<<    >>

Recensie L’événement ★★★★

woensdag 2 februari 2022 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

L’événement van Audrey Diwan naar het gelijknamige boek van Annie Ernaux won op het jongste filmfestival van Venetië de Gouden Leeuw. Het Franse drama is meteen ook geselecteerd voor 4 Césars waaronder die van beste film, beste regie, beste aanstormend talent en beste adaptatie. De drie belangrijkste filmprijzen vorig jaar werden dus weggekaapt door vrouwen. Julia Ducournau won namelijk dat jaar ook de Gouden Palm voor Titane en Chloé Zhao ging met drie Oscars aan de haal (waaronder die van beste film, beste regie, en beste actrice in een hoofdrol) nadat die film in 2020 ook een Gouden Leeuw al had gewonnen in Venetië. Vrouwen aan de macht in de internationale filmscene dus.

Recensie: L’événement ★★★★

Recensie L’ennemi ★★★★

maandag 31 januari 2022 Cinema Cartoon sBert Hertogs

Een bijzonder sterke film, zowel qua scenario, spel, kleur-, muziek- en lichtgebruik als montage is L’ennemi van Stephan Streker. Die is vrij gebaseerd op waargebeurde feiten rond Bernard Wesphael en diens vrouw Véronique Pirotton. Die laatste werd in 2013 dood aangetroffen in Oostende. Bijna drie jaar later werd de politicus vrijgesproken omdat er redelijke twijfel bleef bestaan of hij al dan niet schuldig was. In L’ennemi heet het personage dat Jérémie Renier neerzet Louis Durieux. Maeva (Alma Jodorowsky) is zijn vrouw. Zij is radiojournaliste. Wanneer zij op een terrasje aan het monteren is, stapt hij naar haar toe. Zij kent hem, hij haar. Hij zegt dat zij de vrouw van zijn leven is waar hij altijd bij zal blijven.

Recensie: L’ennemi ★★★★

Recensie C’Mon C’Mon ★★★1/2

zondag 30 januari 2022 Cinema Cartoon sBert Hertogs

C’Mon C’Mon is zo’n film die langzaam onder je huid kruipt en je pas gaandeweg gaat koesteren. Veel heeft te maken met de fantastische acteerprestatie van Woody Norman als de negenjarige Jesse. Hij is het die mee op sleeptouw genomen wordt door zijn oom Johnny (Joaquin Phoenix) die niet al te veel wil lossen over zijn verleden en de reden waarom hij al een jaar geen contact meer heeft met zijn zus Viv, Jesses moeder, na het overlijden van hun moeder die aan dementie leed.

Recensie: C’Mon C’Mon ★★★1/2