Recensie Recensie videoclips Junior Eurosong 2011 | Seppe, Femke, Flor, Ciska, Evelyn, Alexandra, Vince en Naomi

donderdag 14 juli 2011VRT

Recensie

Seppe, Femke, Flor, Ciska, Evelyn, Alexandra, Vince en Naomi strijden dit jaar voor de felbegeerde plek om ons land te vertegenwoordigen op het Junior Eurovisiesongfestival 2011. Dat vindt op 3 december 2011 plaats in Armenië. Net voor de zomervakantie begon, plaatste Ketnet de videoclips van de 8 liedjes online. Wij bekeken ze en maakten een eerste top 8. Enkele weken lieten we die lijst liggen om als tegengif wat alternatieve rock te beluisteren op zomerfestivals. Daarna bekeken we de clips opnieuw. Onze top 3 bleef ongewijzigd: Femke op 1, Seppe op 2 en Alexandra op 3. De gedeelde vierde plaats tussen Naomi en Flor, gaven we op in het voordeel van Naomi. Flor zakt naar zes en moet nu Ciska voor zich laten. Het fijne dit jaar is dat wij als journalisten nog niet weten wie er meegeschreven heeft aan de nummers. Ketnet wil dat pas op 23 augustus 2011 prijsgeven. Daardoor kunnen we net veel makkelijker en nuchterder de inzendingen tegen de lamp houden.

Interview Femke (Junior Eurosong 2011)

Interview Seppe (Junior Eurosong 2011)

Interview Alexandra (Junior Eurosong 2011)

Interview Ciska (Junior Eurosong 2011)

Interview Naomi(Junior Eurosong 2011)

Interview Flor (Junior Eurosong 2011)

Interview Evelyn (Junior Eurosong 2011)

Interview Vince (Junior Eurosong 2011)

* = zeer slecht tot kon beter | ** = ok (zonder meer) tot goed | *** = zeer goed tot uitmuntend

1. Femke – Een kusje meer***

Uiterst aanstekelijk nummer, met gefluit, en een heerlijke pianobegeleiding is Femkes “Een kusje meer” dat nog een earcatcher is ook. Vorig jaar vonden we haar zus Ymke al top, maar helaas ontbrak er een hook in haar nummer. Niet zo bij deze 11-jarige, die een videoclip in volledig 50’s stijl liet maken, met een bar in pasteltinten, het Atomium dat uit – jawel – 1958 dateert, kleurrijke kleedjes met witte bollen en een open wagen. Dit verhaal klopt van begin tot einde, zowel in styling als in de danspasjes. Onze favoriet. Femke acteert trouwens als een van de jongsten, het best. Een troef!

2. Seppe – Hey hallo jij***

“Neen het vraagt echt geen tijd en je krijgt heus geen spijt”, wanneer de elfjarige Seppe die zin zingt in “Hey hallo jij”, doet het ons denken aan een bestaand nummer van Studio 100. Alleen weten we niet meteen aan welk. Hoe dan ook is dit slimme prefabkinderpop met alles erop en eraan dat meteen met de deur in huis valt door het refrein aan te snijden. Ook een bridge op het einde waar Seppe een stuk hoger mag zingen, is een klassiek Songfestivalingrediënt. Het meeklappen op het einde kan live ook wel eens zeer aanstekelijk werken. De eenvoudig gehouden videoclip met daarin een straatfeestje, met circustechnieken, dans, en een zomers sfeertje, zijn een geweldige cocktail die ook op het podium straks voor bubbels kan zorgen. Maar kan Seppe ook die tamelijk moeilijke en grote toonsprongen live neerzetten? We hopen alvast dat ie niet de baard in zijn keel krijgt, want dit nummer is voor een (kinder)sopraanstemmetje geschreven.

3. Alexandra – Big Bang**1/2

Alexandra gaat voor een “Big Bang”, grijze muizen, haar bril-en beugelvrienden hebben ook hun mooie kanten, vindt ze. Een nummer waar ze het heeft over ideaalbeelden tegenover “normaal zijn”. Iedereen is OK. “Big Bang” klinkt echter als een te berekend disco/elektro nummer, en laat ons helaas wat op onze honger zitten. Een explosief nummer is het verre van. Maar de clip combineert wel de emo/tristesse van een tienermeisje én de narcistische trekjes ervan. Een “ja maar” dus van onze kant.

4. Naomi – Niemand krijgt ons klein**1/2

We moeten er niet lullig over doen: Naomi is veruit de camerageniekste deelnemer aan Junior Eurosong 2011. Iets waar ze weinig aan kan doen. Je hebt dat of je hebt dat niet. Junior Eurosong is een televisieprogramma. Looks tellen mee, laat dat duidelijk zijn. Op dat vlak heeft Naomi zeker een troef. Haar nummer is disco-funk en ligt wellicht ver van de muziekinteresse van de gemiddelde Vlaamse jongere. De vergelijking met Chic is snel gemaakt door de repetitieve gitaarriff. Nadeel van haar nummer is dat het vrij vlak blijft van begin tot einde, geen special effects dus. Naomi is met haar 15 lentes samen met Evelyn de oudste deelneemster. Als ze de finale haalt, zal ze de steun van de vakjury en misschien wel de ouders van kijkers kunnen gebruiken. Juniors zien we niet meteen stemmen voor dit lied. Ook deze krijgt dus een “ja maar” van onze kant.

5. Ciska – Disco jojo**

Ciska opent vrij abrupt op ukulele. Haar “disco jojo” klinkt zoals heel wat nummers in deze editie, ontzettend zomers. Haar stem klinkt zacht, en doet eerder klassiek aan. Die “Hé wat vind jij?” mag ze heel hoog, in kopstem, zingen. Een nummer met stevige moeilijkheidsgraad dus dat ons net iets te braaf en te weinig instant klinkt, om onze top 4 te halen. Disco jojo leer je appreciëren naarmate je het meer en meer beluistert, zoals Vive la fête van Ymke vorig jaar. De makers van de videoclip toonden alvast niet hun meest creatieve kant voor dit nummer. Ciska verdient beter. Krijgt ze die kans straks op het podium?

6. Flor – ze is nog niet van mij*1/2

Verrassend, want Flor koos voor een modern elektronummer dat verbaast en wat aan Lady Gaga en Britney Spears doet denken. Er zijn trouwens opvallende muzikale gelijkenissen met “Till the world ends” van Spears. Zeer benieuwd of dat straks niet voor een plagiaatrel zal zorgen in Junior Eurosongland. Maar wanneer je een stomend refrein verwacht, legt het nummer zich neer en wordt het even balladachtig wanneer Flor zich afvraagt hoe hij het haar moet vertellen, dat ie verliefd op der is. Het zwakke is dat de videoclip, waar Flor wat machoachtig overkomt, niet volledig past met de twijfels die hij bezingt hoe hij haar zal benaderen. De clip is te braaf, te weinig opvallend. Als de televisiecamera’s straks wat meer het ritme van de song volgen, en de dynamiek weergeven, met flitsende beelden, snelle shots die op zijn kop gaan, en hier en daar wat stroboscopen, kan dit wel knallen.

7. Evelyn – Music and me*

“Mijn muziek en ik” begint heel rustig, en trekt pas na een halve minuut open. “Ik krijg zot veel energie” zingt Evelyn die op een markt aan een synthesizer staat te spelen en droomt van een carrière als muziekster, loge en bodyguards inclusief. Evelyn zingt goed, maar ze pakt niet op beeld, en haar juniorgehalte als vijftienjarige is eerder beperkt. Haar song klinkt ons te matig om potten te kunnen breken straks. Ook bij de makers van de videoclip was de inspiratie duidelijk ver zoek.

8. Vince – Freedom*

Vince wil de dagelijkse sleur weg, en vrij zijn in een pop-rocknummer dat even goed van X!nk kon zijn. Een moeilijk genre op het Junior Eurosongfestival. “Freedom” is te braaf, de zanglijnen wat te monotoon om te blijven boeien. En toch blijven ze op de Reyerslaan halsstarrig dit soort nummers in de selectie houden. Vreemd.

< Bert Hertogs – 14 juli 2011 >