CD recensie Free Souffriau - Het collectief geheugen

maandag 09 december 2013

CD

Na een cd met allemaal liedjes van Ann Christy, brengt Free Souffiau opnieuw een plaat uit met allemaal covers. Voor “Het collectief geheugen” dook ze in het repertoire van o.a. Stef Bos, Will Tura, Ramses Shaffy en Toon Hermans. Het resultaat roept gemengde gevoelens op. De zachte, lieve liedjes als “‘k Heb je lief”, “Tous les garçons” en “Appels op de tafelsprei” brengt ze voortreffelijk, maar “Tip van de sluier” wordt te licht bevonden en van “Laat me” was ze misschien maar beter afgebleven.

De stem van Free Souffriau heeft van nature iets liefeljks. Het is daarom niet te verbazen dat het coveren van “‘k Heb je lief” en “Appels op de tafelsprei” mooie, zachte, lieve liedjes opleveren. Ook Tous les garçons” van Françoise Hardy klinkt erg vrolijk en lichtvoetig. Het arrangement met ukelele verhoogt dit gevoel alleen maar. Het tussenstukje met de blazers straalt wat lichte New Orleans jazz uit en klinkt frivool. Het is een nummer waar je spontaan blij van wordt.

“Is dit nu later” van Stef Bos zou een donker kantje moeten hebben en dat komt minder door. Pas nu we het nummer enkele keren hebben beluisterd, begint het een beetje te werken. De elektrische gitaren tijdens het refrein proberen de teleurstelling wel wat voelbaar te maken, maar de violen klinken net te romantisch. Ook “Tip van de sluier” mist iets mysterieus. Het blijft gewoonweg te braaf klinken.

“Laat me” van Ramses Shaffy is veruit de zwakste cover van deze cd. Het nummer gaat over de duistere kant van het leven en omschrijft een tegendraadsheid in de gevoelens. Maar ondanks het passende arrangement klinken deze gevoelens niet door in de stem van Free Soufriau. Het klinkt te oppervlakkig en Free mist hier diepgang.

Dat ze wel met emotie in haar stem kan spelen bewijst ze nochtans in “Heb het leven lief”. De piano en de elektrische gitaar blijven mooi op de achtergrond en laten Free Souffriau de teneur zetten. Ze begint heel zacht en fijn om dan geleidelijk aan meer kracht en gevoel in het lied te leggen. Tegen het einde voelen we de furie doorklinken die we in andere nummers zo misten.

Een van de knapte covers was “Hard times” The Scabs. De holle klank van de elektrische gitaren en de grove stem van Guy Swinnen worden vervangen door een akoestische gitaar en de zachte klank van Free Souffriau. Het lied transformeert zo in een zachte ballade zonder afbreuk te doen aan het nummer. In dit arrangement draagt men echt iets bij aan de cover, zet men “Hard times” op een ander niveau en wordt het meer dan kopiëren.

< Sascha Siereveld >

Tracklist:

1. Is dit nu later (Stef Bos)