PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Sunset Boulevard

donderdag 4 juni 2009Stadsschouwburg Antwerpen

Sunset
Interview: 

Ongetwijfeld is Sunset Boulevard de strafste musical die we dit seizoen op de planken zagen van de Stadsschouwburg in Antwerpen. Al komt die traag op gang. Wanneer Simone Kleinsma als Norma Desmond op de bühne verschijnt, trekt ze de musical naar zich. Het verhaal gaat dan ook helemaal over Desmond. Een Hollywooddiva die haar hoogdagen heeft gehad en in het verleden leeft. Ze hoopt echter terug om een grootse rentree, want dat hoort ze liever dan het woord “comeback”. Haar butler, ex-man en ex-regisseur Max (Peter De Smet) doet haar geloven dat die rentree er inzit. Hij schrijft elke dag fanmail, Desmond heeft immers al jaren geen fans meer, maar hij doet haar geloven dat die er nog wel zijn.


interview met Maike Boerdam
(het kan enkele seconden duren eer het interview start, afhankelijk van je webbrowser en je bandbreedte)

Het gevolg laat zich raden: Desmond verkeert in een soort manisch depressieve toestand. Wanneer ze de schrijver Joe Gillis (Antonie Kamerling) ontmoet, beleeft ze een midlifecrisis. Ze zal hem voor haar winnen. Gillis, die ooit droomde om een straf schrijver te worden aan de Hollywoodstudio’s ruikt geld en zekerheid. Zijn droom zet hij al snel opzij. Een ware opportunist zien we. Betty (Maike Boerdam), de hulp van de baas van Paramount Pictures, ziet wel zijn talent. Met hem wil ze een script schrijven. Maar Gillis blijft de afspraak met haar steeds uitstellen. Wanneer het er toch van komt, hangt er liefde in de lucht. Een mooie ballad “Hij ziet haar” zingen ze samen. Maar voor de rest is het vooral een boven zichzelf uitstijgende Simone Kleinsma die een prestatie neerzet waar terecht monden van open vallen. “Met één blik”, “Alsof ik nooit meer weg zal zijn” en “Mijn volmaakte jaar” zijn kanjers van nummers waar Kleinsma haar tanden in zet.

Peter de Smet groeit in zijn rol als butler. In deel 1 horen we hem nog iets te proper, ietwat steriel zingen. De Smet is al enkele jaren uit het vak en vooral gekend als stemcoach. Vooral in het tweede deel voegt hij extra emotie aan zijn stem, wanneer hij merkt dat zijn invloed op Desmond erop achteruitgaat.

Maar het is dus vooral Simone Kleinsma, dit met haar ijzersterke neerzetting van het personage Norma Desmond, met haar grillen, haar depressies en euforische toestanden, haar wanhoopsdaden én machtsvertoon (Joe Gillis blijft vooral de onderdanige in zijn  relatie met haar) een feilloze en intense karakterrol neerzet. Telkens weet ze een andere laag van haar personage voor te stellen. Een glansprestatie. Ook goed om weten voor de Vlamingen is dat Simone Kleinsma perfect verstaanbaar Nederlands zingt. Elk woord, elke letter klinkt haarfijn. En haar zangprestaties zijn verrukkelijk. Alleen al om haar solo aan het werk te zien, is een toegangsticketje voor deze musical zijn geld meer dan waard.

Sunset Boulevard staat nog tot 14 juni in Antwerpen. De voorstellingen op verkiezingszondag 7 juni werden geannuleerd.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter