PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Journalisten blacklisten is een vorm van extremisme

donderdag 08 januari 2015


Journalisten

Elke journalist, elke democraat is getroffen in het hart na de bloedige aanslag gisteren op de redactie van Charlie Hebdo. 12 mensen lieten bij die aanslag het leven. De persvrijheid, vrijheid van opinie en humor, vrije nieuwsgaring kwam letterlijk onder vuur te liggen. Basisbeginselen van onze democratie, die onder andere vervat liggen in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en in de Grondwet van België. Met “Je suis Charlie” onderstrepen mensen die rechten. Concertnews.be voelt zich gesterkt door de solidariteit van het publiek ten opzichte van opiniërende media. Maar we zijn er nog lang niet.

Kijken we naar de wereldkaart die Reporters without Borders elk jaar opmaakt, dan verkeren Nederland, België en Duitsland naar verluidt in een goede situatie als het gaat om persvrijheid. “Maar die vrijheid staat al jaren onder (commerciële) druk” getuigt Bert Hertogs, hoofdredacteur van concertnews.be die voor het eerst geïntimideerd werd toen hij nog stage liep bij de audio-visuele pers in zijn studententijd.

Eind vorig jaar is het vier jaar geleden dat Concertnews.be voor het eerst in zijn bestaan op een zwarte lijst verscheen. De reden: enkele scherpe statements in een recensie van onze hoofdredacteur overgoten door een vleugje humor (lees: er zat wat Limburghumor in de tekst die geschreven werd door een Antwerpenaar). De organisator en producent – voornamelijk van Schlagerconcerten en promotor van Vlaamse muziek - voelde zich gepakt in zijn Limburg-gevoel en liet dat via een niet zo aangenaam telefoontje verstaan aan de hoofdredacteur van deze website, dat destijds nog lang niet zo veel voorstelde qua aantal lezers als nu. Het verdict: Concertnews.be kwam op een zwarte lijst te staan. “Indien u onze producties wil recenseren, dan zal u een kaartje moeten kopen” klonk het nog. In die vier jaar heeft de betrokken organisator alvast geen eurocent van Concertnews.be gezien. “Telkens wanneer ik de artiesten die Nederlandstalige muziek en Schlagermuziek op de markt brengen, hoor roepen om persaandacht, vrees ik dat deze artiesten niet weten wat er achter de schermen gebeurt: het buiten houden van bepaalde kritische media.”  

Bovenstaande is geen alleenstaand geval. Face to face scheldtirades, harde e-mails, intimiderend taalgebruik, enz. aan het adres van Concertnews.be zijn sindsdien schering en inslag. Elk jaar is het wel iets: een producent, een organisator, een manager, een artiest, een fan, die zwaar over de schreef gaat. Vaak wordt er niet op de bal gespeeld, wél op de man.  Niet zelden komen er gevoelens van haat ten opzichte van ons medium de kop opsteken.

Oorspronkelijk was het vooral de commerciële sector – producenten van podiumproducties, concerten en films – die deze democratische basisbeginselen door enkele persverantwoordelijken en promo managers compleet negeerden ten aanzien van Concertnews.be. Sinds 2013 konden we – helaas - ook een niet-commerciële organisator, een gesubsidieerde speler in de sector van de podiumkunsten, toevoegen aan dat lijstje. Een bemiddelingspoging via de Stad Antwerpen, een van de belangrijke sponsors van deze organisatie, leidde tot niets. En dat terwijl een deel van de kunstsector smeekt om kritische cultuurjournalistiek…

Uiteraard blijft Concertnews.be op zoek gaan naar een dialoog om in een zo goed mogelijke verstandhouding met mensen binnen de commerciële en niet-commerciële sector samen te werken. Dat kan echter niet als de inzet onze persvrijheid, onze vrije meningsuiting is. Als zelfcensuur de prijs is die Concertnews.be moet betalen, om toch maar ergens een gratis accreditatie te bekomen, passen we. Dat is een veel te hoge prijs, die helaas enkele spelers binnen de (niche-)media al betaalden om er toch maar bij te kunnen horen.

Vaststellen dat door de jaren heen, onze eigen persbond en ook de politiek blijkbaar steeds machtelozer staat tegenover een gevoerd accreditatie- en persbeleid, is weinig hoopgevend. Als er al een lichtpuntje hoop is, dan is het wel datgene wat we gisteren zagen gebeuren op social media én in de samenkomsten in real life: “Je suis Charlie” wat hopelijk enkelen tot inzicht brengt om terug aan de tafel te komen zitten en gesprekken aan te knopen met Concertnews.be. Dit is alvast een uitnodiging daartoe.

< Bert Hertogs | 8 januari 2015 >

De auteur is sinds 2008 hoofdredacteur van de cultuursite concertnews.be


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter