PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Interview Skip and Die

zondag 26 april 2015


Interview

Skip & Die is een samenwerking tussen de Zuid-Afrikaanse zangeres en visueel kunstenaar Cata Pirata en Nederlands producer Jori Collignon van Nobody Beats The Drum. Ze brachten al twee albums uit bij het Belgische platenhuis Crammed Discs en staan bekend om hun mengeling van ontzettend veel verschillende genres. Concertnews.be hing even aan de lijn met Cata Pirata voor haar optreden in de AB Club.

Jullie traden al meermaals op in België en ook jullie label is Belgisch. Is er iets bijzonder aan ons landje volgens jullie?      

Cata Pirata: Ik ben heel blij om bij Crammed Discs te zitten. Het is een klein label, maar ze hebben sinds een lange tijd een heel groot bereik. Ze doen echt heel speciale dingen. De mix maken tussen folkloristische geluiden en moderne invloeden maakt het heel spannend. Dat heeft ons altijd al aangesproken. 

Het is een uitdagende sfeer om in te werken. Volgens mij worden we dan ook omarmd door België omdat wij die dingen durven te mixen. Het gaat verder dan gewoon een topliedje te maken, in onze songs verwerken  we invloeden van buitenaf. 

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Studio Brussel, dat is een radiostation waar ik heel veel respect voor heb omdat ze heel veel verschillende dingen laten horen. Ik vind persoonlijk dat dat minder het geval is op de radio in Nederland. 

De titel Cosmic Serpents is gebaseerd op een boek van Jeremy Narby. Welke andere boeken hebben een indruk op je nagelaten? 

Ja, ik denk bijvoorbeeld aan ‘The Never Ending Story’ van Michael Ende. Het is heel interessant want het gaat over the nothing consumes creativity. Het eet eigenlijk alle dromen op. Ik vind het echt een heel enge gedachte dat de mensen alleen maar geld willen verdienen. De muziek van vandaag wordt steeds commerciëler, waardoor er minder liefde en creativiteit wordt ingestoken omdat het enkel om geld draait. Er zijn wel heel veel boeken die me inspireren. Het geeft me vooral een andere kijk op de realiteit.                    

Je regisseert ook de video’s van Skip & Die. Heb je plannen om meer te doen dan enkel muziekvideo’s? Wat zijn de verschillen tijdens het creatieve proces van muziek tegenover video? 

Ja, zeker weten. Ik wil heel graag films maken later. Kortfilms spreken me aan, maar ik zou het zeker en vast ook willen uitwerken naar langere features. Het voornaamste verschil is dat bij een videoclip al een beginpunt is voor het concept. Terwijl bij muziek er helemaal geen vertrekpunt is, daar begin je vanaf nul. 

Je kan eigenlijk alle richtingen uitgaan met een videoclip. Soms maken we bijvoorbeeld meer uptempo nummers, dus het verhaal dat ik daarbij visueel wil vertellen moet erbij passen. Het moet heel snel geknipt worden. Daardoor voel ik me als visuele kunstenaar soms onder druk, omdat ik alleen maar op dat tempo kan werken. 

Jullie hebben onlangs samengewerkt met Branko van Buraka Som Sistema. Met welke artiesten zouden jullie nog graag samenwerken? 

Inderdaad, momenteel zijn er heel wat samenwerkingen aan de gang. We moeten het nummer met Branko nog afwerken. Daarnaast werken we ook met Bombay Stereo of de band Throes & The Shine. Er is dus heel wat gaande en dat vinden we ook fijn. We zijn een band van samenwerkingen, dus we willen altijd wel met iemand samenwerken. (lacht) 

Jullie halen jullie muzikale invloeden uit veel verschillende landen. Hoe verloopt dat dan juist? Trekken jullie dan naar de platenwinkels om de plaatselijke muziek te ontdekken? 

Ja, doen we zeker. Toen we in Zuid-Amerika aan het touren waren, heeft Bombay Stereo ons meegenomen naar van die authentieke platenmarkten. Wel, eigenlijk was het een schoenenwinkel waar vanachter een deur is, die leidt naar een hele kelder vol met platen.

Ook toen we in Libanon waren zijn we ook op zoek gegaan naar oude platen. Het is telkens een bijzondere ervaring. Daarnaast vragen we ook steeds aan de mensen die we ontmoeten wie de interessante bands zijn uit hun land. 

Zowel Riots In The Jungle als Cosmic Serpents hebben een merkwaardige artwork. Wat is je vertrekpunt bij het designen van de platenhoezen?      

Er moet telkens een element van duisterheid inzitten, maar ook het vrolijke met lichte kleuren. Dus zowel het Skip- als het Diegedeelte moet er inzitten. We zijn niet enkel vrolijk, er zit ook steeds een vorm van duisterheid in. Ik probeer telkens een collage te maken van deze verschillende elementen. 

Jullie zijn druk bezig met touren. Wat zijn jullie tips & tricks om er steeds 100% voor te gaan, zonder uitgeput te geraken?      

Ik kan je niet eerlijk zeggen dat ik niet uitgeput ben (lacht). Ik ben misschien overdag moe, maar zodra ik de voeten op het podium zet en ik de mensen zie meegaan in de muziek, dan krijg ik weer superveel energie. Daarvoor doe ik het echt. 

Zijn er al plannen voor een volgend album? 

We hebben al ideetjes hier en daar en we weten zeker dat we een derde album willen maken. Ons doel is om eerst de basisideeën vast te krijgen voor deze nieuwe plaat en dat begint al bij de optredens. We kijken wat wel werkt en wat niet, zodat we het nog meer eigen aan onszelf kunnen maken en ons speelterrein verder uit te breiden. 

< Elvin Vanzeebroeck >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter