Cd recensie Cage the elephant | Thank You Happy Birthday

donderdag 02 juni 2011

Het valt niet zo gauw voor dat we een cd na de eerste beluistering zo slecht vonden, dat we het ronde ding op een zo geheime plek hadden verstopt, dat we er weken voor nodig hadden om het terug te vinden. Maar we geven graag iedereen een 2de luisterkans en eerlijkheidshalve dienen we wel te zeggen dat we onze mening uiteindelijk hebben bijgeschroefd. Een klein beetje weliswaar, maar toch.

Cage The Elephant is een jonge Amerikaanse groep die voor hun tweede album de inspiratie vonden in de alternatieve gitaarsound van de jaren ’80. Een eerste parel dat hieruit werd gepuurd is Aberdeen: Pixies-waardig met een kenmerkende baslijn, snijdend gitaarwerk en een permanente spanning. Around My Head is daarentegen weer een iets minder geslaagde herhaling van deze oefening te noemen. 2024 steekt ons vervolgens terug in een teletijdsmachine naar de betere Britse 70’s punk. Het tempo blijft hoog in Sabertooth Tiger, een song met een hoog hardcore gehalte. Japanse Buffalo begint stevig met een opengetrokken blik ‘Oi!-punk’ maar valt gewoon stil naar het einde toe. Right Before My Eyes is een catchy song, simpele college rock als het ware, die direct de ether kan worden ingestuurd. Een portie saaiheid krijgt de luisteraar vervolgens met Rubber Ball en de intimistische afsluiter Flow (dat tevens een alternatieve versie van Right Before My Eyes als hidden track bevat). Voor de rest moet u zich doorheen een trits schizofrene songs worstelen (Always Something, Indy Kidz, Shake Me down, Sell Yourself) waar een portie breeddenkendheid zeker op zijn plaats is.

Met Thank You, Happy Birthday moeten we Cage The Elephant een pluim geven dat ze zich niet laten ‘inkooien’ in genres. Maar een bonte verzameling van sounds maakt geen topalbum. Misschien kunnen ze het beter live verkopen, zoals deze zomer - die van 2011 - op Pukkelpop.

< Danny Héroufosse >

De songlist:

Always Something