“Love me like you do” haalde de soundtrack van 50 Shades of Grey én de tweede stek in de Vlaamse charts, meteen de beste score ooit voor Ellie Goulding (28). Drie studio albums heeft de Britse ondertussen op haar naam staan. Naast “Burn” en “How long will I love you” (beide top 3) zijn het vooral de samenwerkingen met Calvin Harris (“I need your love” en “Outside”) waar ze een top 10-notering mee wist te scoren. Ondertussen wordt deze Britse getipt als zangeres van het titelnummer voor de nieuwe Bond-film. Bert. Hertogs Bert keek op Sziget naar deze geblondeerde rosse en zag een cliché niet bevestigd: dat rosse vrouwen meer temperament hebben, vuriger en passioneler zijn. Integendeel. Goulding had een uur aanlooptijd nodig om uiteindelijk wat sukkelseks te serveren. Het orgasme bij ons bleef dan ook uit.
Sziget en andere festivals hebben een probleem. Een gebrek aan headliners zorgt ervoor dat ze subtoppers met nog veel te weinig materiaal onder de arm noodgedwongen deze zomer moeten bombarderen tot hoofdact. Too much too soon is dat voor onder andere Alt J (live lang niet toonvast en kwalitatief minder dan op plaat), Florence and the Machine (te weinig hits, te veel routine al te merken in Boedapest, veel mindere respons in vergelijking met die thuismatch die Flo speelde op Glastonbury, te lange pauzes tussen de nummers, krak dezelfde bindteksten met hetzelfde irritante trillende stemmetje,...) en nu dus ook nog Ellie Goulding. Een ander risico dat zich ook stelt, is dat deze bands/artiesten mogelijks sneller opbranden. Een risico dat de sector – die zich niet geneert om voor de korte termijn te kiezen en het snel geld verdienen – blijkbaar graag neemt.
Sziget heeft eigenlijk met Robbie Williams naast twee dj acts (Avicii en Martin Garrix) slechts 3 acts op het hoofdpodium staan die headlinerwaardig zijn. Vreemd dat het drie avonden kiest voor een indie verhaal op de Main Stage terwijl het festival verder commercialiseert. De prijzen gaan de hoogte in, het vipdorp is qua vierkante meters verdubbeld in vergelijking met vorig jaar, merken zoals Bacardi, Google en Axe kregen elk een stage en zijn prominent, té prominent naar ons gevoel aanwezig op het Best Major European Festival dit jaar. Logisch dat merken zich willen binden aan een sterk festivalmerk (en daar de nodige centen aan willen koppelen die elke organisator graag ziet binnenkomen). De vraag is echter of door die move het festival zijn eigenheid niet te grabbel gooit aan de commercie. De vraag stellen, is ze beantwoorden.
Het minder commerciële profiel van de 3 headliners staat dus in schril contrast met wat er rond het terrein van het hoofdpodium te zien is. Dat is niet alleen vreemd, ook het publiek denkt er duidelijk het zijne van. Zowel Alt J, Florence and the Machine als Ellie Goulding bereikten slechts een fractie van het publiek dat aan het hoofdpodium stond. De meerderheid keek er wat apathisch naar en daar bleef het bij. In het slechtste geval gingen toeschouwers na een tijd andere oorden opzoeken. Aan de Main Stage was het dus lang niet zo druk als het voorbije jaar of bij het optreden van Robbie Williams.
Ellie Goulding zette een erg routineus optreden neer op Sziget, maakte nauwelijks contact met het publiek en wanneer ze dat deed stapelde ze de cliché’s op: dat ze het optreden net als dat op Lollapalooza en Coachella eerder dit jaar nog lang zal herinneren. Wat ook opviel was de ijdelheid na “Lights” toen ze met een ongelooflijke “air” enkele lokken haar voor haar ogen zwierde. Verder werkt haar frêle wat nasale stem snel op de zenuwen. Maar vooral: zowat elke song mistte live punch. Zowel “Your song”, een cover van Elton John waar ze niets maar dan ook niets aan toevoegde, als een erg repetitief “I Need Your Love” van Calvin Harris klonken erg vlak. Die laatste song kwam over als gas geven met de handrem op. “Powerful” (Major Lazer), dat kon dus niet gezegd worden van het optreden dat een veel te lange saaie aanloop kende naar “Burn” en uiteindelijk “Love me like you do” waarbij de zangeres ein-de-lijk de catwalk op ging maar haar microfoon daar blijkbaar niet voor afgesteld was en de zaak afschuwelijk begon te fluiten.
Ellie Goulding stelde dus geen beetje teleur op Sziget Festival. Anderhalf uur optreden bleek gewoon te lang voor haar vermits ze niet genoeg materiaal heeft. Op Pukkelpop moet ze op 21 augustus – terecht én gelukkig - haar set herleiden tot een uur. Een wereld van verschil.
< Bert Hertogs >
De setlist:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
21NOV
Night of the Proms 40 jaar
Sportpaleis Merksem
15NOV
Jan Smit Live in het Sportpaleis 2025
Sportpaleis Merksem
24APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
23APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
08OCT
OneRepublic
Lotto Arena Merksem
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
02DEC
Sabaton
Sportpaleis Merksem
26NOV
Gruis/Aan de twijfel
CC Sint-Niklaas
29NOV
Bart Peeters Deluxe 2024
Lotto Arena Merksem
30NOV
De vier seizoenen
deSingel Antwerpen
30NOV
PUPPY/POPPY
HetPaleis
01DEC
Max Richter World Tour
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
03DEC
Faust
CC Schoten
18NOV
Paul Delvaux en zijn universum ★★★★1/2
La Boverie Luik
17NOV
Sister Act ★★★★1/2
Nieuwe Luxor Theater Rotterdam
15NOV
Herman van Veen - 60 jaar op de planken ★★★★1/2
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
15NOV
Gladiator II ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10NOV
Freedom Forever ★★★★1/2
Lotto Arena Merksem
9NOV
Christoff 3.0 XXL ★★★1/2
Lotto Arena Merksem
8NOV
Belle Perez - 25 Jaar Hits ★★★★★
Lotto Arena Merksem