PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Antwerpse podiumkunsten in kaart gebracht in boek Antwerpen Theaterstad

vrijdag 27 februari 2015


Antwerpse

Interview: 

Toon Brouwers, emeritus hoogleraar aan de AP Hogeschool die er theatergeschiedenis en dramaturgie doceerde en een tijd actief was in het beroepstheater heeft voor het eerst het Antwerpse theaterleven in boekvorm in beeld gebracht. Brouwers zoomt in op het tweede deel van de twintigste eeuw. Hij beschrijft het Antwerpse theaterleven uit de jaren ’50 en ’60, dat wat provincialistische trekken had, en via de Vlaamse Golf vanaf 1985 als Europese middenmoter een positie in het koppeloton wist te versieren. Alle facetten van het theaterleven komen in zijn boek aan bod, alle genres.

Hoe kwam die kentering er? Waarom steekt Antwerpen alleen al in aantal gezelschappen boven Gent en Brussel uit? En hoe ziet Toon Brouwers de toekomst van de sector (waarbij er recent sterk gesnoeid werd in de subsidies door de Vlaamse Overheid)? Bert Hertogs, hoofdredacteur van concertnews.be had een gesprek van twintig minuten met de auteur. Enkele opvallende uitspraken:

Toon Brouwers: “Ik hou mijn hart vast als ik die berichten van die serieuze besparingen hoor. In 1985 denk ik heeft men een wetenschappelijke studie gemaakt in Amsterdam over de impact van de cultuur in de economische situatie van de stad Amsterdam. Daaruit bleek dat elke gulden die men investeerde in de culturele sector een economische return had van 4 gulden. Met andere woorden cultuur brengt op. Hoe meer men in cultuur investeert, hoe meer men als return terugkrijgt. Dus hoe minder men geeft, hoe minder men terugkrijgt. Ik begrijp dus niet goed dat er besparingen zijn in iets dat opbrengt.”

Concertnews.be: Het meest dramatische is natuurlijk het musicalverhaal wat er de laatste 10-20 jaar gebeurd is. Ik denk dan aan het wegvallen van de musicalafdeling van het Ballet van Vlaanderen die afgeschaft werd. Daardoor is er nu een zekere woestijnvorming in die sector zichtbaar. Als Studio 100 een jaar niets doet (geen Daens of 14-18 spektakelmusical produceert) dan is er binnen die niche bij wijze van spreken niet veel te zien.

Toon Brouwers: “Ja dat is waar. Ik vond het heel spijtig dat die musicalafdeling van het Ballet van Vlaanderen is moeten stoppen. Dat die subsidies zijn ingetrokken. Waarom? Zij vervulden een voortrekkersrol. Dankzij die subsidies konden zij een ander repertoire aanbieden dan het internationale commerciële repertoire zodanig dat die hele sector van de musical toch ook een stuwende kracht had om artistieke nieuwe impulsen te krijgen dankzij die musicalafdeling van het Ballet van Vlaanderen. Dat is nu verdwenen en het is te merken ook aan de hele sector dat die artistieke motor die voor nieuwe ideeën en artistieke impulsen zorgde, dat die voor een groot gedeelte is stilgevallen.”  

Het ganse interview met Toon Brouwers kan u linksboven op deze pagina beluisteren.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter