<<    >>

Recensie Compartment no. 6 ★★★1/2

donderdag 27 januari 2022 Cinema Cartoon sBert Hertogs

Voyage voyage van Desireless is meermaals te horen in Compartment no. 6 van de Finse regisseur Juho Kuosmane dat de short list haalde voor de Oscars in de categorie beste buitenlandse film dit jaar. Wie er al eens een lange rit met de nachttrein heeft op heeft zitten, weet dat lang onderweg zijn niet per se matcht met de vrolijke tonen die in deze hit van 1987 te horen zijn. Een van de sterktes van deze prent die gebaseerd is op de gelijknamige roman van Rosa Liksom en de Grand Prix won tijdens het jongste Festival van Cannes, is dan ook dat je gewoon de vermoeidheid, een combinatie van lang niets te doen te hebben en nauwelijks kunnen slapen voelt bij de hoofdrolspelers Yuriy Borisov als Ljoha en Seidi Haarla als Laura.

Recensie: Compartment no. 6 ★★★1/2

Recensie Way Down ★★★1/2

woensdag 26 januari 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De Spaanse actiethriller Way Down is best wel onderhoudend. De prent die Jaume Balagueró regisseerde gaat over Walter (Liam Cunningham) die de eigenaar is van een bergingsbedrijf. Dat heeft een historische schat teruggevonden in een gezonken boot. Maar helaas heeft de Spaanse overheid er beslag op gelegd omdat de bergingsactie niet aangegeven was. Resultaat: een rechtszaak tussen het bergingsbedrijf en de Spaanse overheid over wie eigenaar is van de schat die iondertussen veilig is ondergebracht in de kluis van de Bank van Spanje.

Recensie: Way Down ★★★1/2

Recensie Nightmare Alley ★★★★

dinsdag 25 januari 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De psychologische neo noir thriller Nightmare Alley is een intrigerende prent. De film van Guillermo del Toro naar het boek van William Lindsay Gresham is weliswaar een lange (2 uur en half) en trage film. Maar hij verveelt nooit. Dat komt omdat del Toro meesterlijk is in het creëren van een duistere, mystieke sfeer en hij Bradley Cooper, die easy on the eye is, zijn complexe personage Stan alle tijd geeft om zich te ontwikkelen. Er wordt dan ook bijzonder goed geacteerd in deze film met als onbetwiste uitschieters Willem Dafoe als Clem, Rooney Mara als Molly en Cate Blanchett als Lilith.

Recensie: Nightmare Alley ★★★★

Recensie Scream ★★★

vrijdag 14 januari 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

25 jaar na de allereerste Scream, is er nu een vijfde die in de bioscoop te zien is onder de originele titel Scream. Het is dan ook een requel waarin leden van de originele cast opduiken. Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett zaten in de regiestoel en dragen de film op aan Wes Craven die de eerste vier voor zijn rekening nam tot ie in 2015 stierf. De franchise wordt dus nieuw leven ingeblazen.

Recensie: Scream ★★★

Recensie The 355 ★

vrijdag 7 januari 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

The 355 verwijst naar de eerste vrouwelijke spion tijdens de Amerikaanse Revolutie. Maar daar houdt dan ook meteen het meest interessante op van deze bijzonder voorspelbare flauwe prent van Simon Kinberg. Het probleem is dat de spionagefilm twee keer stilvalt, na een uur en nog eens na anderhalf uur wanneer de kijker tot twee keer toe dus op het verkeerde been gezet wordt dat de zaak opgelost is. Net als The Net, de actiethriller uit 1995 met de immer amazing Sandra Bullock gaat ook The 355 over cybersecurity. Met dat verschil dat The Net stukken spannender is en je veel meer meeleeft met het hoofdpersonage dan met CIA agente Mace (Jessica Chastain), voormalig MI6 agente Khadijah (Lupita Nyong‘o) die alles weet over cyberveiligheid en een computerspecialiste is, Marie (Diane Kruger) die een Duitse BDN agente is, de Colombiaanse Graciela (Penélope Cruz) die vooral de ganse tijd bij man en kinderen wil zijn en een psychologe is en die samen met Luis (Édgar Ramírez) op missie is en de Chinese MSS agente Lin Mi Sheng (Fan Bingbing).

Recensie: The 355 ★

<<    >>