PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Daens: dernière

zondag 8 februari 2009Antwerpen X Berchem

Daens:
Interview: 

128 Voorstellingen lang schitterde de musical Daens is Berchem. 223 000 Mensen bezochten deze topproductie van Studio 100. En naast deze vele bezoekers moeten we beslist ook de kijkers van de dvd registratie tellen. Een ongezien succes in Vlaanderen. Een Vlaamse creatie die met de hulp van de media en een niet onbelangrijke hype errond al snel de harten van heel wat Vlaamse musicalliefhebbers wist te winnen. Wat achterblijft is een leegte. “Want wie zal de volgende zijn die een productie van dit kaliber uit de grond zal stampen?”, was de vraag die na de laatste staande ovatie op heel wat lippen lag. En straks ligt het voormalig postsorteercentrum Antwerpen X er weer even troosteloos bij, als toen Studio 100 er in trok. Stilaan met de verloedering die zich verder in het gebouw zal inzetten, zullen ook de fijne herinneringen aan deze musical verdwijnen…

Hoewel, verdwijnen doen enkel matige en slechte producties. Hoogst waarschijnlijk zullen we heel wat zaken die nu nog op ons netvlies branden, over enkele jaren nog moeiteloos herinneren. Zo ook de dernière.

De allerlaatste show was er namelijk eentje om in te kaderen. Zowat alle acteurs en muzikanten leken nogmaals het beste van zichzelf te geven. De musical was ook gegroeid in al die maanden tijd. Anne Mie Gils hoorden we een nóg sterkere versie van “Liefde is de allerschoonste last” zingen. Gils begon vanuit een spreekstem en voegde daar beetje bij beetje wat zang aan toe totdat ze het nummer helemaal zong. Ook Nette (hier gespeeld door een zeer overtuigende understudy Helen Geets) wist ons te raken. Geets zette een eigen Nette neer, en legde andere accenten. We zagen misschien een Nette met minder ballen aan haar lijf, maar aan de andere kant kregen we daar een veel rijker scala aan emoties voor terug. “Ik ben jong” zong ze in het duet met Annie Mie Gils vanuit een tristesse (Nette was nog maar net verkracht door Schmitt, haar baas). Ook haar “Ogen dicht” dat ze voor Jefkes graf zong, bezorgde ons een krop in de keel. Geets heeft een zachte maar ontzettend heldere stem. Elk woord, elke zin, hoe zacht ze ze soms zei of zong, konden we haarfijn verstaan. Knap hoor!

Negen keer mocht Helen Geets de rol van Nette voor haar rekening nemen. Een kleine tienduizend mensen hebben haar zo aan het werk kunnen zien of horen. De anderen zagen haar in het ensemble meespelen. Wat ons betreft, mocht Geets gerust als alternate ingezet worden zodat nog meer mensen haar stem konden horen. Want die is ronduit om van te smullen. Net zoals bij Evita – toen viel de prestatie van Sara Gracia Santacreu me op – zijn we dus behoorlijk onder de indruk van alweer iemand die zangles volgt bij Lieve Suys. Who’s next? En wat is het geheim van die Lieve Suys dan, vraag ik me af…

Fabrice Pillet kreeg ook opvallend meer applaus na een schitterend “Face à face”. Op de première waren we er niet wild van, maar de song geeft pas na enkele luisterbeurten zijn geheimen prijs.

128 Keer stond Jo De Meyere op de planken. Geen enkele keer gaf hij verstek. Met de rol, die hij aanvankelijk als bijrol zag, zette hij de sterkste prestatie van heel de cast neer. De rasacteur werd dan ook meer dan terecht speciaal in de bloemetjes gezet door Gert Verhulst. Hij noemde De Meyere als "het symbool van deze productie" en was duidelijk blij dat hij met de man ooit heeft kunnen samenwerken. De Meyere gaat nu rust zoeken, om alle teksten die hij de afgelopen jaren heeft ingestudeerd, te kunnen laten bezinken. De acteur had onwaarschijnlijk hard gestudeerd voor deze rol. Hij had research gedaan, was naar het Bisschoppelijk paleis geweest,… De man heeft er het cerebrale, het transcendente, de rust leren kennen. Die rust wil hij nu enkele maanden opzoeken in een abdij.

Voor de anderen volgt al snel een nieuwe rol. Lucas Van den Eynde is met filmopnames bezig voor “Meisjes”, Free Souffriau zingt straks An Christy in dezelfde zaal en Anne Mie Gils kan morgen al meteen aan de eerste repetitie van “Elisabeth” beginnen. Studio 100 wist dus heel wat straf talent te verzamelen voor Daens. Hopelijk lukt hen dat gauw opnieuw voor een andere nieuwe productie.

< Bert Hertogs >



Interview dd 4 oktober 2008 met Jo De Meyere (bisschop Stillemans) - première musical Daens

(het kan enkele seconden duren eer het interview start, afhankelijk van je webbrowser en je bandbreedte)


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter