Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
<<    >>

Recensie Pixar in concert ★★★1/2

desc

vrijdag 28 september 2018 Kon. Elisabethzaal AntwerpenBert Hertogs

Pixarfans bliezen verzamelen in de prachtige Koningin Elisabethzaal om daar fragmenten uit de instrumentale scores te horen van hun favoriete animatiefilms. Het Antwerp Symphony Orchestra mocht zich van zijn meest veelzijdige kant tonen want de nummers ademden vooral een hoog eclectisch gehalte uit, van romantische nostalgische momenten (zoals de accordeon, piano en akoestische gitaar die in geen tijd de gezelligheid van Parijs opriepen in ‘Ratatouille’) over snel aangestreken jazzy momenten bij de contrabassen, celli en kopers in The Incredibles (waar een vleugje Bond nooit ver weg is), tot actiescènes waarin kopers en percussie de bovenhand halen in Cars en Toy Story en de tuba en de cimbalen worden bovengehaald bij de raketlancering bijvoorbeeld. De avond stond onder muzikale leiding van dirigente Sarah Hicks die ondertussen 9 jaar hoofddirigente is van Orchestra Live van het Minnesota Orchestra. Hoogtepunt van de avond was onmiskenbaar Up (muziek: Michael Giacchino), dat via de gekozen fragmenten een kortverhaal op zich was terwijl de andere filmpjes toch vooral eerder op een mikmak leken, een potpourri als je wil of een collage waar de ene emotie snel opgevolgd werd door een andere. Kinderen – waarvoor dit concert ook bedoeld was, alleen al de timing: een keer 50 minuten en na de pauze zo’n 40 minuten live optreden was perfect op maat gemaakt voor de jongsten - kunnen wellicht makkelijk en snel schakelen van het ene naar het andere. Wij, en wellicht waren we niet de enigen, vonden het concert soms wat van de hak op de tak springen.

Recensie: Pixar in concert ★★★1/2

Recensie Olafur Arnalds ★★★★1/2

desc

zondag 13 mei 2018 Bozar BrusselBert Hertogs

Ólafur Arnalds trapte zijn All strings attached wereldtour af in de Henri Le Boeufzaal van Bozar waar nog maar net de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang was gehouden. Arnalds ging dus in wereldpremière in Brussel. Een mooier cadeau kon Les Nuits Botanique 2018 niet krijgen voor zijn editie dit jaar. 2,5 jaar geleden was het voor de 31-jarige IJslands multi-instrumentalist en componist dat ie nog op de planken gestaan had. En hij wist maar al te goed dat ie eerder in Bozar op het Electronic Arts Festival opgetreden had toen ie in 2014 de technokaart trok met Kiasmos, een zijproject van Janus Rasmussen en hem, waar ie heel kort ook even wat door liet sijpelen tijdens dit optreden wanneer ie de electrokaart trok tijdens Ypsilon. In Brussel had Ólafur Arnalds voor het eerst een drummer bij, Manu Delago, waardoor hij voor het eerst 3055 live kon brengen uit zijn debuutplaat ‘Eulogy for Evolution’ die tien jaar is. ‘Toen ik in mijn computerfiles ging snuisteren, stelde ik vast dat die van 3055 voor het laatst gesaved was in maart 2006. Ik moet toegeven dat ik sindsdien wel wat heb geleerd.’ zo leek hij zijn eigen compositie te minimaliseren. Een prachtig verstild nummer aan de vleugelpiano leverde dat op, begeleid door zijn strijkers, Victor als eerste violist, Vakka als tweede viool, Karl op de viola en Imonut op cello. Een staande ovatie volgde van een laaiend enthousiast publiek.

Recensie: Olafur Arnalds ★★★★1/2

Recensie STUFF

desc

zondag 25 maart 2018 HetPaleisBert Hertogs

Wij maken een beetje speciale muziek. Dit is het meest spannende optreden dat we ooit gedaan hebben. Volwassenen zijn meestal wel wat stroef. Jullie mogen op het podium kruipen, komen kijken wat we doen. Zitten of dansen. Wij hebben geen zanger. Wij improviseren.’ Het zijn de woorden van de drummer van STUFF. en de dit jaar met een MIA voor beste muzikant bekroonde Lander Gyselinck die een uitverkocht hetPaleis toespreekt voor een geweldig fijn en kort matineeconcert voor 6-plussers en hun ouders dat ongeveer een uurtje duurde. STUFF.’s jongste album ‘Old Dreams New Planets’ werd eerder dit jaar door de sector bekroond voor beste artwork. Hun tweede plaat is dat ondertussen na hun debuut uit 2015.

Recensie: STUFF

Recensie Harry Potter in Concert 2

desc

vrijdag 29 december 2017 Sportpaleis MerksemBert Hertogs

Voor de tweede keer dit jaar konden Harry Potterfans afzakken naar het Antwerps Sportpaleis voor Harry Potter in Concert. In maart stond de allereerste film: ‘Harry Potter and the Philosopher’s Stone’ op het programma en nu was het tijd voor het Nationaal Orkest van België en het koor Fine Fleur om ‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’ aan te snijden. Het Sportpaleis bleek daarvoor niet meteen de meest geschikte zaal te zijn. Vooral het constante zoemende geluid van de verluchting of verwarming had een impact op de beleving van het filmconcert. Een zaal als de Koningin Elisabethzaal lijkt ons dan ook veel beter geschikt voor dergelijke evenementen, zo stelden we vast tijdens Titanic in Concert eerder dit jaar. In Nederland kiezen organisatoren trouwens ook eerder voor zo’n zaal. Het derde luik ‘Harry Potter and the Prisoner of Azkaban™ In Concert’ vindt er van 17 t.e.m. 21 januari 2018 immers plaats in het Rotterdamse concert- en congresgebouw De Doelen. Of ook dat filmconcert ons land zal aandoen, is op dit moment niet duidelijk.

Recensie: Harry Potter in Concert 2

Recensie 2Cellos

desc

zaterdag 25 november 2017 Paleis 12 Brussels ExpoBert Hertogs

Wie had dat durven denken dat het zo snel zou gaan voor de Kroatische-Sloveense cellisten Luka Sulic en Stjepan Hauser in ons land? Trad 2Cellos vorig jaar op 31 mei nog op in het Koninklijk Circus dan koos het duo dit jaar voor Paleis 12 dat vele malen groter is dan de concertzaal in de wijk waar het federaal parlement staat. Met hun nieuwe tour ‘Score’ scoren ze dus uitverkochte zalen. Hun concept: populaire melodieën brengen met zijn twee waarbij ze deze keer inzoomen op gekende deuntjes uit films en tv-series. Ook in Paleis 12 leverde dat een zeer dynamisch optreden op.

Recensie: 2Cellos

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter