<<    >>

Recensie FC De Kampioenen Kerstspecial ★★★★

vrijdag 25 december 2020 éénBert Hertogs

De perfecte mix tussen een lach en een traan dat biedt de FC De Kampioenen Kerstspecial waarin Vlaanderens bekendste voetbalploeg afscheid neemt van Xavier. Het is best een uitdaging voor zo’n komische productie om een personage uit een serie te schrijven, het alle eer aan te doen, daarbij ook nog eens de andere personages intact te houden en ook alle ingrediënten van een geslaagde aflevering (inclusief misverstand) te bewaren. Regisseur Ivo Chiang is daar wonderwel in geslaagd. En ja, ook wij hebben het zeker drie keer knap lastig gehad. Niet in het minst naar het einde van de aflevering waarbij we alle koppels samen zien aan tafel in het café van Pascalleke met kerstavond. Terwijl Carmen alleen is en net als bij de start van de aflevering de tonen van ‘All I want for Christmas is you’ te horen zijn. Dat zo’n platgedraaide kerstklassieker plots zo’n emotionele gelaagdheid meekrijgt en ons instant kippenvel wist te bezorgen, toont aan wat een kwaliteit deze ploeg – die duidelijk en terecht aantoont dat het nog niet met pensioen wil gaan – te bieden heeft. Johny Voners kon zich geen mooier postuum eresaluut van zijn collega’s wensen.

Recensie: FC De Kampioenen Kerstspecial ★★★★

Recensie Soul ★★★★★

vrijdag 25 december 2020 Disney+Bert Hertogs

Soms moet je bijna doodgaan om te zien hoe schoon het leven is in al zijn facetten. Het is een van de prachtige boodschappen die Soul, de eerste Pixarfilm die zich afspeelt in de Afro-Amerikaanse gemeenschap toont. De prent is wat ons betreft kandidaat om de beste animatiefilm en beste film van het jaar te worden. En Pete Docter verdient een beeldje als beste regisseur. Het oog voor detail van de studio is opnieuw van een exquis niveau. Van het kleurgebruik in de metro, de bezwete hoofden bij de muzikanten in de jazzclub, de details van de inkervingen in de glimmende goudkleurige saxofoon, de luchtverplaatsing van een metrokoker die je als kind plezier bezorgt, de haarfijn in beeld gebrachte kapperszaak waar zowat alle verschillende kapsels te zien zijn die je binnen de zwarte gemeenschap kan tegenkomen, tot de poëzie van de wind die met herfstbladeren speelt en een helikoptertje naar beneden laat dwarrelen van een boom … Soul is adembenemend mooi gemaakt en de passie en ziel die erin gestoken is, roept ontzettend veel respect en bewondering op.

Recensie: Soul ★★★★★

Recensie Ma Rainey’s Black Bottom ★★★★

donderdag 24 december 2020 NetflixBert Hertogs

Ma Rainey’s Black Bottom, de film van George C. Wolfe naar het toneelstuk van August Wilson, wordt opgedragen aan Chadwick Boseman ter ere van zijn talent en karakter, lezen we tijdens de aftiteling. Het is dan ook de laatste film die Boseman, Wakanda Forever, inblikte. In augustus overleed ie aan darmkanker. Weinig mensen wisten dat ie ziek was. De tweet die Letitia Wright, zijn collega uit de Marvelfilms, de wereld instuurde, ging dan ook door merg en been toen we die lazen. Haar pijn voelde je gewoon door de kleinste vezel van je lichaam gaan wanneer je haar ‘This hurts. Really hurts.’ las.

Recensie: Ma Rainey’s Black Bottom ★★★★

Recensie #LikeMe Winterspecial ★

zondag 20 december 2020 KetnetBert Hertogs

#LikeMe heeft het op één na best verkochte en op drie na best verkochte album op zijn naam staan dit jaar volgens Ultratop. Toch moeten de fans nog een tijdje op hun honger blijven zitten want in tegenstelling tot wat verwacht werd, werd het derde seizoen dit jaar niet ingeblikt. Het zou onmogelijk zijn gebleken om de coronavoorschriften op de set te kunnen garanderen als je een schoolomgeving moet nabootsen en massadansscènes moet ensceneren. Maar vooral: als je het schoolleven wil tonen, houdt dat in dat je in principe ook jongeren moet tonen met mondmaskers op in de klas. En net dat ligt best wel moeilijk voor een kinderserie waar looks zo belangrijk zijn. Als zoethoudertje serveert Ketnet dan maar twee #LikeMe Winterspecials met enkel de hoofdcast.

Recensie: #LikeMe Winterspecial ★

Recensie The Prom ★★★★1/2

zaterdag 12 december 2020 NetflixBert Hertogs

Wat een heerlijke feel-good musicalfilm is The Prom van Ryan Murphy op Netflix! En wat een sterrencast wist die productie bij elkaar te verzamelen! Onder andere Meryl Streep (die songs als ‘Changing Lives’ en ‘The Lady’s Improving‘ voor haar rekening mag nemen), James Corden (o.a. te horen in het lied ‘Barry is going to Prom’), Nicole Kidman (die het jazzy ‘Zazz’ onder handen mag nemen) en Andrew Rannells (die volledig in de muzikale stijl van The Book of Mormon ‘The Acceptance Song’ mag zingen) acteren en zingen mee in deze film die zich baseerde op de Broadway musical van Chad Beguelin, Bob Martin en Matthew Sklar die in 2018 in première ging op Broadway. Sklar stond in voor de aanstekelijke songs, niet zelden uitgevoerd door full orchestra met heerlijke blazerssectie ( o.a. te horen in ‘Changing Lives’, ‘Tonight Belongs to You’, ‘Barry Is Going To Prom’, ‘It’s Time To Dance’ …). The Prom, wiens plot eerder beperkt is voor een twee uur en twaalf minuten durende film, komt er wel op het juiste moment. De film leest namelijk als één groot pleidooi voor naastenliefde, inclusie en andermans belangen voorop stellen in plaats van de narcist uit te hangen en alleen maar aan jezelf en je imago denken.

Recensie: The Prom ★★★★1/2

<<    >>