Recensie Wie gaat er met een Music Industry Award 2011 naar huis? | onze pronostiek

woensdag 7 december 2011Concertnews.be redactie

Wie

Zaterdag 10 december 2011 weten we wie er met een Music Industry Award 2011 naar huis mag gaan. Het evenement dat live wordt uitgezonden op één vanuit de Alfacamstudio’s in Lint, staat dit jaar vroeger op het programmaschema van de openbare zender. De vorige edities gingen in januari door, maar dan ontstond er wel eens verwarring. Waren het nu de prijzen van dat jaar of het jaar ervoor? Hoe dan ook, in een concertluwe periode doet onze hoofdredacteur graag een pronostiekje wie er kans maakt. Doet u mee?

Het publiek mag tijdens de uitzending via televoting de hit van het jaar kiezen. Voor ons is dat Gotye met “Somobody that I used to know” om de heel eenvoudige reden dat die twaalf (!) weken op 1 gestaan heeft in de charts. Milow kwam niet hoger dan een zesde stek, Putseys moest zich tevreden stellen met zilver voor This World en Hooverphonic met brons.

4 Genomineerden zijn er voor beste groep waarvan dat voor twee nog veel te vroeg is: Das Pop en School is Cool. Het zal dus tussen Hooverphonic en dEUS gaan. De nieuwe Hooverphonic heeft echter ook nog wat vlieguren nodig om de prijs mee te mogen nemen. Nu is het nog iets te veel Callier/Geerts en Wolfs, vinden we. Maar geef ze tijd en we kunnen van een band spreken die er (live) staat. Gedoodverfde winnaar is dus dEUS al weet je nooit of het grote publiek Barman en co en wel lusten nadat ze op een eerdere editie blijkbaar slechte verliezers waren.

Ook in de categorie beste rock/alternative heeft de Antwerpse band de beste kaarten in handen. Al zou het (jonge) publiek ook wel eens sympathie kunnen hebben voor School is Cool. Onderschat hun aanhang niet. BBR mag – hoe tof het duo ook mag zijn in de omgang - wat ons betreft hun collega’s ook eens iets gunnen dit jaar. Het woord Pop komt van populair. Puur op basis van cijfers en zichzelf op de muziekkaart plaatsen, moet die award richting Gotye gaan al is Sanne Putseys – onlangs nog meesterlijk geparodieerd door Clara Cleymans – een te duchten concurrente in deze categorie.

Veel te platjes vonden we dat jongste album van Milk Inc. Arsenal maakte een uiterst scherpe bocht qua muziekstijl. Eerlijk? We konden die move niet smaken. Goose won ‘m vorig jaar. Wij vinden The Subs top. Dit jaar mag de Gentse groep met de MIA naar huis gaan, vinden we.

Beste Nederlandstalig opnieuw aan Bart Peeters uitreiken zouden we te veel van het goede vinden. Kan iemand ons trouwens vertellen wie Senne Guns is? We hebben de man nog op geen enkel belangrijk festivalpodium tegengekomen deze zomer. Belcanto maakt kans, maar de grote meneer van het Groenewoud is hier zeer op zijn plaats. “De laatste rit” is een prima nieuw album.

De Romeo’s zijn hoogstwaarschijnlijk té VTM voor de Mia’s en treden die avond op in Hasselt. Kaëll kan er niet bij zijn wegens vakantie. Dus gaat het tussen Christoff en Willy Sommers om de prijs voor beste populaire artiest binnen te halen. Christoffs fanbasis is groter dan die van Sommers menen we. Al kan het publiek ook kiezen voor ervaring, voor carrière. Dan maakt Sommers een kans. Wie een foert-stem wou uitbrengen kon dan weer bij Kaëll terecht die veel te laat officieel uit de kast kwam. Dat kan voor sympathie gezorgd hebben. Een niet te onderschatten factor voor een vaak alternatief stemmend publiek. We gaan eens gek doen en stemmen voor die underdog en zien al in onze fantasie straks Luc Appermont die award wekelijks afstoffen.

Pas een week na de Mia’s staat dEUS in de Lotto Arena en Vorst Nationaal. Moeilijk dus om hen daarvoor een live award te geven temeer omdat Barman deze zomer nog een (gesubsidieerde - dixit Clement Peerens) stage liep bij Cpex op Linkerwoofer. Alomtegenwoordig op de festivals waren de heren van Triggerfinger daarentegen wél. (naar het schijnt omdat de prijs-kwaliteitsverhouding ook dik in orde was) Wat een moordoptreden leverden Block, Van Bruytsegem en Goossens af op Rock Werchter 2011! Hen voor zoveel noeste arbeid niet belonen, zou een regelrechte schande zijn.

Selah Sue mag soloartiest vrouw binnenhalen. De drie andere dames wegen gewoon te licht tegenover Putseys die op haar eentje Vorst Nationaal deed vollopen. Bij de mannen ligt het moeilijker, maar ook hier durven we volop de Gotye-kaart trekken. Met Raymond hebben we de laatste tijd geen geweldige live ervaringen meer beleefd. Milow kabbelt te veel voort op een vertrouwd concept. En Rios, ja die man zou het ook kunnen halen, al kwam hét verfrissende geluid van Gotye dit jaar.

Beste album vermoeden we dat naar Selah Sue zou gaan, mocht het een publieksprijs zijn. De sector zou wel eens voor dEUS of van het Groenewoud kunnen gaan. Wij denken en hopen voor die laatste. Pawlowski verdient het om als beste muzikant bekroond te worden en omdat we Hooverphonic nog geen beeldje gegeven hebben en hij het gewoon verdient, lijkt Alex Callier incontournable als auteur-componist.

Dé doorbraak ligt niet bij Idooldeelnemers die al lang vergeten waren nog voor ze aan de champagne zaten na de finale. Intergalactic Lovers verkocht de AB op hun eentje uit, heeft een zeer mooi parcours doorlopen, heeft groeimarge, en alle leden zijn uiterst sympathiek zelfs op druilerige zomerdag op een festival in Hemiksem backstage in een typische grijs-rode container.

Over artwork en videoclip spreken we ons niet uit. Who cares? Het is de muziek die telt, niet?

Dit zijn de genomineerden voor de MIA’s 2011 | onze pronostiek:

PUBLIEKSPRIJZEN