<<    >>

Recensie The zone of interest ★★★★

vrijdag 9 februari 2024 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

The zone of interest van Jonathan Glazer die zich vrij liet inspireren door het gelijknamige boek van Martin Amis won de Grand prix in Cannes en is genomineerd voor 5 Oscars: beste regie, beste film, beste niet-Engelstalige film, beste bewerkte scenario en beste geluid. Bizar is dat de cinematografie over het hoofd gezien is, want die is werkelijk prachtig. Glazer zoomt dan ook vooral in op het contrast tussen het idyllische leventje dat Hedwig Höss (fenomenaal neergezet door Sandra Hüller) en haar man Rudolf Höss (Christian Friedel) leiden met hun 5 kinderen en wat er zich naast hen afspeelt in het concentratiekamp van Auschwitz.

Recensie: The zone of interest ★★★★

Recensie Night swim ★★

dinsdag 6 februari 2024 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Een flauwe bovennatuurlijke horrorfilm is Night swim van Bryce McGuire die daarmee tevens tekent voor zijn regiedebuut. Een prent weliswaar die perfect op het juiste moment in de zalen te zien is, zo rond Valentijn. Want jawel, deze film gaat over de liefde die offers vergt …

Recensie: Night swim ★★

Recensie Argylle ★★★1/2

maandag 5 februari 2024 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Totaal over the top, maar o zo leuk, dat is Argylle, de spionage actiekomedie van die Matthew Vaughn (die we kennen van Kingsman) regisseerde. In de openingsscène zien we niemand minder dan Dua Lipa als LaGrange een helikopterlift vragen en krijgen van haar mannelijke danspartner op discomuziek die zo aanstekelijk werkt dat je even in je handen wil klappen op de beat terwijl we de twee zien gaan op de dansvloer. Als de spanning te snijden is tussen twee personages wordt er ofwel gedanst, op elkaar geschoten of zien we spectaculaire achtervolgingsscènes.

Recensie: Argylle ★★★1/2

Recensie Anyone but you ★★1/2

woensdag 31 januari 2024 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Te gelikt maar aan de andere kant behoorlijk expliciet voor een romcom die zo jaren ’90 oogt en klinkt. Dat is Anyone but you dat Will Gluck regisseerde. Centraal staat Bea (Sydney Sweeney, gekend van o.a. Euphoria, Reality en straks Madame Webb). Zij mag de onhandige blondine spelen die niet goed weet welke richting ze wil inslaan met haar leven. Wanneer ze dringend naar het toilet moet in een koffiebar, faket Ben (Glen Powell, recent o.a. te zien in Top Gun: Maverick en Devotion) dat ze een koppel vormen zodat ze de sleutel van de wc kan ontvangen die enkel bestemd is voor klanten. Uiteindelijk belanden de twee tussen de lakens, maar glipt zij er ’s ochtends vandoor. Als zij terugkomt, hoort ie hem haar beledigen tegen Pete (GaTa), een van zijn vrienden. Meer dan een one night stand zal het dus niet worden tussen Bea en Ben. Tot zes maanden later hun wegen elkaar opnieuw kruisen.

Recensie: Anyone but you ★★1/2

Recensie King’s land ★★★★

zondag 28 januari 2024 Cinema Cartoon sBert Hertogs

Eind vorig jaar won het Deens-Duits-Zweedse King’s land maar liefst 3 Europese filmprijzen, namelijk die van beste acteur (de immer deliverende Mads Mikkelsen), beste cinematografie (Rasmus Videbæk) en beste kostuums (Kicki Ilander). Niet meer dan terecht overigens want deze film laat je niet onberoerd, hij kent een bijzonder sterke storytelling en is tot in de puntjes verzorgd. Het kleur- en lichtgebruik, de historische kostuums (de prent speelt zich af in 1755) en het acteerwerk van Mads als de eenvoudige veteraan Ludvig Kahlen die veel over heeft om een adellijke titel te bekomen van de koning om zijn simpel pensioentje goed te maken, maken indruk. Niet alleen wil Kahlen bewijzen dat hij van de dorre heide in Jutland wél landbouwgrond kan maken, hij laat zich niet intimideren door de sadistische landeigenaar De Schinkel (Simon Bennebjerg) die ten onrechte claimt dat de heidegrond van hem is (terwijl die zoals de titel van de film al suggereert aan de koning toebehoort). Een adellijke titel, een riant jaarlijks inkomen en kolonisten die komen helpen om de grond te verbouwen, staan op het spel. Maar bovenal gaat het om macht, over hoe een machtig man zich er niet wil bij neerleggen dat een gewone burger zich opwerkt in de samenleving.

Recensie: King’s land ★★★★

<<    >>