Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
<<    >>

Recensie Calibro 35

desc

woensdag 26 maart 2014 Charlatan, GentBert Hertogs

Nog nooit hebben we een muzikant zien eten op het podium tijdens een concert. In de Charlatan koos saxofonist/dwarsfluitspeler/toetsenist Enrico Gabrielli van Calibro 35 halfweg de set voor een banaan alsof het even rust was in een tennismatch. Best een grappig zicht maar wel verdiend om energie op te doen. Want wat musiceerden hij en zijn drie partners ontzettend sterk in Gent!

Recensie: Calibro 35

Recensie Wim Mertens Trio

desc

zaterdag 22 maart 2014 Bourlaschouwburg AntwerpenBert Hertogs

Tot twee keer toe een staande ovatie en stevig applaus. Dat kreeg Wim Mertens Trio geheel verdiend in de Bourla. Zeer uitzonderlijk maken we daar trouwens staande ovaties mee. Samen met deSingel behoort het publiek van de Bourla namelijk tot een van de meest kritische die er te vinden zijn in Antwerpen. Een staande ovatie haal je daar enkel op basis van pure klasse, na het onderste uit de kan te halen, grenzen verleggen, quoi.

Recensie: Wim Mertens Trio

Recensie Guillaume Tell

desc

zondag 2 maart 2014 De Munt BrusselBert Hertogs

De Amerikaanse tenor Michael Spyres (eerder te zien als hoofdrol in La Damnation de Faust en Candide in de Vlaamse Opera) kent zijn Muntdebuut tijdens de concertante uitvoering van Rossini’s laatste opera Guillaume Tell die 185 jaar geleden, in 1829, zijn première kende. De man maakt in de rol van Arnold meteen een sterke indruk. Zo’n indruk dat ie in het vierde bedrijf tot twee keer toe een stevig applaus in ontvangst mag nemen. Dat gebeurt na de eerste scène (“Ne m‘abandonne point, espoir de la vengeance”) wanneer hij de verscheurende zinnen “J‘appelle, il n‘entend plus ma voix! Murs chéris qu‘habitait mon père, je viens vous voir pour la dernière fois!” heeft gezongen. In de tweede scène draait het verdriet helemaal om in woede: ”Amis, amis, secondez ma vengeance” klinkt het daar dreigend. De stem van de gebroken man horen we die rouwt om het verlies van zijn vader in intimistische lamenti, maar toch ook kracht vindt voor de grote zaak, de vrijheidsstrijd. Het past Spyres als gegoten hoewel zijn “pour“ af en toe als een “por“ klinkt. Daarnaast speelde de Amerikaan het ook psychologisch. Hij was de enige solist die het ganse concert de muziekstandaard naar beneden kon duwen omdat hij zijn teksten vanbuiten kende. Maar ook naast hem stonden erg sterke solisten. Al is en blijft dé motor van een grand opera van Rossini het – letterlijk – uitgebreide koor én orkest van de Munt.

Recensie: Guillaume Tell

Recensie Ibrahim Maalouf

desc

donderdag 25 april 2013 De Roma BorgerhoutConcertnews.be

De in Libanon geboren Ibrahim Maalouf heeft muziek met de paplepel binnengekregen. Vader was professor aan het Conservatorium, moeder pianiste. De burgeroorlog bracht het gezin naar Frankrijk. Daar begon zijn liefde voor de trompet. Nasime Maalouf ontwierp in de jaren zestig een speciale trompet voor zijn zoon. Niet het standaardmodel met drie ventielen, maar met vier. Op die manier kunnen ook de typerende Arabische klanken worden uitgebracht. Hij kiest voor frisse jazz met een Arabische twist. Ibrahim Maalouf zou op dit moment de enige kwarttoontrompettist ter wereld zijn die dit genre beoefend.

Recensie: Ibrahim Maalouf

Recensie Mario Brunello

desc

zondag 13 januari 2013 Cartagena, ColombiaConcertnews.be

Brunello ‘s silence in the space of Cartagena        

It’s about space and silence. And silence is where music is born. The Italian cellist Mario Brunello reveals the two keywords that support his special relationship with nature.  Known for carrying his cello from Alps to Mount Fuji, from Sahara desert to his own garden, from prestigious concert halls in Europe, Japan and the USA to intimate chamber music venues, Brunello proves that he is more than a musician. He proves that every new venue for him is more than a place. In the early January of 2013 he arrives at the seventh Cartagena International Music Festival in Colombia to give three performances: in a chapel of Santa Tereza Hotel, in an open space of Plaza San Pedro and on the stage of Santa Clara Hotel

Recensie: Mario Brunello

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter