Cd recensie Raymond van het Groenewoud | De laatste rit

vrijdag 09 december 2011

“De laatste rit” is misschien wel het laatste album dat Raymond van het Groenewoud uitbrengt, al staat het een artiest natuurlijk altijd vrij om zijn mening te herzien. De foto’s van Raymond in een oude treinwagon en wandelend over verlaten sporen accentueren het beeld van een laatste trein die zijn eindstation bereikt. En het dient gezegd: hij doet het in stijl. Na een hectisch jaar van verjaardag vieren en een hele resem concerten komt Raymond van het Groenewoud op deze cd tot rust met wonderlijke beeldspraak zoals in “Aan de meet” en eerlijke, kleine liedjes als “Kind van het weekend” en “Jouw liefde”.

Met zachte pianobegeleiding door Bart Van Caenegem zingt Raymond het gevoelige “De laatste rit”. Het lied bulkt van de beeldspraak uit de wielerwereld. Het omschrijft de overpeinzingen van een oude wielrenner die hoopvol uitkijkt naar de eindmeet, maar geen zin heeft in de bezemwagen. Met zinnen als: “Ik heb al meermaals overwogen: het gaat er niet om hoe snel ik reed en evenmin hoe ik zal rijden; ik zal mijzelf zijn aan de meet.”, heeft het een hoog “My way”-gehalte. En toch is het vooral een erg ingetogen nummer. Dat wordt nog eens extra onderstreept door de breekbare manier waarop het is ingezongen. Met deze titelsong wordt de teneur gezet voor de rest van het album.

“Jouw liefde” is een vrolijk liefdesliedje dat vrij frivool aandoet. Het was best wel verbazend om te lezen dat Vlaamse grootheden als Mich en Raf Walschaerts van Kommil Foo, Tom Van Laere van Admiral Freebee en Frank Vander Linde van De Mens hebben meegezongen in het achtergrondkoortje dat op het einde van het nummer even mag meezingen. Wie liever een romantischere en eenvoudigere versie heeft, kan nog altijd voor de tweede versie van dit lied gaan. Daar wordt de luchtige klank van keyboards en drum vervangen door een akoestische gitaar en strijkers.

We weten allemaal dat Raymond van het Groenewoud niet vies is van een gezonde dosis zelfrelativering en dat komt ook op deze cd terug. “Goeiemorgen ouwe rotkop” zegt qua titel al genoeg en hoeft bijna geen verdere uitleg. Op het slome ritme van Raymonds elektrische gitaar wordt de ontnuchterende kijk op de wereld omschreven van een man die ’s morgens in de badkamer voor de spiegel staat en zich klaar maakt voor een nieuwe dag.

In “Moedertaal” gaat hij nog een stap verder. Zonder schroom haalt hij uit naar alle zangers die in het Amerikaans of het Engels moeten zingen om succes te hebben. Uitspraken als: “Ik ben gewoon een Vlaming daarvoor schaam ik mij niet. Dus zing ik niet in ’t Tsjechisch of Engels of Sanskriet.” en “Tussen aanstellers en klonen lijk ik weer geniaal.”, illustreren duidelijk de keuze die Raymond van het Groenewoud doorheen zijn gehele carrière heeft gemaakt om zijn muziek steeds in het Nederlands te brengen, ook al beweerde iedereen dat je in deze taal niet kon rocken. De “kleine garnaal” bewees in het verleden het tegendeel en ook nu weer leverde het een leuk liedje op al zouden we zijn stem precies toch niet vergeleken hebben met die van een nachtegaal.

Het meest pakkende beeld wordt omschreven in “Kind van het weekend”. Raymond van het Groenewoud schetst het beeld van een gescheiden vader die samen met zijn kind op de fauteuil zit en naar de tv kijkt terwijl hij in zijn achterhoofd droomt van de wereldreis die ze samen gaan ondernemen. Het is wederom een zacht nummer waarbij de blokfluit het kinderlijk naïeve van deze weekend-idylle extra beklemtoont.

“De laatste rit” kent ook zijn pittigere nummers. Zo heeft “Moment” een ietwat tropische bossanova-klank, krijgt “Het meisje van mijn dromen” een jazzy toets en komt de oude rocker in Raymond in “Ik onthou het niet” naar boven.

Met “De laatste rit” geeft Raymond van het Groenewoud ons een cd die goed in het gehoor ligt, snel erg vertrouwd in de oren klinkt en vooral ook trouw blijft aan zijn eigen stijl. Het is een album om in alle rust van te genieten.

< Sascha Siereveld >

De songlist:

1. Aan de meet