Wereldwijd was de soundtrack van Frozen vorig jaar het best verkochte album. Hoewel het meest bekende nummer “Let it go” toegeschreven wordt aan Demi Lovato, die er in ons land een nummer 15-plek mee scoorde in de charts, is het originele lied voor het personage Elsa in de tekenfilm ingezongen door Idina Menzel. Menzel uit NY bracht in de Stadsschouwburg nummers uit onder andere de musical Wicked en If/Then. Ze groeide tijdens de avond song na song met als resultaat maar liefst 4 staande ovaties.
Toegegeven, de Broadway-ster had deels haar start gemist en bleek niet altijd even scherp. Tijdens “Defying gravity” bleek vooral dat haar stem nog niet helemaal opgewarmd was. Het openingsnummer wist ons dan ook niet te overtuigen, ook al niet omdat die hoge uithaal op het einde een lelijk kelig bijgeluid – “ça crache” – meekreeg. Hetzelfde kwam haar trouwens over op het einde van de set bij “Let it go”.
Ook bij de eerste toegift van de avond “Child”, dat ze voor haar zoontje Walker zong, die naar verluidt geen grote fan van het zingen van zijn moeder is, maakte ze even een foutje en moest ze de band vragen om de song te hernemen. Hier en daar durfde er dus wel eens een slordigheid in het concert sluipen en Menzel leek dat wat nonchalant van zich af te schudden. “Walker doesn’t care. He doesn’t like my singing anyway” klonk het dan.
Beschermengelen
De kwaliteiten van Menzel lagen dus aanvankelijk ergens anders. Onder andere in het acteren tijdens de avond. Zo had ze al snel door dat er zijkanten zijn op het podium van de Stadsschouwburg. “Een heel nieuwe wereld opent hier” zei ze kinderlijk verbaasd alsof ze een stemmetje aan het inspreken was van een tekenfilm. Toen ze ontdekte dat er een man van de security zat, noemde ze hem haar beschermengel, ging op de schoot zitten, knuffelde en gaf ‘m een kus op de mond. En ja hoor, ook aan de overzijde zat er een “guardian angel” op haar te wachten, wat haar naar eigen zeggen nooit overkomt in NY.
Een fan die op de eerste rij zat, wou dan weer een foto maken voor ze “Don’t rain on my parade” uit Funny Girl inzette. De man had echter erg veel tijd nodig en bleek zijn toestel nog niet helemaal te kennen. Dus poseerde Menzel erop los, ook na het nummer trouwens. “Na de achtste keer is het hem uiteindelijk gelukt” grapte de zangeres die er fijntjes aan toevoegde dat het niet zou pakken bij Beyoncé.
Sterke blues/jazz-interpretaties
Eigen nummers als “Brave” en “I Stand” reeg ze in een beweging aan elkaar. Wat vooral opviel, was dat Menzel in haar middenregister, wanneer ze wat warmte in de stem kon leggen, een zeer mooi timbre heeft zoals bij “Anything goes”. 15 man begeleidde haar live waarvan 3 violisten, 1 cellist en 6 blazers aangevuld met haar eigen 5-koppige band. Het klankbedje dat de vleugelpiano samen met de strijkers spreidde tijdens “River” verliep volgens het boekje. Menzel vertelde dat ze toen ze nog op school zat in NY verliefd was op haar dramaleerkracht die gay bleek te zijn. Übersexy bracht ze dan ook “Love for sale” voor hem destijds dat ie na enkele maten al onderbrak door haar erop te wijzen dat het nummer vooral over wanhoop gaat. In Antwerpen mengde Menzel de song met Roxanne van The Police waarbij ze op het einde haar rechterhand op haar linkerbovenarm legde, een defensieve houding. Een song interpreteren zit ‘m soms in kleine dingen.
Interactie met het publiek
Fans die om een selfie vroegen, of lieten weten dat het hun verjaardag was, werden op hun wenken bediend door de zangeres. Al ging het ook nu met een vette knipoog gepaard. Zo liet Idina Menzel haar band wel “Happy birthday dear everyone” brengen en zong ze het ook, maar al snel maande ze hen aan om te versnellen want ze had nog een show af te werken.
Toen de Amerikaanse meegaf dat ze gestart is met zingen op huwelijken, liet iemand in het publiek haar een beetje later weten dat die binnenkort gaat trouwen. “Wat wordt jullie openingsnummer?” vraagt Menzel waarna het even stil blijft en “Can’t help falling in love” uiteindelijk volgt. De zangeres probeert het nummer even maar stelt al snel vast dat ze de songtekst niet kent. Daarnaast vindt ze het wat laag en vraagt ze: “Is het niet een of andere man die het zingt?” waarna ze seconden later met de hulp van het publiek doorheeft dat het een Elvis-nummer is. Met “Ah ja, Elvis. That guy.” komt ze nog relativerend goed weg met deze blunder.
Veruit hét hoogtepunt van interactie was “Take me or leave me” uit Rent. Geholpen door een van haar beschermengelen kwam de zangeres in het publiek staan en mocht iedereen die dat wou zijn of haar kans grijpen om een stuk uit het nummer live te zingen. Alice was de eerste en bleek helemaal van boven te komen. Ze zette een zeer straffe versie neer. Maar wat daarna volgde, blies ons helemaal omver. Liesbet Hermans zat op de allereerste rij en bleek over een krachtige soulvolle stem te beschikken. Het publiek werd wild, even leken we in de studio van “Belgium’s got talent” te zitten waarbij de toeschouwers compleet uit hun dak gingen. Daarna probeerde Kenneth het even, maar die bleek over de grenzen van zijn register te moeten gaan. Met een trio: Sawinah, Saar en opnieuw Liesbet sloot Menzel dit hoogtepunt af.
Belting
Indina Menzel gebruikt de belting techniek waardoor ze stevig kan uithalen in de hoogte met haar stem. Maar – en dat is eigen aan de techniek – daardoor ontstaat ook een groot verschil in dynamiek tussen zacht en luid. Tijdens “Creep” van Radiohead – een nummer dat qua gevoel zowat het tegenovergestelde is van “Let it go” – mengt ze pop (stevige uithalen samen met de band) en klassiek (zachte, fragiele momenten) met elkaar. Dat werkt zeer goed in die song waardoor ze het nummer extra lading meegeeft. Maar later bij laatste toegift “Tomorrow” uit Annie voelt het – ook dat is een gevaar bij belting – te grotesk, te Broadway aan waardoor net alle emotie (het openbloeien, de hoop) uit de song gezogen lijkt.
Ovaties
“Creep”, “No day but today” dat Menzel opdroeg aan Jonathan Larson, de componist van Rent die het succes van de musical nooit heeft meegemaakt omdat ie vroegtijdig stierf, een nummer dat ze tevens op het einde liet nazingen door het publiek, een a capella en unplugged gezongen “For Good” en “Always starting over” uit haar recentste opdracht “If/then” behoren onmiskenbaar net als “Take me or leave me” en “The wizard and I” (dat haar beter ligt dan “Defying gravity”) tot de hoogtepunten van de show.
Op het einde van de reguliere set regende het dan ook staande ovaties. Niet geheel onterecht overigens.
< Bert Hertogs >
De setlist:
Bis:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
08OCT
OneRepublic
Lotto Arena Merksem
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
02DEC
Sabaton
Sportpaleis Merksem
05MAR
Helmut Lotti
Stadsschouwburg Antwerpen
10DEC
25 Jaar De Laatse Showband
Stadsschouwburg Antwerpen
11APR
Best wel jammer als je hier niet bij bent
DE Studio Antwerpen
03APR
Er gaat iemand komen
DE Studio Antwerpen
21NOV
De eerlijke vinder
Kambala Antwerpen
22NOV
Faithless
Lotto Arena Merksem
23NOV
Hans Klok
Stadsschouwburg Antwerpen
23NOV
Lampje
CC Brasschaat
26NOV
Gruis/Aan de twijfel
CC Sint-Niklaas
18NOV
Paul Delvaux en zijn universum ★★★★1/2
La Boverie Luik
17NOV
Sister Act ★★★★1/2
Nieuwe Luxor Theater Rotterdam
15NOV
Herman van Veen - 60 jaar op de planken ★★★★1/2
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
15NOV
Gladiator II ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10NOV
Freedom Forever ★★★★1/2
Lotto Arena Merksem
9NOV
Christoff 3.0 XXL ★★★1/2
Lotto Arena Merksem
8NOV
Belle Perez - 25 Jaar Hits ★★★★★
Lotto Arena Merksem