PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie De Producers

donderdag 16 februari 2012Capitole Gent

De

Meermaals fronsten we onze wenkbrauwen tijdens de première van de Producers. Want hoe ver kan je gaan in het genre parodie? Wanneer je net het tegenovergestelde bereikt van wat oorspronkelijk het doel was – een lach opwekken bij het publiek – ben je er fameus over gegaan of is je humor net te flauw. Weerzinwekkend vonden we het in carrouseldansen van het ensemble en poppen in de vorm van een groot hakenkruis. Martin Michel mag dan nog – letterlijk - een spiegel voorhouden voor het genre musical en in deze scène verwijzen naar het werk van Busby Berkeley, toch zijn er grenzen, al was het maar uit respect voor de miljoenen mensen die stierven in de Tweede Wereldoorlog. 

Boekhouder Leo Bloom (Jonas Van Geel) krijgt de opdracht van Broadwayproducent Max Bialystock (Koen Van Impe) om de inkomsten en uitgaven van de geflopte musical Funny Boy in te schrijven. Er blijkt toch nog 2000 dollar winst gemaakt. Een flop kan opbrengen en de fiscus laat je toch met gerust, realiseren ze zich. En dus gaan beide heren op zoek naar het slechtste script ooit: “Springtime for Hitler” in de hoop rijk te worden. Het duo gaat de rechten voor het stuk halen bij schrijver Franz Liebkind (Jan Van Looveren) en ontmoet daar zijn duiven die stevig getraind zijn om de rechtervleugel te strekken. 

In Roger Debris (Gene Bervoets)  en Carmen Ghia (Jeremy Baker) vinden ze de verwijfde “creatives” die “I feel pretty” uit West Side Story als deurbelmelodie hebben en in een soort poppenhuis wonen (de link met de recentste Annie-productie in Antwerpen is treffend) waar Ghia zich als ballerina in beweegt.  Maar wat een flop moest worden, draait uit op een hit. Bialystock wordt gevangen genomen, Bloom en Ulla (Ann Van den Broeck) trekken naar Rio. 

Stany Crets vervlaamste het script. Will Tura mag er even aan geloven. Van Impe verwijst in het tweede deel dan weer naar “Je veux l’amour” van Raymond van het Groenewoud. De kleine wat meer verfijnde grappen, konden we nog het meest van al smaken. “Mijn klein zotteke Van Geel.” zegt Van Impe tegen zijn collega die recent tijdens “Tegen de Sterren Op” in de mist ging wanner ie in een FC De Kampioenen-sketch “Jacques” zei in plaats van “DDT”. Ook rond de naam Bloom wordt zowat alles uit de kast gehaald: zelfrijzende Bloom, zever in pakskes Bloom – zever in pakskes, Bloom, om maar enkele woordspelingen te noemen. 

Maar het meest van al zet deze musical het genre zelf in zijn hemd. Wanneer Bervoets zijn team voorstelt bijvoorbeeld, Ulla tijdens een casting in “Niet verstoppe, stoefe” de lijn “Poep naar achter, tet naar voor” zingt of het mecenaat – “vrienden van de musical” in “Little Old Lady Land” vele dollars lichter gemaakt worden. 

In de Producers zijn er slechts twee hoofdrollen en die zijn voor Van Impe en Van Geel. Hoewel die laatste wist te overtuigen in “Ach, was ik maar een producer”, haalde hij langs geen kanten een hoge noot op het einde van het tweede bedrijf. Net dan trekt Van Impe het vocale laken naar zich toe. Maar hét hoogtepunt van de show, ligt in de finale net voor de pauze wanneer het ensemble van oude vrouwtjes een choreografie neerzet met wandelrekjes. Hilarisch. 

Maar niet alles werkt, en zeker bij een premièrepubliek met BV’s en genodigden valt dat pijnlijk op. Deze productie komt vaak niet verder dan een gemiddelde deurenkomedie. Ik heb dan ook mijn bedenkingen, qua smaak en als deel van het mecenaat (zowel de Vlaamse Overheid als de VRT zijn partner in dit verhaal) of die subsidie- en sponsorcentjes niet beter naar een culturele activiteit van hoogstaander en minder commercieel niveau konden gaan.  

< Bert Hertogs > 

De songlist: 

Deel 1:

  1. Ouverture
  2. Premièrestress
  3. De koning van Broadway
  4. Kom, we doen het
  5. Ach, was ik maar een producer
  6. Kom we doen het,reprise
  7. Ach was ik maar een producer, reprise
  8. Mijn Beiers Alpenland
  9. Der Guten Tag Hop-Klop
  10. Keiplizant
  11. Niet verstoppe, stoefe
  12. Ineens kwam Bialy 

Deel 2:

  1. Entr’acte
  2. Die lach!
  3. De auditie
  4. Premièrestress, reprise
  5. Zeg in godsnaam op premières nooit “succes”
  6. Lente voor Hitler
  7. Waar ging het dan goed?
  8. Leo gaat naar Rio
  9. Verraad!
  10. Max in de rechtszaal
  11. In den bak
  12. Tot ziens


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter