PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Big Sean

woensdag 17 juni 2015Ancienne Belgique Brussel

Big

Big Sean, ongetwijfeld een van de koplopers in het huidige mainstream hip-hop-genre, deed moeiteloos de harten van jonge fans harder slaan in de Ancienne Belgique in Brussel. Met een afwisselende set, zowel energiek als emotioneel, schept de jonge artiest een  gemeende en nederige band met zijn publiek. Toch is het succesverhaal van verschillende nummers, met een energieke beat en vocals, vaak eentonig. We mogen echter een ding concluderen uit zijn set: er komt duidelijk meer bij kijken dan we kunnen opmaken van zijn videoclips.

Een naam die we zeker vaker gaan zien opduiken in de hitlijsten is Big Sean, een beloftevolle jonge rapper die in 2005 onder de vleugels van de alombekende producer en rapper Kanye West terecht kwam. Door de productie van verschillende mixtapes, met de hulp van Kanye en zijn label GOOD Music, kon hij het schoppen tot het grote publiek. Big Sean staat erom bekend nauw samen te werken met tal van andere hoogvliegers in het mainstream genre zoals Pharrell, Wiz Khalifa en Chris Brown. Dit jaar nog bracht hij zijn derde studioalbum genaamd Dark Sky Paradise uit, dat zeker enthousiast onthaald werd.

De onstuimige toon van het concert werd al snel bepaald door de verrassende opkomst van de befaamde belofte in het hip-hop-genre. Ingeluid door krachtige en zeer dansbare beats, voortgebracht door een live drummer en twee dj’s, verschijnt Big Sean, volledig gekleed in het wit, op het podium vanuit de schaduw. Al snel ontstaat een onverbiddelijke extase in het publiek die het gehele optreden zal typeren. Voor het podium vormt er zich een woelige zee van mensen die geen enkel moment tot rust wordt gebracht. Een gegeven dat Big Sean probleemloos onderhoudt met een dynamische set.

In tegenstelling tot vele andere artiesten brengt Big Sean niet enkel instant classics uit zijn laatste album Dark Sky Paradise. Hij weet een veelzijdige set te onderhouden die bestaat uit zowel typerend energieke nummers, zoals Blessings en Paradise, als eerder emotionele nummers uit zijn repertoire, zoals My last en Beware. Bovendien slaagt hij erin het publiek te verrassen met nummers uit zijn bescheiden begin als artiest: de eerder onbekende mixtapes waarmee hij begon.

Rapper Big Sean weet goed genoeg hoe hij moet inspelen op zijn publiek. Hij legt daarom de nadruk op zijn hevige nummers die altijd worden gekenmerkt door hevige beats die soms doen denken aan de elektronische muziek van donkere discotheken. Het is al snel duidelijk dat juist dat kenmerk de voornaamste reden is van zijn succes. Jammer genoeg zorgt het op sommige momenten voor een onmisbare eentonigheid die kan worden teruggebracht bij een groot deel van zijn repertoire. Het publiek had er duidelijk geen erg in. Het driftig dansen, gaf merkbaar kleur aan de set.

< Jelle Geuns >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter