“We are closing Tomorrowland!” Steve Aoki, David Guetta, Afrojack en Nicky Romero samen op de Main Stage. Een legendarisch moment in Boom. Binnen de rockscene krijg je enkele grote namen nooit van zijn leven zo ver om dat ook te doen. Iets wat de rockego’s en hun opgefokte entourages aan zichzelf te danken hebben. Als er een groot verschil is met de dj-wereld, dan is het wel dat de kans bij die laatste groter is dat je er samen een pint kan drinken in dezelfde ruimte. Dat er (nog) geen polsbandjes met 12 cijfers en meer moeten afgedrukt met barcode op het grootste dancefestival van de wereld, is dus op zich geweldig. Niet moeilijk dat Tomorrowland zijn “We are one” en “unity”-verhaal aan de wereld verkocht krijgt omdat het ook lijkt te leven backstage. Vraag is hoe lang nog.
Guetta had iets goed te maken in Boom. Hoogtepunt van zijn dj set in 2012 was onder andere een minutenlange stroomonderbreking wat voor een ongeziene sfeer zorgde in de arena voor het hoofdpodium. DJ Otzi’s Hey Baby zong het extatische publiek. Het leek wel een voetbalstadion waar iedereen voor dezelfde ploeg broederlijk naast elkaar supporterde. Eén jaar later is ons vooral dat bijgebleven van Tomorrowland 2012. Een moment dat de after movie niet haalde, want het past niet in het marketingverhaal van het festival.
Er was ook nog een foto die suggereerde dat Guetta vorig jaar fakete, met een schuif van de mengtafel die dicht stond. Dat zijn zaken die een dj en een festival een deukje in het imago bezorgen. Dit jaren zagen we zeven con’s bij Tomorrowland.
Kijken we alleen maar wat onze nationale media doen rond Tomorrowland, dan is het voornamelijk stilstaan bij de verpakking en die zaken die het verschil maken. Gastronomie, het feeërieke kader, … Bijzonder weinig media blijken in te zoomen om waar het voornamelijk om draait: dance muziek. Straf dat algemene en muziekjournalisten anno 2013 het verschil niet meer kunnen maken tussen kern- en bijzaak. Of het moet zijn dat die bijzaak (de vorm) het net gewonnen heeft van de kern (inhoud) van zo’n event. Dat zou best wel eens kunnen. Want toen het trio Nicky Romero’s “Like Home” liet spelen, begeleid door vuurwerk kregen we een “hey, dit hebben we al eens meegemaakt maar dan op Summerfestival”-gevoel. Ook de bindteksten van Guetta waren krak dezelfde als vorig jaar. Dat het fantastisch om te zien was, dat het festival maar blijft groeien, zei hij onder andere. Verder “2013 might be the best year”. Volgend jaar, bij de tiende editie, heeft ie wellicht een andere mening.
Openen deed ie solo met “Play hard” met die sample van Alice Deejay‘s “Better Off Alone“. Die schijf draait ie lang – erg lang – om vervolgens “Ain’t a party” in te zetten. Het klopt dat Guetta verre van de beste dj is. Zeer vaak zal ie de muziek laten in- en uitfaden of voor een bindtekst kiezen als overgang. Op “Love don’t let me go” begint ie aan zijn back to back, die veel langer zou duren dan voorzien was. “Can’t stop me now” moet het trio gedacht hebben. “Locked out of heaven”, “Song 2”, “Show me love”, “Turn me on” zaten vooraan in de set. Tijdens “I could be the one” zit bijna 40 000 man voor het hoofdpodium neer en springt het publiek op. Daarna volgt hét kippenvelmoment van de avond. Het publiek haalt alle nationale vlaggen boven en toont ze wat een prachtig patchwork aan kleuren oplevert. Opmerkelijk veel meer Belgische vlaggen dan anders zien we. De Zweden zijn met minder dan vorig jaar, maar wat een legioen van Zwitsers en Duitsers heeft de eerste rijen van Tomorrowland bezet! “We are one. Can you feel the love?” gooit Guetta er nog tegenaan. Meezwaaien van links naar rechts doen we op “Symphonica”. Het Bengaals vuurwerk komt er bij tijdens “Alive”. Afsluiten doet ie zijn set solo met onder andere “I need your love”, een bijna volledige versie van “Titanium” op vuurwerk dat niet helemaal synchroon meeloopt, “Surrender” en “Without you”.
Tomorrowland staat of valt met de sfeer die zijn (internationaal) publiek creëert. Op de terugweg naar Antwerpen vraagt een Colombiaanse parel me de weg naar de jeugdherberg. Zo lang jongedames uit het verre Colombia de moeite doen om hun papieren en visa in orde te maken – wat niet zo’n makkelijke klus is, verzekert ze me – hou ik van Tomorrowland. Volgend jaar zijn we aan editie 10 en wie weet, lukt het ook dan nog om er verslag van uit te brengen. Voor de vijfde keer op rij dan. Tegen dan herinneren we ons nog iets vaags van Guetta die in 2013 samen met drie andere dj‘s op het podium stond. Maar die ontmoeting met een Colombiaanse vergeten? Dat is zeer onwaarschijnlijk ...
< Bert Hertogs >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
21NOV
Night of the Proms 40 jaar
Sportpaleis Merksem
15NOV
Jan Smit Live in het Sportpaleis 2025
Sportpaleis Merksem
24APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
23APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
08OCT
OneRepublic
Lotto Arena Merksem
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
02DEC
Sabaton
Sportpaleis Merksem
26NOV
Gruis/Aan de twijfel
CC Sint-Niklaas
29NOV
Bart Peeters Deluxe 2024
Lotto Arena Merksem
30NOV
De vier seizoenen
deSingel Antwerpen
30NOV
PUPPY/POPPY
HetPaleis
01DEC
Max Richter World Tour
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
03DEC
Faust
CC Schoten
23NOV
Hans Klok - Face The Future: A Magical Journey Through Time ★★★★1/2
Stadsschouwburg Antwerpen
18NOV
Paul Delvaux en zijn universum ★★★★1/2
La Boverie Luik
17NOV
Sister Act ★★★★1/2
Nieuwe Luxor Theater Rotterdam
15NOV
Herman van Veen - 60 jaar op de planken ★★★★1/2
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
15NOV
Gladiator II ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10NOV
Freedom Forever ★★★★1/2
Lotto Arena Merksem
9NOV
Christoff 3.0 XXL ★★★1/2
Lotto Arena Merksem