PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Milow en zijn protégé Selah Sue halen meeste MIA’s 2011 binnen

zaterdag 10 december 2011Eurocam Lint

Milow
Interview: 

Selah Sue zijn de grote winnaars van de Mia’s 2011 met elk drie MIA’s. Beste live, beste mannelijke artiest en beste pop zet Jonathan Vandenbroeck op zijn naam. “De mooiste act die we gewonnen hebben” zegt ie over zijn live award. Best verkochte artiest(e) is Selah Sue (Clara Cleymans) die opnieuw een hilarische parodie van Putseys neerzette. Sue haalt ook de MIA voor beste vrouwelijke solo artiest en beste album mee naar huis. Intergalactic Lovers tekende voor de doorbraak van het jaar. dEUS nam de band mee op tour als voorprogramma. Frankrijk lonkt. Gotye wint Hit van het Jaar en heeft met Somebody That I Used To Know ook de beste videoclip afgeleverd. School is Cool mag door de zure appel bijten. Geen van de 5 nominaties kon de band verzilveren. Hooverphonic mag zich dan weer beste groep van 2011 noemen. Dat kan u straks ook live merken wanneer ze met symfonisch orkest in de Kon. Elisabethzaal optreden in Antwerpen. dEUS moet het met 2 van de zes MIA’s stellen waar ze voor genomineerd waren:  rock/alternative en onrechtstreeks ook Mauro Pawlowski als beste muzikant.


Interview met Raymond van het Groenewoud (winnaar Mia’s 2011)



Interview met Hooverphonic (winnaar Mia’s 2011)



Interview met Selah Sue (winnares Mia’s 2011)



Interview met Intergalactic Lovers (winnaar Mia’s 2011)



Interview met Bart Peeters (winnaar Mia’s 2011)



Interview met Selah Sue (Mia’s 2011)



Interview met Triggerfinger (Mia’s 2011)



Interview met Geike (Mia’s 2011)


Pop en Populair gaan respectievelijk naar Milow en Mister Schlager Christoff. Dat laatste leverde al meteen een zuur gezicht op bij Willy Sommers, die er secondenlang in beeld mee kwam. dEUS opende de show. Marcel Vanthilt gaf in sneltreinvaart steken onder water en ook Adriaan Van Hoof was stevig op dreef. Elke genomineerde in de categorie Hit van het Jaar mocht live optreden. Behalve Gotye. De man tourt op dit moment doorheen Australië.

“We zijn een band van weinig woorden.” zegt Arsenal wanneer ze de Mia voor beste Dance/electronica binnenrijven. Een eerste – eindelijk – oprecht moment tijdens de uitzending is Raymond van het Groenewoud met een zeer doorleefde “Aan de meet” begeleid door piano. Op het podium stonden oude caféstoelen op elkaar  gestapeld. De beeldvoering gebeurde in zwart wit. Stijlvol en door het hart ging het nummer. Oprecht en naturel. Een verademing in al het Hollywoodse gedoe dat zoals steeds over de Mia’s heerst. Van het Groenewoud legt de lat voor Nederlandstalige albums alweer een stuk hoger na zijn jongste worp “De laatste rit.” IJzersterke performance. Mogelijks niet te evenaren. Die MIA voor beste auteur-componist is niet meer dan terecht. Al bekroont het publiek Bart Peeters wel voor het vierde jaar op rij met een MIA. Hij is de enige artiest die de jongste twee edities in de prijzen viel.

Ook die andere oude rot in het vak Willy Sommers bracht een puik optreden. Zonder moeite kreeg ie het publiek aan het meezwaaien tijdens zijn medley die eindigde met “Laat de zon in je hart”.

dEUS wint de MIA voor beste rock/alternative. Pawlowski bedankt met “bedankt dat we dit op onze leeftijd nog mogen meemaken.” “Vlaamse zangers die zingen in het Nederlands. Wat drijft ze?” zegt Paul Jambers in zijn typische stijl wanneer ie samen met zijn vrouw de MIA voor Beste Nederlandstalig mag uitreiken. Die gaat voor het vierde jaar op rij naar Bart Peeters. “Het beste en tot nog eens” met die woorden drukt Peeters tijdelijk op de pauzeknop samen met zijn band. Hij is een van de weinige artiesten die alsof het vanzelfsprekend is met een MIA naar huis gaat. Volgend jaar zal het anders zijn. Benieuwd wie zich dan beste Nederlandstalige artiest mag noemen. We hopen op een garnaal die tussen papegaaien en fake Americans gewoon zijn ding doet. Van het Groenewoud verdiende wat ons betreft meer dan louter de prijs voor auteur-componist. Maar goed, het kind heet nu eenmaal Music Industry Awards en geen “Muziekindustrieprijzen Vlaanderen”...

Met 3 van de 4 nominaties verzilverd is Selah Sue dé winnares van deze editie. Milow ook, al haalt die minder dan de helft van de MIA’s waarvoor ie genomineerd was binnen: 3 op 7.

< Bert Hertogs >

De winnaars van de MIA’s 2011 :

PUBLIEKSPRIJZEN

Hit van het jaar

Gotye (feat. Kimbra) – Somebody That I Used To Know

Milow – You And Me

Selah Sue – This World

Hooverphonic – The Night Before

Groep

Hooverphonic

Das Pop

School Is Cool

dEUS

Rock/Alternative

Black Box Revelation

dEUS

School Is Cool

Amatorski

Pop

Gotye

Milow

Selah Sue

Hooverphonic

Dance/Elektronica

The Subs

Arsenal

Milk Inc

Goose

Nederlandstalig

Bart Peeters

Guido Belcanto

Senne Guns

Raymond van het Groenewoud

Populair

Christoff

Willy Sommers

Bart Kaëll

De Romeo’s

Liveact

Milow

Triggerfinger

dEUS

School Is Cool

Soloartiest Man

Gotye

Gabriel Rios

Milow

Raymond van het Groenewoud

Soloartiest Vrouw

Geike

Axelle Red

Kato

Selah Sue

SECTORPRIJZEN

Album

dEUS – Keep You Close

Selah Sue – Selah Sue

Amatorski – TBC

Raymond van het Groenewoud – De laatste rit

Muzikant

Mauro Pawlowski

Teun Verbruggen

Steven De Bruyn

Bjorn Eriksson

Auteur-componist

Jonathan Vandenbroeck (Milow)

Raymond van het Groenewoud

Alex Callier (Hooverphonic)

Bram Vanparys (The Bony King Of Nowhere)

Artwork

Dez Mona – Sága

Amatorski – TBC

dEUS – Keep You Close

Milow – North And South

Doorbraak

Intergalactic Lovers

School Is Cool

Kevin

Kato

Videoclip

Milow – You And Me

Gotye (feat. Kimbra) – Somebody That I Used To Know

School Is Cool – In Want Of Something

Das Pop – The Game


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter