<<    >>

Recensie Apocrifu | Sidi Larbi Cherkaoui

woensdag 30 september 2009 deSingel AntwerpenBert Hertogs

Zelden zo ontroerd geworden tijdens een dansvoorstelling, als die van Sidi Larbi Cherkaoui. De man bracht in zijn geboortestad samen met dansers Dimitri Jourde en Yasuyuki Shuto een religieus geïnspireerde voorstelling. De live polyfonische zang van het Corsicaanse A Filetti, dat apocriefe (buitenbijbelse) teksten zingt, bepaalt meteen de sfeer van de voorstelling. Het decor is sober met een houten trap en een houten constructie waarin de zangers plaatsnemen.

Recensie: Apocrifu | Sidi Larbi Cherkaoui

Recensie Don Quichot

maandag 22 juni 2009 Stadsschouwburg AntwerpenSascha Siereveld

Ballet op automatische piloot. Dit is de gedachte die overblijft na deze voorstelling door het Ballet van Sint-Petersburg. Don Quichot die niet in de volgspot staat, het doek dat neervalt op de dansers en niet vóór de dansers, het mes uit het tweede acte dat er in de derde acte nog altijd ligt omdat men vergeten is het op te ruimen,… Het gezelschap blonk vandaag ook gedurende de gehele voorstelling uit in het niet-synchroon dansen. Het ontbrak vandaag duidelijk aan de ijzeren discipline waar ballet normaal om gekend staat.

Recensie: Don Quichot

Recensie Artifact

vrijdag 22 mei 2009 Vlaamse Opera AntwerpenBert Hertogs

Forsythe weet als geen ander zijn publiek het noorden te doen kwijtgeraken. Ook zo in Artifact, dat hij in 1984 afwerkte en toonaangevend zou worden voor zijn latere balletcreaties. De zestigjarige Amerikaan brengt vaak opvoeringen die een dansvoorstelling zijn met een behoorlijke dosis theatraliteit in. “Step inside. Welcome to what you think you see” met die woorden verwelkomt Kate Strong ons. Samen met dat andere vertellende personage, Nicholas Champion met megafoon, gaat ze in dialoog en later, bij het begin van het tweede deel ook in confrontatie. Basiscommunicatie over de 5 journalistieke vragen – where, which, what, when en how vuren ze op elkaar en de toeschouwer af. Contrasten ook tussen “remember en forget”, “Always en never” “I en You”. Dat samenspel van woorden die soms onderling tegenstrijdig worden meegedeeld, zorgt al meteen voor een onwennig gevoel. Forsythe maakt het ons moeilijk zijn verhaal te coderen en te begrijpen. Dat doet hij ook visueel.

Recensie: Artifact

Recensie Rudra Béjart ballet

zondag 8 maart 2009 Kon. Elisabethzaal AntwerpenBert Hertogs

In 1992 richtte wijlen Maurice Béjart een school op. Na de Mudra Béjart dansschool in België, kwam er ook een in Lausanne, Oostenrijk. Dit keer onder de naam Rudra. Belangrijk om weten is dat Béjart een humanist en altruïst was. Studenten aan deze scholen volgen gratis intensieve lessen van 9 tot zeven. Enkel hun verblijf dienen ze zelf te bekostigen. Tijdens zijn leven was Béjart al meer dan liefhebber van de Indiase tradities en waarden. Ook in de voorstelling die het Rudra Béjart Ballet in Antwerpen bracht, viel dat op.

Recensie: Rudra Béjart ballet

Recensie Sutra - Sidi Larbi Cherkaoui & Antony Gormley & Monniken van de Shaolintempel

vrijdag 20 februari 2009 deSingel AntwerpenBert Hertogs

Met Sutra beleeft deSingel een derde dansvoorstelling die ontzettend sterk wist te overtuigen. Een indrukwekkend Impressing the Czar, en een ijzersterk Bahok van Akram Khan,  krijgen dus gezelschap van Sutra als een van de adembenemendste voorstellingen van dit seizoen.

Recensie: Sutra - Sidi Larbi Cherkaoui & Antony Gormley & Monniken van de Shaolintempel

<<    >>