one’s easy to love’ slaakte een fan een dierlijk kreetje. ‘Iemand heeft de coyotes naar hier gebracht. Brussel staat gekend om zijn coyotes’ zei de Amerikaanse die naar het einde van de reguliere set de man in kwestie gewoon antwoordde door de kreet na te bootsen. Dat paste wonderwel ook bij het optreden. Van Etten combineert immers de wat grotere gebaren (kijk naar haar hand- en armexpressie) tijdens het wat ruiger deel zoals in ‘Comeback kid’, ‘Hands’ en ‘You shadow’ terwijl ze de rust opzoekt in ‘One day’ waarbij ze zelf op gitaar speelt en vooral een met – terecht – laaiend enthousiast applaus ontvangen ‘Tarifa’ onderstreept dat ze een ijzersterke performer is die haar songs het juiste gevoel meegeeft. Die interpretatie zorgt er mee voor dat haar boodschap ondersteund wordt.

Recensie: Sharon Van Etten ★★★1/2

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter