Cd recensie Anouk | To get her together

donderdag 25 augustus 2011

In 2011 kwam ze vooral in het nieuws met haar erotisch getinte tweets.  Foto’s van haar blote billen, de melding dat ze haar vagina ging scheren, haar oproep om een berichtje te sturen als je ook gemasturbeerd had of een noodkreet naar een man met een grote penis. Het leek wel een Freudiaanse furie. Dit alles vond echter zijn bron in haar breuk met haar laatste liefde, de scheefpoepende Unorthadox.

Haar verdriet, woede en frustratie heeft ze nu ook gegoten in haar 7de studioalbum‘To Get Her Together’. Als je de lyrics erbij neemt dan is dit een therapie zonder weerga. ‘But you deserve that killer bee honey’, ‘You’re like the poison on my soul’, ‘Cheater. Thinking you could get away’, zijn maar enkelen van de tekstuele oorvegen die zij haar ex geeft. Een goed verstaander heeft al snel door dat dit geen zonnig album is. Desondanks is het een stevig en gevarieerd mengsel van rock, soul en funk geworden, met een knipoog naar hiphop.

Onder bezielende Zweedse begeleiding en medewerking van producer Tore Johansson, pende mevrouw Teeuwe dit album bij elkaar. Alleen het nummer ‘What Have You Done’, onze gok voor de volgende single trouwens, moet zijn originele roots zoeken in Abel’s ‘Onderweg’ en vormt zodoende de enige cover (weliswaar met  aangepaste lyrics).

De singles ‘Killer Bee’ en ‘Down & Dirty’ zijn reeds gekend en geven al een staaltje van verscheidenheid weer. Er zijn trouwens geen twee nummers op het album die hetzelfde klinken. Zelfs Anouks stem leent zich voor veel zaken: hard met vele uithalen, soft met de nodige ingetogenheid of funky met een hoge dansbaarheidsgraad.

Zoals al eerder gezegd is ‘To Get Her Together’ geen plaat om opgebeurd te geraken. Het is een heel persoonlijke statement van een vrouw die teleurgesteld werd in de liefde. En net als in de liefde scheert de kwaliteit van de songs niet altijd hoge toppen. Vooral in het tweede gedeelte zitten we in de 7 magere jaren. Maar over het geheel bekeken is dit een leuke aanvulling op haar discografie.

< Danny Héroufosse >