<<    >>

Recensie Cash Truck ★★★1/2

woensdag 16 juni 2021 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

In de jongste actiethriller van Guy Richtie: Cash Truck, hanteert de Engelse regisseur de techniek om een verhaal te vertellen in vier hoofdstukken, switcht ie constant in de tijd (flashback en flash forward) en herhaalt ie soms dezelfde scène maar dan vanuit een ander standpunt. De openingsscène zien de filmkijkers zo maar liefst drie keer. Een keer vanuit het standpunt van de veiligheidsagenten van Fortico Security wanneer die aan een brug in een hinderlaag rijden en overvallen worden, een tweede keer zien we de overval die met militaire precisie wordt uitgevoerd vanuit het standpunt van de overvallers, en een derde keer vanuit de ooggetuigen. Twee veiligheidsagenten worden erin koelbloedig geëxecuteerd, en ook een gewone burger wordt vermoord. De dader heet Jan (Scott Eastwood). H (Jason Statham) is op zoek naar hem omdat ie zijn zoon Dougie (Eli Brown) tijdens die overval heeft omgebracht door hem in de longen, de lever, het hart en de milt te schieten.

Recensie: Cash Truck ★★★1/2

Recensie The Misfits ★

dinsdag 15 juni 2021 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Een film die maar niet op gang lijkt te komen, met oeverloze dialogen die totaal geen toegevoegde waarde hebben waardoor de prent uiteindelijk uitdraait in een goedkope avontuurlijke actiefilm, waar niet eens zo gek veel actie in te zien is dus. Dat Is The Misfits die Renny Harlin regisseerde met niemand minder dan Pierce Brosnan in de hoofdrol.

Recensie: The Misfits ★

Recensie Freaky ★★★

maandag 14 juni 2021 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Freaky is een wat moraliserende komische slasherfilm. In die zin dat je na een tijd doorhebt wie er gespaard zal blijven en wie niet. Wanneer Josh (Misha Osherovich), Millie’s best gay friend, zegt ‘You‘re black! I‘m gay! We are so dead!’ voel je het al aan je kleine teen dat net hij en de zwarte Nyla (Celeste O‘Connor) gespaard zullen blijven van the Blissfield Butcher. Dat is een seriemoordenaar, een urban legend eigenlijk waarover gepraat wordt onder tieners. Volgens velen bestaat hij helemaal niet en is ie gewoon in het leven geroepen opdat tieners in het gareel zouden lopen. Maar op een woensdag de 11de zijn wel vier tieners koelbloedig vermoord.  The Blissfield Butcher (Vince Vaughn) steelt in het huis La Dola, een oude dolk van de Azteken. De dag nadien ziet hij aan een rugbyveld Millie wachten op haar moeder Coral die haar moet komen halen maar uit zattigheid in slaap is gevallen thuis. Millies ‘Mijn zus kan hier elk moment zijn. Ze is politieagente. Ze heeft een pistool.’ maakt bitter weinig indruk op hem. Hij verwondt Millie (Kathryn Newton) met die dolk. Maar hij voert het ritueel niet goed uit. Daarom switchen de twee van lijf. Millie die nu in het lichaam zit van The Blissfield Butcher, een grote en zeer sterke man van middelbare leeftijd moet uit de handen zien te geraken van de politie die hem/haar achternazit terwijl The Blissfield Butcher in het lijf van Millie zit. Zij/hij speelt de psychopaat erg goed in haar geveinsde onschuld en weet op school verschillende studenten en een leerkracht houtbewerking te bewerken. Millie heeft op vrijdag de dertiende slechts 24 uur om de situatie om te keren. Ze zal dus The Blissfield Butcher die in haar lijf zit moeten neersteken met La Dola.

Recensie: Freaky ★★★

Recensie Wolfwalkers ★★

zondag 13 juni 2021 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De geanimeerde avontuurrijke fantasyfilm Wolfwalkers die Tomm Moore en Ross Stewart regisseerden, was onder andere genomineerd in de categorie beste animatiefilm voor de BAFTA’s, Golden Globles en de Oscars. Uiteindelijk moest ie het onderspit delven en de winst laten gaan naar het 1.000 keer sterkere Soul van Disney. Wolfwalkers won vooral prijzen die uitgereikt worden door critici. Kijk, dat begrijpen we nu eens niet. De film is oersaai door de slappe spanningsboog, hij houdt er een streng katholieke gehoorzaamheidsmoraal op na die er om de vijf voet nog eens ingepeperd wordt (‘De landvoogd verwacht absolute gehoorzaamheid.’, ‘Je moet gehoorzamen, doen wat ze zeggen.’, ‘Wat zich niet laat temmen, moet vernietigd worden.’), heeft een bescheiden plot: landvoogd wil bos ontginnen om met dat hout aan de slag te kunnen en er landbouwgrond van te maken waardoor de wolven moeten wijken. Wolfwalkers zijn wolven ’s nachts en overdag mens, ze hebben magische helende krachten en proberen een brug te vormen tussen de twee werelden, wat hier niet goed uitpakt. De wolven en de Wolfwalkers zullen op het einde inpakken en wegwezen naar andere oorden. Kortom: zij zijn de verliezers van het verhaal in een door de mens gedomineerde wereld.

Recensie: Wolfwalkers ★★

Recensie The Conjuring: The Devil Made Me Do It ★★★★

donderdag 10 juni 2021 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

And the winner is? The Conjuring: The Devil Made Me Do It. Dat is toch alvast wat Kinepolis vaststelde qua bezoekersvoorkeur op de eerste dag dat na een sluiting van maar liefst zeven maanden omwille van de coronapandemie, toen de bioscopen terug open mochten op 9 juni. De meeste bioscoopgangers blijken dus te kiezen voor deze horrorfilm die gebaseerd is op waargebeurde feiten. Wij zagen ‘m in IMAX – wat een héérlijke surround klank- en beeldervaring (weliswaar is de film enkel in 2D beschikbaar) levert dat op, wat we zo gemist hebben al die tijd – en vinden het een duivels goede film.  Moraal van het verhaal: liefde is niet onze zwakte maar net onze kracht. En vooral: we mogen onze obsessies niet doorgeven aan onze kinderen.

Recensie: The Conjuring: The Devil Made Me Do It ★★★★

<<    >>