<<    >>

Recensie Wuthering Heights ★★★★1/2

zondag 11 juni 2023 DeLaMar Theater AmsterdamSascha Siereveld

Soms loont het om even een stap terug te zetten en met een frisse blik naar een klassiek meesterwerk te kijken. En dat is exact wat regisseur Emma Rice deed met het wereldberoemde boek ‘Wuthering Heights’ van Emily Brontë. Ze deed de roze bril af en zag niet in de eerste plaats de onmogelijke romantiek tussen Catherine en Heathcliff, maar ze las een verhaal van wraak, eerzucht en heerszucht die allesvernietigend is. De romance maakt als uitgangspunt plaats voor de tragedie van de wreedheid. Dit nieuwe accent wordt vervolgens ingebed in de typische beeldtaal van de Engelse pantomime en passend gecombineerd met poppenspel en muziektheater. Het resultaat is een fenomenaal sterke uitvoering van ‘Wuthering Heights’ die je probleemloos kan zien als actuele  maatschappijkritiek met een hoog entertainmentgehalte.

Recensie: Wuthering Heights ★★★★1/2

Recensie Landmaal ★★1/2

donderdag 18 mei 2023 Blok-Bloc LinkeroeverBert Hertogs

Iets minder dan een jaar na Zeemaal, haar eerste voorstelling uit een trilogie, ging Sien Vanmaele op het nomadische podiumfestival Blok-Bloc dat jaarlijks zijn tenten neerzet in een van de Antwerpse wijken, in première met Landmaal. Haar publiek vroeg ze om oud brood mee te nemen. Brood dat voor alle duidelijkheid niet geconsumeerd zal worden tijdens de voorstelling die ze meemaken. Het zijn namelijk de toeschouwers van morgen die het onze voorgeschoteld krijgen. Het is best een leuke gedachte dat collega Els Van Steenberghe van Knack Focus die op vrijdag de voorstelling zal bijwonen ons oud brood van de dag ervoor dus tussen haar kiezen zal steken. En wij? Wij aten dat van de toeschouwers van de avant-première als pizzadeeg.

Recensie: Landmaal ★★1/2

Recensie Kommil Foo Grind ★★★★★

donderdag 4 mei 2023 Arenberg AntwerpenSascha Siereveld

“Ach eur gere zie en z’is et, dan wet et.” Het werd de lijfspreuk van ene Jef Walschaerts toen hij in 1961 zijn Christiane tegen het lijf liep. Dit beweren althans de gebroeders Raf en Mich Walschaerts in hun show ‘Grind’. In hun nieuwste cabaretvoorstelling brengt Kommil Foo een bij momenten erg intieme hommage aan de liefde van hun ouders. Het geheel is doorspekt met zelfspot, taalhumor, visuele gags en liedjes en wordt gebracht met een ongelooflijk gevoel voor timing. Ze nemen hun publiek mee op een ontdekkingstocht naar ware liefde en laveren probleemloos van het verleden naar het heden. De verhalen van de ouders, de grootouders en de twee broers vloeien naadloos in elkaar over. En voor je het goed en wel beseft, is de cirkel weer rond en heb je weer wat bijgeleerd over de Ptilonorhynchus.

Recensie: Kommil Foo Grind ★★★★★

Recensie Bloedbruiloft ★★★

zondag 2 april 2023 Stadsschouwburg AmsterdamBert Hertogs

Een redelijk banaal verhaal over een runaway bride. Dat brengt de Vlaamse regisseur Wim Vandekeybus met ITA in de Stadsschouwburg van Amsterdam. Zij (Eefje Paddenburg) blijft leven, haar echtgenoot (Daniël Kolf) en haar minnaar Leonardo (Achraf Koutet) niet. Dat is de plot zowat samengevat. Behoorlijk eenvoudig dus en toch duurt de lineaire voorstelling maar liefst een uur en drie kwartier. Wat ons betreft is de expositie te lang, die start met de executie van  Federico García Lorca, de schrijver van het stuk, op 18 augustus 1936, en de cadans vooral in het begin met het behoorlijk archaïsch taalgebruik - Dolf Verspoor vertaalde de tekst - slaapverwekkend. Bloedbruiloft komt dan ook pas goed op dreef én begint echt te boeien van zodra de bruiloft plaatsvindt en er gedanst mag worden. Met kringdansen per drie of per twee terwijl we in de puike zwart wit videobeelden (in een regie van Fernando Vandekeybus, Wims zoon) veel meer mensen rond de tafels de beentjes zien bewegen, verwijst de choreograaf naar volksdans.

Recensie: Bloedbruiloft ★★★

Recensie Nu het nog kan ★★★1/2

donderdag 30 maart 2023 Bourla AntwerpenBert Hertogs

Met ‘Nu het nog kan’ stond Johan Petit, prachtig begeleid door Tom Pintens aan de buffetpiano en Dora Brams op bas, voor het laatst op het podium met deze productie. De dernière van zijn voorstelling waarin ie terugblikt op de coronaperiode bracht ie tijdens het gloednieuwe festival House of flying generations in het Toneelhuis dat met deze productie ei zo na het bordje sold out mocht bovenhalen. Zalvend, helend voelde die terugblik van de Antwerpse meester verteller toen ie het had over de periode toen hij samen met zijn familie te horen kreeg dat zijn moeder in Frankrijk in het ziekenhuis opgenomen was omdat er een plekske ontdekt was op haar longen. Kanker. Maar niet alleen dat, daarbovenop kreeg ze ook nog eens een longontsteking.

Recensie: Nu het nog kan ★★★1/2

<<    >>