<<    >>

Recensie One song ★★★★1/2

vrijdag 24 maart 2023 deSingel AntwerpenBert Hertogs

One song. Meer heb je niet nodig om een publiek vakkundig op te zwepen. Dat bewijst Miet Warlop in deSingel. Zelden hebben we de toeschouwers zo opgewonden de Rode Zaal weten te verlaten. De gangen richting de traphal vulden zich vol extreem positieve vibes. Geheel terecht overigens voor deze performance die vorig jaar in première ging op het Festival d’Avignon.

Recensie: One song ★★★★1/2

Recensie Two is not a solo ★★

donderdag 23 maart 2023 Kambala AntwerpenBert Hertogs

Two is not a solo. Dat zal wel. Maar “the biggest lasagna of words you’ve ever eaten or heard” maakt nog geen beklijvende voorstelling.

Recensie: Two is not a solo ★★

Recensie Billy’s Violence ★★★★1/2

zondag 19 maart 2023 Bourla AntwerpenBert Hertogs

Het zag er even naar uit dat er geen plek meer was voor extreem theater in Vlaanderen tijdens de vorige subsidieronde. Zowel de dossiers van Needcompany als Troubleyn kregen een negatieve evaluatie van de beoordelingscommissie. Het was minister Jan Jambon zelf die uiteindelijk de reddingsboei – terecht – uitgooide en zo alsnog deze theatervorm wist te redden in Vlaanderen door alsnog Needcompany te voorzien van de nodige middelen. Terecht, zo blijkt op basis van Billy’s violence, de jongste productie die Victor Lauwers schreef waarin we twee generaties Lauwers aan het werk zien: Grace Ellen Barkey, Jan, Victor en Romy Louise Lauwers.

Recensie: Billy’s Violence ★★★★1/2

Recensie Quinnie & Quinn ★★★★

zondag 12 maart 2023 Stadsschouwburg MechelenBert Hertogs

Liefde is liefde is dé boodschap van Dimitri Leues Quinnie & Quinn, een voorstelling die zich richt op 6-plussers. Vrijheid staat dus centraal hier, en het zijn dan ook de hoofdpersonages die we volgen in hun vlucht uit Felicië die dit thema uitdragen. Weg van hun Grote Leider Auriko Kimler gaan ze om achteraf vast te stellen dat ze de ganse tijd gewoon in dezelfde ruimte hebben vertoefd. Op die manier eert Leue ook de verbeelding van het theater, via zijn rijke, associatieve theatertaal die ook nu weer doordrenkt is van de taalvondsten, -humor en -spelletjes.

Recensie: Quinnie & Quinn ★★★★

Recensie Jungle Book ★★★★

zaterdag 11 maart 2023 deSingel AntwerpenSascha Siereveld

Theatermaker Robert Wilson gebruikt de verhalen en personages uit de boeken van Rudyard Kipling om in zijn theatervoorstelling Jungle Book een actueel verhaal te brengen over ‘tussen twee culturen vallen’, ‘samenhorigheid in tijd van nood’, ‘het belang van wetten en regels’ en ‘de mens die onverantwoord baas speelt over de natuur’. Het zijn hedendaagse thema’s die in een creatie van Théâtre de la Ville (Parijs) en gecoproduceerd door DE SINGEL op een moderne manier vorm krijgen. In een uitgepuurd sober, maar uiterst functioneel decor brengen de in dieren verklede zangers acteurs het verhaal van het mensenkind Mowgli dat in de jungle wordt opgevoed door een roedel wolven en bevriend is met Baloe de beer en Bagheera de panter. Wanneer de tijger Shere Khan het recht vraagt om hem te doden, breken spannende tijden aan.  De zusjes van CocoRosie voorzagen alle personages van liedjes en maakten daarvoor gebruikt van de meest uiteenlopende genres: hiphop, rap, blues, kinderliedjes, … Het resultaat van deze mix is een muzikale theatervoorstelling waar het visuele, de dans, de zang, de muziek en het verhaal gecombineerd worden tot één performance in twee talen die zowel jong als oud kan boeien.

Recensie: Jungle Book ★★★★

<<    >>